Pre všetkých priaznivcov basového prejavu veľkoobjemových motorov a smradu spálených pneumatík – no dobre, aj pre ostatných, ktorých to zaujíma – je tu pokračovanie o americkom poníkovi: Mustangu. Dnes si zoberieme na mušku generácie 3 a 4.

 

3. generácia – Chudobné časy

Po fenomenálnom úspechu 1.generácie Mustangov a tiež slušnej pozícii tej druhej, vo Forde pripravovali od základu inú tretiu generáciu. Na dvere však klopali roky 80-te. Mnoho ľudí chápe toto obdobie ako temný stredovek amerických áut. Ropná kríza, všade prítomný tlak na náklady, prísne zákony obmedzujúce emisie. Ako keby toto nestačilo, Lee Iacocca, človek ktorý stál za úspechom predchádzajúcich dvoch generácií, bol po nezhodách s Henrym Fordom II. bez väčších okolkov „odídený“ z podniku. Novým šéfom zodpovedným za návrh nového vozidla sa stal človek, ktorý sa práve vrátil z dvojročnej stáže z Anglicka, kde sa podielal na vývoji Fordu Sierra. 

Ford teda v roku 1979 predstavil 3. generáciu Mustangu, postavenú na platforme FOX. Časť zákazníkov to prijala pozitívne, pretože Mustang III sa napádne ponášal na európske Fordy, konkrétne na Ford Eskort tretej generácie.  Priaznivá reakcia trhu bola pre iných mierne prekvapivá, lebo diplomaticky povedané, toto auto by určite nevyhralo súťaž krásy.
 

Hej, aj toto je Mustang.

 

Nová platforma síce poskytovala o niečo viac priestoru pre cestujúcich vzadu, než Mustang II. – čo sa však týka motorizácie, tretia generácia nieže neoslnila, ale naopak, dosiahla nové dno. Základnou pohonnou jednotkou sa stal radový 6-valec 3.3l so smiešnym výkonom 85HP. Silnejšia V8 s objemom 5.0l poskytovala 140HP.  Keď potom vstúpili do platnosti nové emisné normy, V8-ku čakal down-sizing, na 4.2l. Ostalo jej tragických 118HP výkonu, čo je najnižšie číslo v histórii produkcie motorov V8 pre Mustangy. Vďaka týmto okolnostiam a tiež stále kvalitnejším japonským autám sa predaje daľej zmršťovali a v roku 1981 dosiahli iba 182tis. kusov. Ford s tým musel niečo urobiť, ak nechcel úplne zabiť model Mustang. V roku 1983 tak do ponuky motorov opäť pribudol V8 s objemom 5.0l , ktorý produkoval 175HP.

Po tomto kroku, automobilka dostala zákazku na dodávku stíhacieho vozidla polície, na čo reagovala úpravou SSP (Special Service Package), ktorá zahŕňala chladič motorového oleja, odolnejšie hadice chladiacej kvapaliny, dlhší dojazd, silnejšie dno platformy, silnejší alternátor, a pod. (áno, aj húkačku a pátracie svetlá). Mustang SSP nakoniec šlúžil silovým zložkám až v 32 štátoch U.S.