Úplne revolučný spôsob letu odhalila na Parížskej leteckej show spoločnosť IAT21 zo susedného Rakúska. Ide pravdepodobne o najrevolučnejšiu technológiu od doby tryskového pohonu. Toto lietajúce monštrum nemá ani fixné krídla, ani externé rotory. Ako teda môže niečo, čo nie je ani helikoptéra, ani lietadlo, vzlietnuť? D-Dalus používa namiesto konvenčných dizajnov štyri cylindrické turbíny. Sú nastavené protichodne a umožňujú nastavením uhla lopatiek pohyb v akomkoľvek smere. To znamená, že D-Dalus môže nielen vertikálne vzlietnuť, ale aj bezproblémovo pristáť na idúcom aute a prilepiť sa pevne na kapotu. Vertikálne štartujúce lietadlá už dávno poznáme, ale jedine D-Dalus poskytuje maximálnu kontrolu letu, a to aj za divokého počasia. Aké sú teda možné aplikácie tohoto zázraku ? Pravdupovediac, sú priam nekonečné.

Určite si spomínate na nejakú scénu, kde pilot horko-ťažko bojuje s kniplom, aby ustálil vrtuľník nad miestom nešťastia. Chudák čo visí z vrtuľníku na lane sa snaží zachytiť topiacich sa nešťastníkov, je však odkázaný na um pilota a počasie. Záchrana D-Dalusom by vyzerala ináč. Po prvé, pilot by sedel kdesi v teple a riadil D-Dalus na diaľku. Po druhé, D-Dalus by automaticky kopíroval pohyb zachraňovaných (dajme tomu na rozbúrenom mori) a to okamžite, bez zbytočných stresov. Tento unikát nemá externý motor - mohol by sa dotknúť vertikálnej skalnej steny, alebo dokonca vletieť do domu, jaskyne a na iné miesta, ktoré boli dosiaľ leteckej záchrane neprístupné.

Okrem záchranných a vojenských aplikácií uvidíme toto čudo aj pri logistike, vyvíjajú totiž nové motory, ktoré umožnia zväčšenie mierky celého stroja. Momentálna je nosnosť pri veľkosti jednej turbíny 1,5 metra asi 70 kíl a pri tomto modeli naozaj platí - čím väčšie, tým lepšie. Preto snáď čochvíľa uvidíme, ako D-Dalus nahradzuje žeriavy v nedostupnejších miestach, a ak si myslíte, že to je hudba ďalekej budúcnosti, mýlite sa. IAT21 na svojej stránke totiž uvádza aj T-Dalus - model určený špecificky na prenos nákladu na paletách. Dosť bolo vysokozdvižných vozíkov!Telo je z uhlíkových vlákien a kvôli vysokému treniu bolo potreba vyvinúť nový typ ložísk, napriek tomu vám na opravu postačí dedinský automechanik.

Zdroj a viac fotiek: http://www.gizmag.com/d-dalus-uav-design/18972/picture/136299/

Foto: http://start.d-dalus.at/