Najprv len snívate, predstavujete si, aké by ho bolo šoférovať. Neskôr sa posuniete do fázy „aké by bolo ho VLASTNIŤ“.  Začnete si o tom čítať, na ulici si všímate charakteristický zvuk a nezameniteľný vzhľad tohto u nás zriedkavého auta. Keď si prezeráte vaše fotky z autosalónu, zisťujete, že máte viac obrázkov tejto a podobných klasík, než noviniek alebo pekných hostesiek. Ak takého uvidíte na parkovisku, využívate všetky príležitosti pre obdivovanie z bezprostrednej blízkosti.

A potom sa to zrazu zlomí,  udalosti naberú rýchly spád a vy sa pristihnete ako browsujete po inzertných portáloch. Pre Mustang sa ľudia rozhodujú srdcom, nie rozumom. Ak ste si aj napriek tomu zachovali nejaké zvyšky racionálneho uvažovania, spravíte si prehľad o dostupných modeloch, cenách, výbave, spotrebe a iných parametroch, platiacich aj pre bežné autá. Lenže v tomto prípade sa nejedná o bežné auto, preto ani okolnosti jeho vlastníctva nebudú úplne obvyklé. Spotrebu môžeme vynechať, lebo povedzme si úprimne, toto auto sa nekupuje kvôli jeho ekonomickej prevádzke. Čo si však vyjasniť treba, je dostupnosť náhradných dielov, servis schopný vykonať prípadné opravy; a ako čerešnička pre fajnšmekrov, je tu byrokracia okolo prihlásenia do evidencie.

Vy však auto chcete, tak veľmi, že ani technické komplikácie, ani stále bujnejúci socializmus na úradoch vás neodradí. Vyhliadnete si konkrétneho koňa (občas sa nájde slušný kúsok aj na Slovensku), vyskúšate, zrealizujete obchod - a váš sen sa stáva skutočnosťou, prichádza ohňostroj slastných pocitov, endofíny v krvi...  až kým sa nezobudíte na druhý deň, ktorý sa nepríjemne podobá na rána nasledujúce po bujarých nociach. Ak ste si NEvybrali model 2015 a novší, s ľadovým mrazením pozdĺž chrbtice prichádza uvedomenie si, čo vás čaká v nasledujúcich týždňoch. O to viac, ak ste sa ako ďalší level obtiažnosti, rozhodli pre individuálny dovoz zo zahraničia, ktorý znamená niekoľko kolečiek navyše. Nie, naozaj nestačí vymeniť v zadnej smerovke červenú žiarovku za oranžovú. Slovensko je aj v tomto ohľade krajinou zázrakov. Máte certifikát z nemeckej skúšobne TÜV, že auto spĺňa EU normy? Haha. „Tu ste na Slovensku, nás nezaujíma že v Nemecku to spĺňa kritériá EU“ – znie skutočný citát z jedného dopravného inšpektorátu.  Ale Vy idete ďalej, ako sa vraví, aj cez mŕtvoly – čo v praxi znamená do šialenstva vytočených profesionálnych individuálnych dovozcov a paranoidných štátnych úradníkov. V ideálnom prípade po mesiaci - v reálnom niekedy aj o 3 a viac – sa stávate vlastníkom technického preukazu a tabuliek EČV. Prichádza ten moment, kedy sa uvoľňuje stiahnutý žalúdok a začínate chápať, že ste to dali, auto je aj v očiach všemohúceho boha štátu spôsobilé na prevádzku a môžete s ním jazdiť. 

Až teraz si ho začnete vychutnávať. Koža sedadiel je zrazu hebkejšia, farby jasnejšie a aj rock z rádia hrá živšie. Čo na tom, že americké rádiá majú inak odkrokované frekvencie (po 200kHz , vždy nepárnych. 88.1, 88.3, atď. )  Archaické riešenie tuhej zadnej nápravy sa stáva výhodou, ktorá prispieva k prenosu výkonu toho stáda spod prednej kapoty na asfalt. Semafor sa mení na časový spínač teleportu – i keď väčšinou iba po ďalší podobný spínač (pardon, semafor). Ak ste predtým nepracovali ako vodič T613, zvykáte si na prednú kapotu končiacu na úrovni predných sedadiel bežných áut. Vôbec Vám nevadí design akoby vymodelovaný sekerou v ateliéri, kde o aerodynamike zrejme nepočuli ani v rádiu. Ak niekto povie, že je to škaredé, uškrniete sa a súhlasne kývnete: „Áno, to je také auto.“ A máte v péčku.

 

Klub

Čerstvý vlastník divokého koňa zisťuje, že okolo neho existuje kopa podobne postihnutých ľudí, ba čo viac, je aj Mustang Club. Že načo je to dobré? Predovšetkým je to komunita ľudí s rovnakým hobby, s podobným vkusom a často aj prístupom k životu. To je tá soft stránka veci, nie každý to potrebuje mať. Čo je oveľa dôležitejšie, v rámci takejto skupiny sa zdieľa cenné know-how: skúsenosti majiteľov jednotlivých modelov, technické záležitosti, kontakty na šikovných mechanikov, spôsoby zabezpečenia náhradných dielov, atď. Keďže sa nejedná o štandardné auto typu „do práce a naspäť“ , aj starostlivosť o neho bude na inej úrovni. A z exkluzivity tohto auta vyplýva aj obmedzený počet kompetentných servisov.

Ak je vlastníkom Mustangu technicky zdatnejší jedinec, skôr či neskôr sa začne vŕtať v aute aj sám – najprv prídu jednoduché veci ako výmena vzduchového či palivového filtra, brzdových platničiek, neskôr začne kafrať do podvozku, do motora, sám si ho prečipuje... ani nevie ako, stane sa z neho okrem nadšeného vodiča aj nadšený mechanik-samouk. Samozrejme, vždy je dobré mať po ruke číslo aj na mechanika-profesionála. Pre istotu. A práve tu môže klub pomôcť v netušenej miere; jeho existujúci členovia už majú vyšľapané cestičky a preto v prípade ťažkostí dokážu nasmerovať nováčika k správnemu kontaktu.

Tu ale činnosť klubu nekončí, kdeže! Keď už máme pekné autíčka, chceme sa s nimi aj pochváliť. Nemusí to byť nutne pred celým svetom, ale v rámci komunity určite.

 

Zrazy a výjazdy

Keď jarné slnko zohreje vzduch na príjemných 20°C a príde máj, prichádza aj sezóna zrazov. Existujú veľké akcie so stovkami účastníkov, ktoré sa konajú raz ročne - a sú aj úplne malé, neformálne zrazy; povedzme raz za mesiac na konkrétnom parkovisku. Práve na týchto miestach sa členovia klubov zvyknú medzi sebou (a náhodnými okoloidúcimi) pochváliť so svojim tátošom – a zakaždým je sa na čo pozerať. Napríklad, slovenský Mustang Club organizuje zrazy s názvom „Fridays“ každý prvý piatok v mesiaci, od mája do septembra. Účasť nie je obmedzená na Mustangy, prichádzajú sem najrôznejšie US značky a tiež čoraz viac veteránov.

Boli ste už niekedy na zraze US cars? Že nie? Neviete o čo prichádzate! Áno, aj americké autá majú 4 kolesá, ale ak sa jedná o „muscle cars“, sú akoby z iného sveta. Táto kategória nikdy nechcela byt najefektívnejšia, najúspornejšia či nebodaj decentná. Tu platí že „viac pruhov, viac Adidas“ – takmer povinný osemvalec, väčší objem, viac koní, širšie kolesá a už od výroby výstredný vzhľad. Majiteľovi však takmer nikdy nebude stačiť vzhľad od výroby a svojho miláška prispôsobí podľa svojej fantázie (a ak má rozum, aspoň sa pokúsi neprekročiť legislatívne hranice). OK, pokiaľ máte 2016 Mustang GT350R, už nepotrebujete prispôsobovať vôbec nič – ale takých veľa nebude. Je radosť sledovať ako sa jednotlivé autá postupne menia zo sériových „stockových“ modelov na jedinečné skvosty. Zrazy sú aj o tomto – kto má väčšie, silnejšie ;-)

 

A to je stále iba začiatok. K takému zrazu často patrí aj spanilá jazda, čo je skúsenosťou sama o sebe.  Môže sa jednať o neformálnu akciu s dvomi tuctami áut, kedy je to iba príjemné vozenie sa po vopred vytýčenej trase, v kolóne jedinečných tátošov. Zážitok pre posádky Mustangov, ale aj pre bežných účastníkov premávky. Kolóna sa obvykle presúva po menej frekventovaných trasách, najčastejšie po okreskách. Toľko radosti v očiach prekvapených výrastkov pri ceste, keď sa presúvate cez nejakú obec!   Sú však akcie aj s väčším počtom účastníkov, keď je z organizačných dôvodov potrebné udržať kolónu spolu – a vtedy prichádza na rad pomoc od chlapcov v bielo-zelených autách s majákmi. Verte či nie, na oficiálnej akcii je možné dostať aj policajný sprievod, ktorý vás nielen že nebude chcieť pokutovať, ale zariadi bezpečný a plynulý prejazd. Čo Vám poviem, je to divný pocit, prechádzať križovatkou na červenú s húkajúcim policajným autom v spätnom zrkadle! Taký akčný ;-)

Keď už máte fungujúci klub, ktorého členovia sú vášnivými vodičmi silných áut, je celkom prirodzené dostať sa k organizovaným jazdám na väčšie vzdialenosti a viac dní. Aj tu sa uplatňuje princíp „viac hláv viac vie“, výsledkom čoho je usporadúvanie stále kvalitnejších zájazdov po stále zaujímavejších trasách. Prioritou sú málo frekventované komunikácie s kvalitným povrchom. Že takých je na Slovensku ako šafranu? Presne. Aj z tohto dôvodu smerujú výjazdy občas aj za hranice – napr. také kľukaté cestičky Bürgeralpen vôbec nie sú na zahodenie. Názory mudrlantov, že Mustang vie ísť iba rovno, bývajú na takýchto miestach veľmi rýchlo prehodnocované ;-)  Ak si do Mustangu beriete spolujazdca do kopcov, nachystajte aj pár silnejších sáčkov do kastlíka. Mohli by sa zísť :-D

Ak sme už pri tom; občas si zoberiete do auta aj náhodného spolujazdca (kamaráta/-ku, kolegu/-yňu, [dosaďte vyhovojúce] ). Tu sa potom prejavuje taký zaujímavý fenomén, že chlapi takmer bez výnimky sa dočasne zmenia na Mikulášov (“HO-HO-HÓÓÓ… HAHAHAHAAAAA! …  ty vole, kurw…..   sakra, to má brzdy!!!”). Dámy zase buď nahlas chichocú od nadšenia, alebo si len upravia účes a slnečné okuliare – a s gráciou sa vezú.

Tak, asi toľko k téme; viac možno v diskusii, ak by bol záujem. Ak som vás navnadil, nevynechajte prvý zraz v máji 2017 a prídte si potešiť oči aj uši  :-)

 

..a tradičný tematický obrázok. Už by ste mali byť vyškolení; kto uhádne aspoň ročník AUTA?