Keď dávate dole výfuk, je úplne super mať trochu miesta navyše. Miesto navyše máte napríklad keď meníte na zákazníkovom aute spojku a popritom ten výfuk sami dojebete. Miesto navyše máte napríklad aj keď máte vonku celý diferák a stredový výfuk, ale veď expert povedal že to fučať nebude, takže načo...

Po správnosti by mal ísť von zospodu stredný diel výfuku, potom predok, následne sa vymení tesnenie a všetko sa to zloží naspäť. Za predpokladu, že máte nejaké miesto navyše, aby ste tam mohli manévrovať. Tento vlak nám už ale ušiel. Tak či tak ale treba zospodu dať dole všetky kryty na podvozku (keby som to vedel keď som robil ten diff, ááále vlastne nič), aby ste sa vôbec dostali k maticiam na šteftoch, ktoré spájajú výfukové zvody a predný diel výfuku.

Navyše, možno som to už spomínal, ale japonci sú malé zákerné žlté kurvy majstri v umiestňovaní vecí na nedostupné miesta, takže k tomu spoju, respektíve k tým trom maticiam sa dostáva z troch rôznych miest - jeden sa dá uvoľniť cez podbeh pravého predného kolesa (ale treba dať dole koleso), druhý sa dá uvoľniť spod auta s predlžovákom viac menej priamo (to je ten čo PÁN mechanik utrhol) popri PPFku a tretí sa uvoľnuje tiež spod auta, ale s predlžovákom a ešte s kĺbom (miesto je tam tak na dva prsty). Keď som po asi troch dňoch pičovania a polievania tých matíc WDčkom všetky povolil, musel som dať ešte dole aj zvody, pretože v nich ostal ten zalomený šteft (predstavte si metrickú skrutku so šesťhrannou hlavou, akurát že tá hlava nie je napevno, ale je to matica - to je šteft), ktorý sa samozrejme na mieste kde to bolo, nedal do ničoho chytiť a vytočiť von.

Dať dole zvody znamená pár ťahov v motorovom priestore navyše. Najprv treba dať dole rozperu medzi tlmičmi, potom dať preč skoro celé sanie aj s filtrom a váhou vzduchu a potom odmontovať heatshield samotných zvodov. To je celkom zábavná časť, spestrená hraním hry "skús nájsť všetky skrutky, ktore japonskí inžinieri schovali na miesta, kde by si to najmenej čakal" alebo "skús odmontovať skrutku, popred ktorú ide tyč riadenia a nie je tam miesto ani na nasadenie vidlicového kľúču, nieto ešte orechu z goly". Ale v podstate sa to dá vybaviť ze nejaké dve hodinky. Nasledujú samotné zvody, ktoré sú na motor pripevnené deviatimi skrutkami. Recept je veeeľa WDčka (nechceme predsa niekde niečo zalomiť, však?) a jemne to uvoľniť. Zostáva už len jedna matica na spoji EGRka a je to dole.

Ako správny petrolhead som neodolal a auto bez zvodov naštartoval:

 

Potom som ďalšie dva dni polieval ten zalomený šteft WDčkom a rozmýšľal, ako ho dostanem zo zvodov von. Nakoniec som ho chytil do zveráku, dotiahol nadoraz a zatočil zvodmi. Na nejaký tretí pokus sa podarilo. Ostávalo už len zistiť aký je to závit a veľkosť, kúpiť klasické skrutky, objednať z Mazdy nové tesnenie (24€ za kúsok plechu, cenová politika sa nezmenila) a celé to zložiť naspäť.

Tu bola trochu zrada to na seba napasovať, takže som si musel povoliť držiak výfuku, aby bol ten spoj aspoň trochu pružný. Po asi hodine nadávania a predýchavania v garáži (a pár pristátiach náradia v mojom ksichte, keď som to 10 cm od nosa skúšal napojiť) sa mi podarilo konečne spojiť obe príruby a mať vnútri tesnenie na správnom mieste. Už len všetko zmontovať dokopy, vrátiť na zem a otestovať. Tesnilo to, takže problem solved, už budeme len jazdiť. A čakať kým budú hotové držiaky na sedačky.

Jazdiť sme jazdili, s RWD sa nám konečne podarilo dohodnúť stretko na utorok 27.6. o 18:00 v Lamači, že sa pôjdeme trochu povoziť.

17:50 vykladám manželku pred Billou pri dome

17:52 som sa doma vyšťal a cestou naspäť do garáže zožral Horalku

17:55 tankujem na benzínke a vyrážam do Lamača

cca 18:00 už viem, že do Lamača nedorazím.

Rekapitulácia pre tých čo si neprečítali v diskusii:

Pri obchádzaní áut stojacich za autobusom na zastávke som dostal ranu na pravú stranu na úrovni začiatku dverí od chalana, ktorý sa nepozrel do späťáku a vybočil zrovna keď som bol vedľa neho.
Ustrelil mi zadok a snažil som sa to ešte vychytať, dvakrát som to zrovnal, tretí krát už som to už nedal a auto išlo skokom do priekopy. Dvakrát cez strechu, zlomil som po ceste dva betónové stĺpiky zo starého plotu a celkom slušne to tam pooral. Presne si to celé pamätám, najprv to prekvapenie z rany, snahu o udržanie na ceste, moment keď bolo jasné že to na ceste nezostane a zároveň aj uvedomenie si vo vzduchu že to určite pôjde cez strechu, prvý náraz o zem a začiatok kotrmelcov, pohľad na ľavú ruku čo odstredivou silou opustila priestor kabíny, to ako som ju stiahol naspäť dnu, kríky a konáre škriabajúce ma na hlave, druhý kotrmelec a pristátie.

Cez rozbité a dolámané čelné sklo vidím ako autobusár iba pribrzdil a išiel ďalej, nejaké autá zastavili, pribehol ku mne nejaký chalan s frajerkou a spýtal sa či mi nič nie je. Rýchla selfdiagnostika, podľa všetkého nie a už som sa aj hrabal nasratý von (keďže som bol OK, začal som myslieť na auto). Medzitým pribehol šofér z druhého auta a podal mi moje doklady a peňaženku, ktoré niekde po ceste vystúpili. Prinútili ma ešte chvíľu ostať v aute, šoférovi som celkom asertívne odporučil nech si ide sadnúť do svojho a tam počká na policajtov. Zazvonil telefón (ktorý prekvapivo nevystúpil s dokladmi), volala mi manželka, ktorej niekto zo susedov idúcich okolo zavolal že som sa rozjebal. Trochu sa ukľudnila keď som jej povedal že mi nič nie je a ja som sa definitívne rozhodol že vystupujem, nakoľko predstava horúceho katalyzátora zaboreného do suchých kríkov pri ceste ma mierne znepokojovala.

Po pár minútach prišla záchranka, zdravoťáci nechceli veriť že som šofér a že mi nič nie je. Chvíľu po nich hasiči, keď ma veliteľ zásahu videl sedieť v sanitke a oznámili mu že mi nič nie je, nechcel tomu veriť. Potom prišli pomáhači a chrániči, dali mi fúkať a chceli mi zobrať vodičák, pretože si nevšimli druhé auto o 40 metrov ďalej a mysleli si že som to do tej priekopy poslal sám od seba. Záchranári ma zobrali na Kramáre na RTG, nič mi nenašli a tak som sa vrátil naspäť. Keď policajti zistili že mi nič nie je, razom z toho bola škodová udalosť, nechali nás ešte niečo podpísať, chalanovi dali 50€ pokutu, povedali že si máme spolu spísať záznam o nehode a odfrčali preč.

Mal som zapnutý pás, v aute bol nesériový volant a rollbar. Takže som to absolvoval bez preplesku airbagom. V podstate sa mi vôbec nič nestalo, mám par odrenín na ramenách ako som sa kotúľal cez kríky a pár škrabancov na hlave. Všetci čo boli na mieste a videli auto sa zhodli, že je celkom zázrak že som z toho odišiel po vlastných a nemohli uveriť, že nemám nič zlomené alebo odtrhnuté. Rollbar mi zachránil život, bez neho by to také veselé nebolo a takisto bolo veľké šťastie že som bol v aute sám, pretože spolujazdcova strana to schytala viac.

V piatok to bol pozrieť obhliadač, čakám ako sa vyjadrí poisťovňa. Momentálne sú možnosti celý vrak predať (veľmi nepravdepodobné) a kúpiť inú vo výbave akú som mal; alebo dotiahnuť odniekiaľ nejakú lacnú zachovalú karosériu v základnej výbave a všetky použiteľné veci z pôvodného auta tam prehádzať (už mám v Nemecku dve vyhliadnuté - čau zajko ;))

Takže časom asi nejaké pokračovanie bude ;)