Napísal som článok. Sám tomu neverím a preto to napíšem ešte raz. Napísal som článok. Dokonca na Dailymale. Tažké je tomu uveriť hlavne preto, lebo nie som veľmi výrečný (písavý?) človek a najdlhšie čo som kedy napísal bol nákupný lístok do obchodu. Ok, úvodný odstavec by som mal, teraz to už pôjde ako po masle.

 

CASE STUDY:

Ste čerstvo po škole, pred týždňom ste sa presťahovali do krásavice na Dunaji a zajtra nastupujete na pozícii National Infrastructure Technician / Customer Accountability Producer / Customer Research Strategist (nazvy vygeneroval http://www.bullshitjob.com/title/). V džungli menom Bratislava nie ste ani trochu zorientovaní, tobôž nie v korporátnej džungli. V nasledujúcich odstavcoch vás zasvätím do tajov korporátneho sveta.

 

CHALLENGE / CHALLENGING

Toto je jedno z najdôležitejších slov korporátneho sveta. Všetci a všetko je challenging. Ako neznalý pomerov si to samozrejme preložíte ako výzvu. Príklad: príde za vami váš manažér a povie vám, že má pre vás job, ktorý je veľký challenge a vy ste ten pravý, ktorý by ho mal zobrať. Nedajte sa oklamať. Challenging job je eufemizmus pre totálne dojebaný proces, ktorý nemá ani hlavu ani pätu a nikto už vlastne netuší, prečo sa robí. Niekto ho však robiť musí a skúsenejší zamestnanci sa už manažérovi nedajú len tak ľahko odrbať. Preto to dostane "ten nový" a.k.a. VY.

 

PERSPEKTÍVA/PERSPEKTÍVNY

Toto slovo sa objaví možno už na pohovore. Spravidla sa vyskytuje v dvoch kontextoch. Prvým je perspektívny job. V preklade to znamená na začiatok kurevský malý plat. Druhým je perspektívny zamestnanec. To je absolvent alebo človek, čo má odpracovaný max. 1 rok, tomu sa potom dá ten perspektívny plat.

 

ISC/SSC/DC

Internatiol services center, shared services center, delivery center. To je miesto, kde pracujute. Vaše ISC/SSC/DC sídli v budove tvaru kocky alebo obdĺžnika, ktorá je celá presklená. V jej útrobách sedia ďalšie stovky ďalších nešťastníkov, nie nepodobných vám, ktorí sú nejakým spôsobom organizovaní.

Celá hierachická štruktúra vášho ISC/SSC/DC vám bude pripadať hrozne zložitá - departmenty, factories, helpdesky a business unity. Dám vám jednu radu: nikdy sa ju nesnažte pochopiť.  Ak sa vám ju aj po čase podarí pochopiť, ešte v ten mesiac sa zmení.

 

SKRATKY

Ako som uz naznačil v predchádzajúcom odstavci, veľa vecí bude označovaných skratkami. Príklad: Kolega 1: Máš CDP na STP? Kolega 2: Jasné, pošlem ti to cez FTP na TR. So skratkami sa nedá urobiť nič, iba pochopiť čo označujú, prípadne to dobre predstierať.

 

SLOVGLISH

Ak ste už v korporácii dlhšie, určite ho ovládate. Slovglish je korporátna miešanina slovenčiny a angličtiny. Jeho pokročilí používatelia produkujú vety typu: "Dnes ráno som si nascheduloval meeting ale môj manager mi ho rejectol.""Poobede som bookoval vouchre a approvoval rekony." Aby ste si otestovali, či už ste dostatočne zdatný v slovglishi, skúste vašim rodičom vysvetliť, čo vlastne robíte. Že to nejde bez použitia anglických slov? :-) V tom prípade ste dosiahli prvý level korporizácie (niečo ako žltý pás v karate). Čím dlhšie v korporácii budete, tým viac budete hovoriť slovglishom. Ak mi neveríte, skúste nadviazať s vaším vedúcim nejaký pracovný rozhovor a v duchu počítajte anglické slová.

Minule som dokonca počul jednu urban legend, že dvaja Slováci, muž a žena, obaja pracujúci pre korporácie ako manažéri, sa so svojim deckom doma rozprávajú výhradne po anglicky a dávali ho do anglickej škôlky. Bez kúska irónie, príde mi to totálne úchylné, že dieťa nebude vedieť svoj rodný jazyk. Namiesto neho  bude vedieť "anglicky" a aj to zle.

 

VISIBILITY

Visibility je technika skúsených korporátčikov ako sa dostať na vyššiu pozíciu, prípadne aspoň znížiť objem práce, ktorú vykonávajú. Podstatou tejto techniky nie je reálne vykonávanie práce, ale aby si ostatní mysleli, koľko veľa sme toho spravili.

 

Ako na to: Zarezervujte si na dve hodiny miestnosť určenú na cally. Zoberte si štós papierov, pod pazuchu notebook, okolo krku si prehodťe nabíjačku, slúchadlá a myš. Rýchlo sa prejdite niekoľkokrát po office a zamierte do miestnosti. Všetci okolo vás si budú myslieť, že máte strašne dôležitý meeting a nikomu nebude divné, že ste sám v miestnosti celé dve hodiny. V miestnosti si  na notebooku pustíte Big Bang Theory alebo Breaking Bad, samozrejme na slúchadlách, aby sme predišli odhaleniu.

 

Ak už naozaj musíme uskutočniť nejaký call, tak v žiadnom prípade si nerezervujeme miestnosť!!! Call robíme z nášho telefónu na stole a rozprávame poriadne nahlas, nech je to počuť cez celý open-space (visibility sa v tomto prípade mení na hearability).

 

Na poradách čo najviac rozprávame ako máme toho veľa, že nič nestíhame (to môžeme podporiť decentne zanedbaným zovňajškom) a snažíme sa vymôcť si odobratie niektorých povinností, alebo aspoň viac home-officov. Však v tom open-spejse sa vôbec nedá sústrediť.