Kto aspoň raz v živote bol v Ikei, vie, že to často dokáže byť dosť veľké peklo. Napríklad keď potrebujete do svojho policového systému Expedit úložný kôš Branäs a neviete, kde v riti ho máte hľadať, tak si to musíte obehnúť celé a dúfať, že to budú mať pohodené niekde v predných radoch toho ich sofistikovaného bludiska a nebudete sa musieť predierať pomedzi pobehujúcich faganov, uniknuvších z detského kútika, šuchtajúce sa zamilované páriky, ktoré si obzerajú postele s matracmi Sultan a predstavujú si, že si to kúpia do bytu, teda hneď ako budú nejaký mať a nebudú musieť súložiť potichu v detskej izbe, a cépečkárov v šušťákoch, žmoliacich papierik s názvom gauča, ktorý má byť iba tento víkend v akcii. Áno, Ikea vie byť pekne desivé miesto, a to si uvedomil aj americký publicista Grady Hendrix a z prostredia jednej pobočky nábytkárskeho gigantu napísal hororovú novelu.

 

V Horrostöre sa Ikea volá síce Orsk, no podobnosť je úplne nenáhodná a nakoniec v texte aj priamo spomenutá. Dej je veľmi prostý – v jednej expozitúre Orsku sa dejú čudné veci, pohovky niekto natiera hovnom, divne to tam smrdí, strácajú sa veci, atakďalej. Šéf pobočky plus dvaja zamestnanci si teda zoberú nočnú zmenu, aby vypátrali, kto je zodpovedný za tento vandalizmus. No veľmi rýchlo zisťujú, že príčinou nie sú žiadni delikventi, ale niečo celkom iné... bububu! Čo sa týka príbehu, Horrostör veľmi neexceluje. Je to štandardná ducharina / vyvražďovák aj so všetkými typickými hororovými klišé. To znamená, že otrlý čitateľ vie presne, čo a ako sa stane, na druhej strane, je tam všetko, čo má správny horor mať plus jemný pokus o satiru korporátneho prostredia a nejaký ten čierny humor.

 

V čom ale Horrostör vyniká, je jeho prevedenie. Táto kniha je totiž takmer na nerozoznanie od katalógu z Ikey (takého toho tristrostranového, čo dostávate do schránky každé leto a potom sa vám váľa rok na hajzli, až kým nedostanete nový a propagujú sa v ňom veci na niekoľko mesiacov dopredu, takže už v auguste sa môžete tešiť na to, že tretí marcový týždeň si môžete v reštike dať desať kotleburov so zemákmi len za euro), t.j. tvrdý lesklý papier, štvorcový formát, použitý font a grafika. No nielen obálka je zaujímavá, ale aj samotné telo textu obsahuje ilustrácie – najprv ilustráciu nábytku, napríklad šatníkového systému Kjerring, ktoré sa od polovice veľmi nenápadne menia zo spoľahlivého nábytku pre celú rodinu na nákresy a opisy mučiacich nástrojov. Toto celé povyšuje Horrostör na viac, než len obyčajný paperbackový krvák a je dôkazom toho, že tlačené knihy zďaleka nie sú mŕtve. Ak si totiž toto dielo zaobstaráte ako e-book, máte z neho fakt ťaví prd. Sedem krvou nasiaknutých gaučov Liripip z desiatich.