Kto si chce TP vychutnať, nech to nečíta. Kašlem na vás, bude to plné spoilerov. Inak sa to napísať nedá alebo nechcem alebo jednoducho, bude to plné spoilerov. Ale jedno vám poviem ako chlap chlapovi, narovinu: ak túžite mať v obývačke obraz moderného umenia, ktorý stojí milióny dolárov, vytlačte si print screen z ktorejkoľvek scény z Twin Peaks. Twin Peaks nie je seriál, je to svoj vlastný dvojník, je to geniálne dielo, o ktorom budú generácie kunsthistorikov rozprávať ešte stáročia, pritom je to vlastne úplný blud.

Twin Peaks sa začal narúcať tuším v roku 1989, stoja za ním traja ľudia: David Lynch ako neviemkto a režisér asi piatich častí, Mark Frost ako scenárista a Angelo Badalamenti, ktorý k tomu napísal hudbu. Príbeh je (veľmi približne) nasledovný:

Neďaleko kanadských hraníc v už spomínanom mestečku nájdu mŕtvolu Laury Palmer. Ale aj položivú - polomŕtvu Ronette Pulaski, ktorá je ale za hranicami. Preto je k prípadu povolaný špeciálny agent Dale Cooper od FBI. Prvá indícia: až teraz mi došlo, že Cooper tam nie je kvôli Laure, ale kvôli Ronette, aj keď vyšetruje Laurinu smrť. Odkazov na paradoxy a “dvojníctvo” je v seriáli veľa, veď sa to volá Zdvojený kopec...

V polovici druhej série Lynch na nátlak producentov odhalil vraha Laury: zabil ju otec Leeland, ale vlastne nie on ale BOB, ktorý je v ňom. Bob je postava z indiánskej mytológie (alebo názov reštaurácie, v ktorej Lynch vraj roky obedoval). Je to zlý duch z Čierneho vigvamu. Vigvamy sú dva. Kupodivu. Ide o to, že Indiáni majú akúsi legendu o tom, že v Bielom sú dobrí duchovia vládnuci svetu, v podstate nebo. Kým sa tam dostanú, musia ísť do Čierneho, akoby na skúšku, u nás to voláme očistec.

Agentovi Cooperovi sa dejú zvláštne aj menej zvláštne veci, každopádne, vraha odhalí, ale medzičasom prišiel do TP jeho niekdajší spolupracovník a sok v láske, ktorý s ním rozohráva šachovú partiu, v ktorej každá stratená figúrka znamená jednu mŕtvolu. Zamiluje sa do Annie (Cooper), súper mu ju vezme a je treba ísť do Čierneho vigvamu a priviesť ju späť. Cooper tam ide, stretne sa s Laurou, BOBom, jednorukým mužom, obrom, no, kto viete, viete.

Končí sa to tak, že Cooper sa dostane von, rozbije si hlavu o zrkadlo a pýta sa “Jak je Annie? Jak je Annie?”

Tak sa skončila druhá séria z roku 1991. Po 25-tich rokoch sa na obrazovky Lynch vrátil, a vedzte, že mu Showtime nechal voľnú ruku. Ale úplne voľnú. Predstavte si, že jedna časť je celá čiernobiela a ak v nej zaznie desať slov, tak je to veľa. Predstavte si zvony lietajúce vesmírom a nejakou podivnou krajinou, čo sú asi uväznené duše zomrelých alebo niečo podobné. To sa mi v hlave ešte neuležalo.

V tretej sérii sa dozvedáme (v tej čiernobielej časti) o tom, že kedysi existoval tajný projekt Blue Rose, testy atomóvej bomby. A čo je atómová bomba? Zlo. A vtedy sa to zrodilo. Alebo prišlo k nám alebo niečo podobné. Prišlo to aj do TP a, teraz sa domnievam, asi to nejako “uvoľnilo” BOBa. Každopádne, Dale Cooper a Gordon Coyle, jeho nadriadený, to riešili a priviedlo ich to k Laure a Ronette. Čiže genealógia je cca nasledovná: jadrové testy, uvoľnenie zla, BOB prevteľujúci sa do ľudí, vražda Laury. Asi tak nejak to v skratke možno bolo.

No a teraz k tretej sérii. V tretej sérii sú všetci dvaja. Dvaja. Cooper, Cooper. Sovy nejsou tím, čím se zdají být, ani Twin Peaks nie je tým, čím vyzerá, že je. Nie je to pokračovanie, ale je to pokračovanie. Nejedna scéna je dokonca nakrútená už vtedy. Je to, aj nie je to, je to serál aj nie je to seriál, jednoducho, asi najlepšie je chápať to ako umelecké dielo v galérii.

Cooperov máme dvoch, jeden je grázel, úplný debil, ktorý doslova utrháva hlavy kumpánom z mokrej štvrte, ktorí mu predvčerom v banke nakradli milióny. Druhý, ten náš Cooper, je idiot, ktorého si s “Cooperom 2” mýli aj jeho žena. On si ju nemýli, pretože ani nevie, ako sa volá. Celých 16 častí je to idiot. Naozaj, ani nevie, ako sa používa toaleta. Ak som to dobre pochopil, stalo sa to, že pred 25. rokmi sa z Čierneho vigvamu nedostal Cooper, ale jeho dvojník, ten zlý. Či je to tá ista osoba alebo dve, už je asi na divákovej interpretácii, ale je to v podstate niečo ako ego a alter ego. Čiže ten, čo sa smial v zrkadle, nebol Cooper, ale Cooper 2. Cooper vyšiel zo zásuvky až teraz, po rokoch.

A teraz ide o to urobiť z Coopera Coopera a Coopera 2 poslať kade ľahšie. Ale ak si niekto myslí, že to bude prechádzka ružovým sadom, tak je na omyle. A naozaj veľmi veľkom.

Totiž, ako som spomínal, Lynch dostal evidentne voľnú ruku. A aj keď nie je zelená a je jeho (ktorí videli, pochopia), použil ju, ako len vedel. Povedané spôsobom, ktorý by literárny a filmový kritik, ktorým nie som a nemal by som ho použiť, sa na diváka Lynch úplne vysral. On to točil len pre seba, som presvedčený o tom, že by to točil, aj keby z toho mala byť len jedna jediná kópia na obohranej videokazete.

Po prvé, nové postavy. Vidíme Diane, ktorá celých 25 rokov spolupracuje s Cooperom 2, po druhé, herci už majú dospelé deti, tak prečo by sme sa na ne nepozreli. No prečo nie, keď sú vlastne irelevantné. Jeden zdrogovaný psychopat (inak, hrá to sakra dobre) zrazí decko, potom sám umrie, vlastne by tam ani byť nemusel. Alebo starý známy psychiater, z ktorého sa stal konšpirátor natierajúci lopaty zlatou farbou. Nadine, ktorá konečne po rokoch pochopí, že Ed miluje Normu. Veľa odkazov, dokonca veľa zbytočných odkazov. Dlhú dobu som si myslel, že to Lynch urobil z nostalgie. Že mal kedysi nejakého Eda a Nadine, tak nech tam sú, aspoň prilákajú divákov. Ale prd. Staré známe postavy sa uzavreli, aspoň niektoré, vytvárajú atmosféru a nostalgicé sú. Ale nebol by to Lynch, aby to neobrátil, pretože práve tým, že sú pre dej úplne zytočné, Lynch vytvoril Twin Peaks, pre ktoré pôvodné Twin Peaks nie je dôležité. Vytvoril dvojníka svojho najslávnejšieho diela, ktorý ale kašle na predlohu. Cooper, Cooper.

Niektoré časti sú úplne mimo, naozaj len Lynchove vízie. Až na konci sa to spája do relatívne kompaktného celku, aj to len ak nad tým divák premýšľa. Ak sa chcete pozerať na “detektívku Twin Peaks”, tak na to rovno kašlite. Nie je to detektívka, nie je to pokračovanie TP, nie je to štandardný seriál, je to volovina, kde medzi otázkou a odpoveďou nasleduje dlhý pohľad a osem strihov, ale v konečnom dôsledku klobúk dolu.

Je to sčasti surrealistické dielo. Predstavte si scénu, kde sa Cooper a Cooper 2 “lúčia”. V podstate kľúčová scéna seriálu. A do toho vlezie jedna z prítomých pink ladies a povie “ešte že sme urobili dosť sendvičov”. WTF momentov si užijeme naozaj veľmi veľa. Ako som spomínal v diskuške, žena vypovedá pre FBI, vybuchne jej hlava, strih, prestrelka na ulici. O tri časti neskôr ide tá žena s Cooperom v aute akoby nič. Jednoducho, natrénujte si nadočnicové oblúky a pripravte krém na vrásky, lebo pri tomto budete mať oboje až kdesi na temene.

Twin Peaks pred rokmi nabúralo (to bola doba Dallasu, mimochodom, pôvodný seriál to natáčal podobne a zároveň to parodoval, tento terajší tiež vyzerá, ako keby bol natáčaný v roku 1990, ale o tom sa určite dočítate v iných recenziách, prezradím len to, že aj autá vyzerajú tak, že človek má pocit, že v USA finančná kríza tridsiatych rokov ešte neskončila) azda všetky princípy seriálovej tvorby. Teraz to urobilo trojnásobne, zožralo to, vyvrátilo a zožralo zasa. Je to divné, často extrémne nudné, ale človek sa od toho nevie urvať. Lebo je to geniálne. Stáročia sa pozeráme na Bosha, na Dávida, na staré katedrály, ktorým vlastne nerozumieme, ale aj napriek tomu sú skvelé. Presne také je Twin Peaks. Geniálny nezmysel.

Udeľujem dvoch Cooperov z dvoch. Ak chcete seriál, ktorý je pokračovaním, alebo chcete seriál, kde sa niečo stane a dej smeruje k vyšetreniu (ja takto milujem detektívne seriály), tak nič. Ale ak máte nedostatok podnetov v posteli alebo na práčke, tak zapojte telku do elektriny a venujte sa... neviem čomu. Ale niečomu sa určite budete. Inak to pri tomto nejde.

EXTRASPOILER

Seriál sa končí tak, že Cooper, ktorý sa spamätal a jeho zlý dvojník je už niekde inde, nájde Lauru Palmer. Ona tvrdí že sa volá inak, ale keď jej povie meno matky, tak s ním ide tam, kde má podľa neho byť, teda domov. Prídu k jej niekdajšiemu domu. Otvorí nie jej matka ale akási cudzia žena ktorá im povie že žiadna rodina Palmer v tom dome nikdy nežila. Podľa niektorých je to Cooperov sen o tom ako Lauru zachránil, čo sa mu nepodarilo, ani v sne. Podľa iných je celý seriál len snom, alebo pobytom v inej realite, alebo... neviem.

KONIEC EXTRASPOILERU

Ale budem nad tým hútať ešte dlho. Asi zbytočne, sám Lynch povedal, že nevie, čo je Červená miestnosť a vraj raz bude veľmi prekvapený, ak na to príde. Ale to je umenie, naozaj vysoké umenie. Núti myslieť, nie len pozerať na gýčovitý obraz západu slnka. A preto, aj keď je to občas nudné a milión scén je zbytočných, je tento seriál výnimočný.