V utorok večer nášho času Elon Musk oznámil, že sa chystá na Mars. Nie je to prvýkrát, avšak tento raz predstavil víziu, ako to urobiť. Je dosť možné, že tá vízia nie je úplne na zahodenie. Už len podotknem, že písať budem neodborne, veľmi zjednodušene a pokiaľ možno bez čísel. Pre lepšiu atmosféru si pustite ako podmaz toto.

 

Tak ponajprv, prečo Mars? Pretože je najbližšie a je to kamenná planéta. Problémom je, že nemá magnetické pole, čoho výsedkom je veľmi riedka atmosféra v porovnaní s našou. Okrem toho, tá malá červená bodka, čo ju vidieť aj voľným okom, kedysi možno hostila život. Rozhodne mala viac vody, než dnes. Celkovo to kedysi možno bol taký brat Zeme (a sestrou Venuša, ale tá sa zohriala).

Na Marse je zima, piesok, skaly a voda. Zmrznutá, samozrejme. Ale je, a to je dobrá správa, stačí zobrať špirálu a je to.

 

Lenže na to, aby sme sa dostali niekam mimo našu planétu, potrebujeme nejaké stroje a ešte nejaké stroje a ešte nejaké stroje. Nie sú to všetko rakety a väčšina z nich sa nevie vrátiť.

 

Tak v prvom rade potrebujeme raketu. To je obyčajný valec s výkonným motorom na spodku. Niečo ako V2, ale väčšie alebo výkonnejšie. Raketa je naplnená palivom, inak je to naozaj len valec. Samozrejme zjednodušujem, ale aj raketa by mala byť čo možno najjednoduchšia, aby sa ušetril zničený materiál. Zničený preto, lebo keď sa celá sústava dostane do vesmíru, raketa sa odpojí a spadne na zem, do mora alebo celá zhorí ako veľký meteor. Raketa má dva alebo tri stupne, podľa typu. Ten valec má v priemere tak 5 metrov, to je pre pochopenie a ilustráciu toho, čo včera predviedol Musk, dôležité.

 

Na špici rakety sa môže nachádzať všeličo. Najbežnejšie sú družice: to sú objekty, čo obiehajú okolo Zeme (alebo iného telesa). Potom pod krytom môže byť sonda. Obvykle sa hovorí planetárna alebo medziplanetárna sonda. Ak nerátame Voyager 1 a 2 a New Horizons, tak to platí pre všetky sondy. Pohybujú sa medzi planétami a na niektorej majú pristáť alebo okolo nej krúžiť.

 

Potom býva na špici rakety ešte kozmická loď. To je vec, ktorá obsahuje náklad alebo náklad a ľudí. Je to stro,j ktorý má motory, dokáže na orbite manévrovať a podobne. Obsahuje nejakú servisnú časť, nákladový priestor alebo priestor pre posádku a návratový modul. To sa oddelí čepička, tá má kryt, čo vydrží vysokú teplotu a spadne do mora, aj s astronautmi vracajúcimi sa z ISS.

 

S týmito vecami sa dokážeme dostať do vesmíru a nejakú chvíľu tam pobývať. Dostalo nás to na Mesiac a skúmame planéty po celej našej sústave. Lenže. Let na Mars nie je jednoduchý. Raketa by musela mať obrovskú nosnosť pre veľmi veľa nákladu. Len ročná misia by si vyžiadala veľa vody, jedla, priestoru pre odpady... jednoducho by sme na špičku rakety museli pripevniť poriadny panelák, len aby tam vydržalo pár astronautov aspoň ten rok. No a kto to kedy videl, na raketu namontovať panelák. A bol by drahý, veľmi drahý.

 

Cena letov do vesmíru je vysoká, pretože taká vesmírna loď musí byť zo špeciálnych materiálov. Musí odolať mikrometeoroidom, držať pokope, vydržať vysoké teploty pri štarte, extranízke vo vesmíre, zacloniť ľudí pred slnečným žiarením, musia byť ľahučké, pretože raketa má obmedzenú nosnosť. Bytovka z Iporu to naozaj nevydrží.

 

A raketa nám zhorí. Predstavte si, že po ceste do roboty spálite auto a domov idete novým. Slsp by asi mal plno, že by ani nevidel, čo sa mu deje na zadných sedadlách. Takže prvá možnosť, ako znížiť cenu letu do vesmíru, je zachrániť raketové stupne. To sa Muskovi už podarilo, jeho Falcon 9 pristáva na mori aj na súši, budúci rok už poletia raz použité rakety.

 

Lenže včera predviedol víziu storočia. Spojil všetko, čo sa spojiť dá a vymyslel, alebo teda jeho inžinieri, geniálny systém.

 

V prvom rade, Musk už vie pristávať s raketou tak, aby ostala celá. To je veľká vec, nikto pred ním to nedokázal. Akurát že nová raketa BFR (Big Fucking Rocket) bude jednoducho gigantická. Priemer 12 metrov. Päťnásobok bežnej raketky, napríklad Falcon 9 má priemer 3,2 metra, starý Sojuz asi osem ale aj s motormi na bokoch, tie pridávajú azda polovicu. Do vesmíru vynesie Falcon dajme tomu do 20 ton, podľa typu a podľa toho kam. Tento nový systém dovezie na Mars 450 ton. BFR bude jednoducho gigant. Pristávací manéver už zvládnutý majú, zvyšok je fyzika a šťastie. Silný nový motor Raptor je už vyrobený, tento týždeň prebehli prvé ostré skúšky.

 

Na špici BFR má byť ITS. To je, podľa videa, geniálna vec. Bude to kozmická loď, raketoplán, pristávací modul a raketa v jednom. Podľa videa bude pristávať tak, že najprv sa vhodným naklonením zabrzdí o atmosféru Marsu, potom sa otočí a pristane kolmo, rovnako ako raketa od SpaceX, napríklad ten Falcon 9. Nijaké padáky, nič, hladké pristátie. 

 

Priemer ITS (Interplanetary Transport System) je, teda bude, 17 metrov. 17! To je číre šialenstvo, loď Sojuz má niečo cez dva metre, Dragon má 3 aj niečo. Toto bude mať 17. To ma, poviem rovno, odrovnalo. Aby ste si to vedeli predstaviť: ak ste videli film Apollo 13, tak to, v čom sa pohybovali malo 3,9 metra v priemere.

 

Musk si misiu na Mars predstavuje nasledovne: vypustíme gigantickú fuckraketu s tým čudom na vrchole. Raketa sa vráti, čudo zatiaľ obieha okolo Zeme. Na pristanuvšiu raketu pripojíme tanker. Vynesieme ho k čudu a čudo naplno natankujeme. A hajde na Mars.

 

Na Marse čudo pristane ako raketoplán/raketa s kolmým pristátím a hotovo. Lenže je nutné sa vrátiť. No a preto chce Musk poslať celú flotilu takýchto kozmických lodí. Totiž, palivom rakety môže byť aj metán a kyslík. A to vieme na Marse teoreticky vyrobiť. Takže ak by letela flotila, určite sa do tak obrovských vesmírnych lodí zmestí aj továreň na palivo. Zrejme by teda letelo o pár rokov skôr, pre istotu, pre otestovanie a podobne. S tým palivom je problém, bude to extra nákladné, ale dúfam, že sa to podarí.

 

Čudo natankované palivom z Marsu dokáže vzlietnuť ako raketa, pretože je tam nižšia gravitácia. Takže návrat späť, až na to palivo, v princípe nie je problém. Miestnu infraštruktúru bude asi robiť niekto iný, trebárs nafukovacie "budovy" od Bigelow.

 

To, čo včera ukázal Musk, je jednoducho fascinujúca vízia. Od decka som chcel zažiť historickú chvíľu, kedy poletíme ďalej než je Mesiac a pristaneme na inej planéte. Chvíľu, kedy celý svet vie, že toto nás presahuje. Že sme sa dostali ďalej, než je cesta do roboty a za milenkou. Včera som zažil začiatok.

 

Muskov plán má aj diery: najmä nemá financie a bude problém ich získať, ale pred štrnástimi rokmi malo SpaceX pár zamestnancov, prvé rakety im padali jedna za druhou a nikto im neveril. Dnes lietajú do vesmíru, ich rakety sú ako jediné schopné pristáť a letieť nazad a z fotiek novej nádrže pre gigantickú raketu a zo skúšky nového motora sa dá predpokladať, že na projekte usilovne pracujú a nie sú to len pekné reči.

 

Zo Zeme raz odísť musíme, inak nás zabije Slnko. Musk ako prvý predložil relatívne realistický plán, ako sa dostať mimo našu planétu. Aj keď to nakoniec bude vyzerať inak a počas nasledujúcich rokov sa toho veľa zmení, základný koncept je zrejme hotový. Plán to nie je dokonalý, má veľa technických otáznikov, potrebuje veľa peňazí, ale je to plán. A bez plánov a vízií by sme do roboty jazdili na koni.

 

Sakra, ľudia, snívajte a makajte!