Dosť sa tu toho popísalo o rôznych roadsteroch a šporťákoch, ale chýba mi tu čosi o poriadnych maskulínnych terénnych mašinách. Aby sme si to ujasnili hneď na začiatku, páni – ak si myslíte, že to vaše približovadlo typu SUV, nech je akokoľvek veľké, je off-road, tak nie je, a to najmä preto, že:

  • nemá pevné nápravy umožňujúce ich maximálne kríženie tak, aby sa kolesá podľa možnosti dotýkali zeme a zaberali. SUV s tými multilinkami alebo nezávislým zavesením kolies končia v ťažšom teréne zvyčajne buď na bruchu alebo s jedným, niekedy aj dvoma kolesami vo vzduchu.
  • Nemá diferáky, ktoré sú nejakým spôsobom uzamykateľné alebo aspoň samosvorné. Keď poviem uzamykateľné, tak tým nemyslím tie pičoviny, čo majú voľnobežné diferáky, ktoré elektronika akože „zamyká“ pribrzďovaním kolesa. Takže v blate vám pravdepodobne bude zaberať iba jedno, max. dve kolesá, a to tie s najhoršou trakciou.
  • Nemá redukovanú prevodovku na plazenie sa terénom, čiže v strmšom kopci vám motor buď zdochne alebo musíte páliť spojku.
  • Má samonosnú kisňu a nie rám nezávislý od karosérie (zvyčajne tzv. rebriňák), takže v teréne vám bude kisňa trochu škrípať.

Takže vás prosím, nejebte sa s tým do terénu, fakt nie. Nie, z terénu vás vaša all-inclusive assistance služba vytiahnuť nepríde. Dodrbete si auto a navyše budete v lepšom prípade otravovať život chlapovi, ktorý vás príde vytiahnuť poriadnym autom (ktorý bude musieť blahosklonne počúvať vaše kecy o ultrasupernáročnom teréne) alebo v horšom prípade schytáte miestneho traktoristu, ktorý vás rovno pošle do piče.

Ak sa chcete vybrať do terénu, tak si kúpte poriadnu mašinu, aké popisujem ďalej (malé intro - my máme chatu na lazoch tri kilometre do kopca a nie, asfaltová cesta tam nevedie. A nie, nevedie tam ani "normálna" lesná cesta. To, čo tam vedie, sa skôr podobá na tankodróm.)

1. UAZ

Najlepším off-roadom je UAZ. O tomto nebudem diskutovať. A je mi jedno, že tá kurva ruská nechce štartovať za studena (motor nie je premazaný, treba ho pretočiť kľukou - áno, UAZ má štartovaciu kľuku, akú sme voľakedy vídavali v groteskách). Druhá overená technika je naliať benzín rovno do karbecu cez vzduchový filter.

A nechce štartovať ani za tepla. Motor je prechľastaný, postup nahodenia citujem z technicko-taktickej príručky Ministerstva národní obrany Osobní automobil UAZ-469 - Popis a provoz:

Nespustí-li se motor po dvou až třech pokusech, častou příčinou je příliš bohatá zápalná směs. Motor je nutno provětrat čerstvým vzduchem, tzn. plynule sešlápnout akcelerační pedál a spouštěčem několikrát protočit motor. Nenaskočí-li motor, je třeba dále spouštět motor běžným postupem.

No súdruh generálmajor Zdeněk Jašek, ktorý túto príručku v roku pána 1977 schválil, zrejme teplý UAZ nikdy neštartoval, to riešil jeho nasraný šofér, lebo tento postup teda nefunguje. Keď máš čas, tak vyšróbuješ sviečky, nech sa motor vyvetrá. Keď čas nemáš, tak dáš "tempomat" na pol plynu (UAZ má ručný plyn), štartuješ, a do toho zúrivo pumpuješ plynovým pedálom.

Naopak, niekedy sa horúci motor naštartuje sám, takzvaný samozápal, lebo tie staré karburátory nemali poistný ventil. Sused BaníkPýčo na toto doplatil, keď sa mu auto samovoľne pohlo a skončilo v strži v lese. (Disclaimer: nevidel som to, ale chlapi pri slivovici prisámbohujú, že sa tak stalo.)

A niekedy sa mu proste nechce a musíš mu dať deň pauzu a nahodí ako hodinky.

Vec sa má tak, že tá mašina má všetko, čo má off-road mať a nemá nič, čo off-road nepotrebuje (čo sa môže dojebať, sa dojebe, o tom nižšie) a je urobený robustne. Napr. žiadny rozvodový remeň, ktorý na moderných, voňavých autíčkach treba meniť každých 60-120 tis. km. Pekne natvrdo ozubené kolesá. Žiadne umelé nárazníčky alebo jemné pliešky. Poriadna ruská oceľ. A diferáky veľké ako traktor. S tým autom sa nebojíš jebnúť do metrového snehového záveja (mám odskúšané). Úplne vidím pred očami tých Rusov, jak si to s výkrikom В пизду! Ёб твою мать! šľahnú do polmetrového bahna.

Auto inak hučí ako stíhačka pri štarte, z točenia volantom mám tenisový lakeť a občas sa za jazdy samovoľne otvoria dvere. Ale napr. moje dcéry jazdu v ňom milujú, hoci ich tam nadhadzuje tak, že si trieskajú hlavu o strop.

2. Lada Niva

Má sused Jura Prvý. Sused Jura je poľovník, tí majú Nivu všetci. Poľovníci sa počas sezóny každú nedeľu stretávajú buď na hone alebo v miestnom kultúrnom zariadení. Po tejto družbe sadajú do tých svojich Nív a vracajú sa hore na lazy, čo má zvyčajne za následok jednu z nasledujúcich situácií:

  • Jura kdesi v kopci zapadne. Už ho vyťahovala aj moja nežnejšia polovička, čo Jure ťažko rozdýchaval, lebo toho boh dá nebolo, aby ženská pomáhala chlapovi s autom. Pozitívnym dôsledkom bolo, že sme dostali sviečkovicu z jelenice.
  • Jura nahadzuje reťaze, ale nahodí iba ľavú stranu, pravú akosi v opojení zabudne. Stopy v snehu potom pripomínajú obrazce ako od mimozemšťanov.
  • Auto skončí aj s Jurom v potoku v polohe LHK. Na to, ako ho vyťahujú traktorom, sa príde pozrieť celá dedina. Nevadí, aspoň je dva roky o čom rozprávať.

3. Suzuki Jimny (bývalý Samuraj)

Poctivý malý tereňáčik. Má ho sused Vlad, ktorý má zlaté šoférske ručičky, keďže sa tým celý život živil, vďaka čomu nás aj vo svojich už skoro osemdesiatich rokoch v pohode strčí do vačku. V zime jazdí zásadne bez reťazí a dotiahnuť pniaka o priemere vyše metra kdesi z lesa nie je problém.

4. Jeep Wrangler

Mám ja (teda navyše k UAZu samozrejme). No čo vám poviem, auto vyzerá dobre. Človek sa pri ňom cíti, ako keby mal bol väčší. Má to všetky off-roadové vychytávky, ale bohužiaľ ho dostihla choroba doby, takže doňho tí americkí kokoti najebali plno elektronických pičovín, ktoré nerobia nič iné, len sa kazia. Za všetky spomeniem elektronicky odpojiteľný stabilizátor prednej nápravy, ktorý sa mi samozrejme elektronicky dojebal a výmena stojí 2500 éčok. A druhá výborná vychytávka – americkí súdruhovia vymysleli, že treba stlačiť spojku, keď štartuješ (wow!), ale samozrejme nielen to, oni tam museli dať senzor, či je naozaj spojka stlačená. Samozrejme na horách senzor zmrzol alebo zvlhol alebo čojaviemčo sa tým pičám deje, čím pádom computer vyhodnotil, že som spojku nestlačil a auto mi ukázalo go-fuck-yourself.

Inak to auto by som si nekúpil, mne stačí UAZ, ale predstavte si, že prídete v zime potme v piatok večer s celou rodinkou pod kopec, zima ako v ruskej rozprávke a tá sviňa UAZ nechce naštartovať. Alebo naopak v nedeľu odchádzate, najmladšie dieťa krásne spinká zabalené do perinky a UAZ nič a musia vás dole ťahať traktorom. Decká to berú s humorom, ale pičung svojej najdrahšej polovičky som vydržal dva roky, potom som to vzdal. Pre tých, čo si myslia, že som mäkký, odporúčam pre pochopenie absolvovať kurz „pičung od východniarky pre pokročilých“.

5. Toyota Landcruiser

Má sused Jura Druhý, zvaný aj Kosič. (Všimnite si, ako som susedsky Toyotu zaradil až za môj Jeep). Auto dobré, ale má rovnaké problémy ako Jeep. Štartovanie na tlačidlo – samozrejme, že pri silnejšom mraze sa dojebe.

Jura Kosič nevie nasadzovať reťaze, takže keď sa vyberá na chalupu v zime, predchádza tomu šesť telefonátov všetkým susedom, či sa dá vyjsť bez reťazí. Bez ohľadu na našu odpoveď sa aj tak hore vyberie bez nich, čo končí tým, že skončí v polovici kopca a niekto z nás mu musí ísť tie reťaze nahodiť alebo po prípade ho vytiahnuť zo záveja.

6. Mercedes G

Neviem posúdiť a ani nikdy vedieť nebudem. Ak neviete prečo, tak si pozrite cenník. Kokoti. Jasné, že sa v tom potom vyvážajú mafiáni.

A to je koniec. Áno páni, presne šesť kusov použiteľných áut, čo sa dajú ešte kúpiť nové, z toho pre bežného smrteľníka len prvé tri.

A na tomto mieste chcem povedať, že to je všetko kvôli vám, voňavým kokotom, ktorí si kupujete chalúpky zásadne tam, kde je asfaltka, lebo čo ak by sa náhodou vaša vzácna prdelka alebo nedaj boha urodzená riťušinka vašej polovičky, musela k chalúpke dopraviť pochodom v chod. Potom tie autá nikto nekupuje a automobilky ich prestávajú vyrábať a potom si JA KURVA NEMÁM ČO KÚPIŤ.

Ešte k štýlu jazdy som chcel povedať – zásadne si vyberáme trajektóriu tam, kde vidíme, že pred nami sa tadiaľ niekto pokúšal dostať a na päťkrát neuspel, čo spoznáme podľa totálne rozjebanej lúky pred nami. Špeciálne si túto trajektóriu vyberáme vtedy, keď nám manželka/deti pokojne hovoria – nechoď tade kotečku/tatinko, vieš ako si tade išiel minule a potom sme sa 50 metrov šmýkali dole kopcom. Nakoniec vás sused ťahá z polmetrového bahna. Ale nevadí, lebo na druhý deň to isté spraví ďalší sused, ktorého pre zmenu idete vytiahnuť vy a celé to skončí pri pol litri slivovice.

A páni, ak môžem poradiť pri výbere budúcej matky vašich detí – nespravíte chybu, ak si vyberiete takú, čo sa nebojí sadnúť si za off-road alebo ktorá príde po deti do školy v aute totálne zajebanom od blata a vyzývavo sa pri tom pozerá na všetky rozmaznané mamičky a oteckov v ich nablýskaných SUV.

A na koniec - R.I.P. bývalé off-roady:

  • Landrover Defender (ty kurvy anglické tvrdia, že ho ešte budú vyrábať, ale osobne tomu neverím, alebo keď, tak to bude niečo na úrovni Mercedes G, podobne ako skurvili Discovery).
  • Mitsubishi Pajero (dali temu preč pevné nápravy, kurva a ešte sa tvária, že to je off-road s tým multilinkom vzadu).
  • Nissan Patrol - priam kultová mašina, ktorá chýba asi zo všetkých najviac

a mnoho, mnoho ďalších – skrátka ide to do pjěkných píč.