- OK, tím, potrebujeme názov pre sieť obchodných domov nášho nového klienta. Pôjde o cenovo výhodný rozličný tovar s prakticky neobmedzenými otváracími hodinami. Tagline má byť "DISCOUNT AMUSEMENT".

- Čo tak Don Quijote?

- Skvelé, Hiroki! Dnes môžeš odísť z práce pred polnocou. A potrebujeme aj logo, ehm vlastne maskota, ktorý by vystihoval celkovú filozofiu tejto koncepcie...

- Rytier na koňovi...

- Si prepustený! Kto má ďalšie nápady?

- A čo tučniak? Obézny tučniak s veľkými očami, v santa-clausovskej čapici a s veľkým červeným nápisom na bruchu. 

- Tadashi, si génius! Tento rok si môžeš vybrať neprerušenú dovolenku viac ako tri dni.

 

Takto nejako mohla prebiehať porada, na ktorej sa zrodila idea Donki...

Krátka rekapitulácia: Donki je skratka pre Don Quijote, japonské obchoďáky kde:

 

1. majú všetko od výmyslu sveta, a zároveň

2. všetko je relatívne lacné, a k tomu ešte

3. majú otvorené takmer vždy, a niektoré pobočky aj naozaj vždy. Nielen 24, ale aj 365.

 

Alebo v tom celom figuruje nejaký ožratý a zhulený kreatívec, ktorý doteraz nechápe, ako mu to vôbec prešlo. Koniec koncov, ale veď prečo nenazvať šialený obchod a jeho tučniako-maskota podľa bláznivej literárnej postavy? Áno, šialený. Donki totiž nie je žiadna Hypernova. Predáva sa tam všetko od adidasiek a hrncov cez najkvalitnejší make-up, elektroniku a umelé vagíny, až po luxusné šperky, XL kufre a dozimetre.

A samozrejme jedlo, a ešte samozrejmejšie alkohol. Ale nepredáva sa to hocijako - tovar je doslova narvaný do regálov (siahajúcich takmer po strop), zavesený zhora, poukladaný na kopy, často dokonca vyčnievajúc až na schodisko, len aby sa ho zmestilo čo najviac, jedno ako to vyzerá a že to niekedy celé padne.

 

Dôležité sú tiež pestré, ideálne krikľavé pútače s baťovskými cenami, šípkami, výkričníkmi a ručne kreslenými obrázkami. A okrem toho chaosu a tlačenice v tesných uličkách tam panuje aj hrozný hluk. Dokola totiž hrá korporátna pieseň s chytľavým refrénom "Don Don Don, Don-kí, Don Quí-jóótéé..." (asi ten "amusement" čo inzerujú nad vchodom), a k tomu v každom mieste počuť minimálne dve ďalšie znelky a reklamné pindy z malých reproduktorov pri konkrétnych produktoch, samozrejme tiež stále v slučke to isté. Plus keď to najmenej čakáte, zareve na vás predavač japonský pozdrav na privítanie - nevadí, že vedľa vás už 5 minút vykladá tovar, kým vy stojíte v nemom úžase v oddelení veselých sexi kostýmov. Treba ešte dodať, že Donki nemá žiadne okná (zaberali by miesto), takže človek nerieši, či je deň alebo noc, a môže nerušene míňať čo kreditka dá. Hotový Vegas.

 

Keď zavítate do Tokia, určite sa nevyhnete časti Roppongi, nočnému to lákadlu cudzincov a alkoholu chtivých Japoncov. Je známe svojimi nespočetnými barmi, klubmi, pubmi, a najmä tiež štetkami takzvanými hosteskami. A rovno v strede jednej takejto frekventovanej ulice sa skvie veľký 6-poschodový Donki. Hneď pri vstupe vás prekvapí niekoľkometrové akvárium s tými strašidelnými rybami čo pripomínajú kamene (snáď ste nečakali normálny výklad!)... Malebné zvuky korporátnej piesne nesúce sa až na ulicu sú prerušované len nahratými pokrikmi a akýmsi hrmením, kedy sa umelé liany a iné dekorácie nad vchodom (za šoku panensky neskúsených turistov) uvedú do pohybu. Na streche sa skvie obrovská žltá U-rampa na rollercoaster, ktorý pôvodne plánovali normálne používať, ale kvôli protestom obyvateľov okolitých domov ho nakoniec nikdy nespojazdnili.

 

Klientela tohto Donkiho je najmä v noci skoro rovnako pestrá ako sortiment. Opití biznismeni, sporo odeté slečny, nastajlované páriky, sem-tam nejaká transka, chichotajúca sa mládež a vyjavení turisti fotiaci viac než Japonci na Karlovom moste. No samozrejme nie kvôli nim stojí Donki za návštevu. Takže ak sa raz o tretej ráno v stave opilosti stupňa "majster sveta" impulzívne rozhodnete požiadať svoju milú o ruku práve na Roppongi, viete aká je správna adresa pre rýchlu a výhodnú kúpu vhodného prsteňa, alebo vlastne čohokoľvek. A s pasom to bude dokonca duty-free. No nekúp to.

 

 

Komu by sa málilo, dajte si do google obrázkov vyhľadať "don quijote japan" a uvidíte čo ste ešte nevideli :)