Prichádza záverečná časť trilógie o histórii Mustanga – auta, ktoré si získalo fanúšikov po celom svete, aj v tých končinách, kde sa nikdy nepredávalo, ale zapísalo sa do povedomia ako neoddeliteľná súčasť západnej popkultúry.

5. generácia – Znovuzrodenie

Po prelome tisícročia sa ešte veselo predával Mustang IV. Úpravcovia po ňom bažili, a pretože práve nastal aj rozmach internetových obchodov, doslova aj Johny v poslednom zapadákove si mohol objednať ľubovoľný diel pre svojho poníka, od kľučiek dverí až po kompletný motor či kasňu.  Najviac sa zrejme míňali preplňovacie kity a nárazníky :-)

Ale čas už dozrieval pre príchod ďalšej generácie. Na rozdiel od tej štvrtej, tentokrát sa vo Forde rozhodli priklepnúť vývoju výrazne vyšší rozpočet. Chceli prísť s niečím senzačným, koniec koncov, platforma FOX už slúžila 20 rokov. Dohľad nad projektom dostal na starosti tridsiatnik Art Hyde, ktorý dovtedy pracoval na modeloch 2001 Mustang Bullit GT a 2003-4 Mustang Mach 1.

Prieskumy jasne naznačili, po čom túžia fanúšikovia tejto ikony. Aké prekvapenie – opäť chceli jednoznačný odkaz na začiatky legendy: na prvú generáciu. Znie to neuveriteľne, ale drvivá väčšina opýtaných nechcela v novom Mustangu technicky pokročilejšie nezávislé zavesenie zadných kolies a volali po opätovnom použití tuhej zadnej nápravy. Argumentovali tým, že do muscle car nič iné nepatrí - o čom by sa samozrejme dalo diskutovať.

Vo Forde teda začali od základov – výberom novej platformy. Voľba padla na pomerne mladý koncept DEW98, ktorý sa zobral ako odrazový mostík a prispôsobil sa vznikajúcemu kupé. Upravili ho do takej miery, že výsledná platforma dostala vlastný názov: S197. Art Hyde po tom, čo doviedol jej vývoj do úspešného konca, odovzdal štafetu kolegovi – exotickému chlapíkovi s ťažko zapamätateľným menom: Hau Thai-Thang. Tipujete správne, ten vyrastal prevažne na ryžovej strave – ale nielen na nej. Chlapec z Južnej Kórey ostal navždy infikovaný Mustangom, keď ich ako malý fagan uvidel na improvizovaných pretekoch na nejakej US vojenskej základni. Stalo sa to určujúcim momentom v jeho živote. Po príchode do Spojených štátov ešte ako dieťa, vyštudoval niekoľko technických škôl a po rôznych pozíciách sa postupne vypracoval na riaditeľa technického tímu, ktorý mal na starosti všetky mechanické aspekty vývoja. Hau si až paranoidne uvedomoval očakávania trhu. „Ak to pokašlete, budete sa musieť zodpovedať ôsmim miliónom zákazníkov. Nemôžete len tak skoliť štyridsaťročný strom tradícií a zasadiť nový,“ povedal.

Hauova snaha priniesla svoje ovocie. Mustang 2005 dostal nezameniteľný vzhľad so silným odkazom na 1. generáciu, čo viceprezident Ford Motor Company pre design nazval retro-futurizmom. Obsahoval štylistické prvky z 1966 a 1967 Shelby ako žraločí čumák, široká maska chladiča s veľkým emblémom cválajúceho koňa, výrazné predné svetlá úplne na kraji, trojdielne zadné svetlá a kontúry bočných nasávacích otvorov. Aj línia strechy vzdávala hold klasickému fastbacku zo 60-tych rokov, o malých okienkach pred C-stĺpikom ani nehovoriac. Na prvý pohľad však bolo jasné, že tento koník nie je pre starcov. Interiér bol úplne nový, na predchádzajúcu generáciu neodkazovalo vôbec nič – ale o to viac opäť na tú prvú.  Aj z mechanickej stránky bol Mustang 2005 na míle vzdialený modelu 2004. Už len platforma S197 disponovala rovným dvojnásobkom torznej tuhosti oproti 4. generácii, boli tu nové motory, prevodovka, dokonca aj tuhá zadná náprava sa navrhovala pomocou počítačovej optimalizácie, vďaka čomu dostala trojprvkový design so stabilizátormi pre obmedzenie bočného pohybu kolies. Celkový dojem z auta je naozaj jedinečný; ak jazdíte Mustangom 5. generácie, často dostanete otázku, ako sa vám podarilo zohnať takto zachovaného veterána. Občas však aj samotný pýtajúci bojuje pri vyslovení otázky sám so sebou; nejdú mu do hlavy klasické línie auta v kombinácii s xenónovými svetlami :-)

Prvý Mustang 5. generácie zišiel z výrobnej linky v apríli 2004, v novej továrni vo Flat Rocku. Ford už pred samotným uvedením veselo púšťal na trh správy o chystanej novinke, aby si čo najlepšie pripravil pôdu.

2005 Mustang GT

Slávnostné odhalenie Mustangu 5. generácie sa konalo na 2004 North American International Auto Show. Ohlasy boli vynikajúce, trh ocenil úsilie Fordu ponúknuť frajerské auto na štýl 60-tych rokov.

Čírou náhodou aj ja som zachytil predstavenie tejto generácie v akomsi motoristickom TV magazíne. Sedeli sme s kamarátmi na pive, na obrazovke nový Mustang, ktorý práve naštartovali –  a v tom jeden z partie predniesol túto pamätnú vetu: „Ty vole, keď toto naštartuje, všetkým chlapom naokolo sa musí postaviť!“

Čo sa motorizácie týka, v 2005 bola k dispozícii 4.0l V6-ka s 215HP a 4.6l V8 s 300HP. Po takmer 40 rokoch, v 2007 sa vrátil na Mustang scénu aj Carol Shelby s modelom Shelby Cobra GT500, 5.4l V8 s rovnými 500 koníkmi pod kapotou.

5. generácia v 2011 prešla nielen faceliftom (kde napríklad dostala xenóny ako štandard), ale dočkala sa aj nových motorov, 3.7l V6 s 305HP (viac, než V8 z 2005!) a 5.0l V8 s 412HP, a tiež moderných, rýchlejších prevodoviek. Aj interiér získal na kvalite, začali sa používať prémiové materiály a vodič konečne dostal k dispozícii moderné používateľské rozhranie s grafickým displejom a s možnosťou nastavenia niekoľkých tuctov parametrov. V 2013 prišla aktualizovaná verzia Shelby GT500, tentokrát s prepĺňanou 5.8l V8, ktorá produkovala 662HP(!).

2013 Mustang Shelby GT500

Aj filmári sa opäť zamilovali do Mustanga; 5. generácia si zahrala v množstve snímok. Iba pár na ochutnávku: I am Legend z 2007, ozbrojený a opancierovaný, ale stále nezameniteľný v Death Race z 2008, Drive z 2011, Need for Speed z 2014, aj páni z Top Gear si na ňom zajazdili - a niektorí si ho môžete pamätať aj z novej série Knight Rider.

V 2009 však Mustang dostal veľmi vážneho konkurenta v podobe 5. generácie Chevrolet Camaro (pre mladších: Bumblebee). Napriek úžasnej popularite a celému radu predností, Mustang 5 svojou technikou za ním výrazne zaostával. A keď v 2012 prišla verzia Camaro ZL1 s 580HP a 720Nm, bolo jasné, že sentimentálne archaické riešenia už ďalej neobstoja. Ford sa (aj) preto rozhodol poňať nasledujúcu generáciu veľmi seriózne, ako z pohľadu techniky, tak i kvality továrenského spracovania.

 

6. generácia  - Mustang pre náročných

Keď v 2009 začali dizajnéri kresliť prvé skice, mali zadané rámce: technické a štylistické. Po niekoľkých mesiacoch trápenia, ktoré nikam neviedlo, Dave Pericak, technický riaditeľ danej divízie, im odviazal ruky: „Všetko, čo bolo sväté z pohľadu konštruktérov, už nie je. Ak máme zmeniť aj celý rám, urobíme to. Dajte mi Mustang, na ktorý môžeme s hrdosťou zavesiť logo s 50. výročím!“

Hlavnou métou teda bolo navrhnúť a vyrobiť silné, ale ovládateľné auto s odkazom na slávnu minulosť, avšak s čerstvým lookom a s najnovšími technológiami.

A zrazu to išlo. Karoséria sa takmer doslova nakreslila okolo motora, prevodovky a podvozku – a to tak, že auto už na prvý pohľad pôsobí ľahšie, modernejšie a ovládateľnejšie ako jeho predchodca. Čo sa týka pocitu z jazdy, inžinieri si pekne sadli do prémiových nemeckých a japonských športiakov, aby pochopili, čo je na nich také super.

Výsledkom snahy dizajnérov je moderný exteriér, pri ktorom sa už nikto nepýta, z akého roku je. Napriek tomu stále pripomína Fastback z prvej generácie. Prednou časťou sa však (aspoň podľa mňa) zaradil medzi ostatné Fordy až príliš dokonale. 

2015 Mustang GT

Interiér sa dočkal mimoriadne podareného redesignu, celkovo z neho dýcha najnovšia technika. Vodič v ňom nájde štýlové tlačidlá a prepínače, páčky radenia pod volantom - a pri výrobe palubovky sa použili také kvalitné materiály ako nikdy predtým. Nejaký nadšenec letectva zrejme chcel pridať aj odkaz na stíhačku P-51, preto niektoré prepínače naozaj pripomínajú čudlíky z lietadla, navyše na tachometri je uvedené „GROUND SPEED“. 

Z pohľadu podvozku a pohonných agregátov zavesenia predných kolies boli zoptimalizované pre silnejšie brzdy a lepšiu ovládateľnosť, kým zozadu ko-neč-ne zmizla tuhá náprava a bola nahradená nezávislým zavesením, odvodeným od vynikajúceho riešenia v Mondeu (v US sa volá Fusion). V ponuke ostali dva osvedčené motory 3.7l V6 a 5.0l V8 z 5. generácie a pribudol k nim radový štvorvalec 2.3 EcoBoost s pôsobivým výkonom 310HP vďaka turbodúchadlu.

Mustang 6 debutoval na verejnosti 5. decembra 2013, a to v šiestich mestách po celom svete. Veru, vo Forde sa rozhodli tento zázrak exportovať aj oficiálne, t.j. Mustang 6 je možné si objednať všade, kde má Ford zastúpenie. Chvíľu ešte trvalo, kým sa aj skutočne začali prijímať objednávky; prví nadšenci v US si auto mohli prevziať na konci roku 2014. Bolo to 50 rokov od spustenia predaja 1. generácie. Do Európy a ostatnej časti sveta sa prvé kusy začali vyvážať až na jar 2015. To však stačilo na to, aby už v polovici 2015 bol podľa reportu IHS Automotive najpredávanejším športovým autom na planéte.

Ford nesklamal ani tých fanúšikov, ktorí túžia po najvýkonnejšej možnej verzii. Pre modelový rok 2016 pripravili popičovku v podobe Mustang Shelby GT350R. Toto auto už nepotrebujete upravovať, má atmosférickú 5.2l V8 s 526HP. Jaj, a ešte magnetické tlmiče a disky kolies z uhlíkových vlákien.  Ak by však ani toto nestačilo, je tu prepĺňaná úprava Roush Stage 3 so 680HP alebo Hennessey HPE750 s 774 HP – s cenovkou, ktorá je stále iba zlomkom súm, ktoré vyvalíte napr. za taliansky superšport.

2016 Mustang Shelby GT350R

Na striebornom plátne sa táto generácia predstavila v už spomínanom filme Need for Speed (2014). Tipovali by ste, že ho zasa šoférovala žena?!?!?!   :-D

Kruh sa uzavrel, píše sa rok 2016 a náš výlet do histórie je na konci. Ford Mustang je populárnejší ako kedykoľvek predtým, jeho súčasná generácia patrí do klubu silných, technicky vyspelých športiakov, kde s hrdosťou reprezentuje svojich predkov spred polstoročia. 

Ak som touto minisériou spôsobil radosť čo i len niekoľkým nadšencom slávneho poníka, malo zmysel po večeroch ťukať do klávesnice a zbierať relevantné info o jeho histórii.  Práve pre nich som sa rozhodol dať ešte jednu časť, hovorme jej bonusová, z viac osobnej perspektívy.

Jo, tu je ešte barlička pre tých, ktorí si chcú (opäť) prečítať prvú a druhú časť.

 

...a aby som nezabudol, odmena pre verných čitateľov: