Predstavte si, že ste pilot lietadla a pristávate na ostrove St. Maarten...

 

 

...tesne pred dráhou je more, no vy napriek tomu musíte na zem dosadnúť čo najskôr, aby váš Boeing 747 stihol ešte pre koncom zastať. Ak nezastane, môže z toho byť vážny prúser, ktorý môže vyzerať takto...

airplane0

 

...alebo ešte horšie, v prípade, že sa pristávacia dráha končí len pár metrov pred diaľnicou, ako je to napríklad v meste Teterboro v USA...

 

airplane1

 

Aby sa predišlo potenciálnym katastrofickým nehodám, vyvinula firma ESCO-Zodiac Aerospace špeciálny materiál z kategórie EMAS (Engineered material arresting system – Zastavovací systém z umelo vytvorených materiálov), ktorý vyzerá ako betón (to je tá svetlá plocha na konci dráhy na fotke vyššie).

 

Tento betón je dostatočne tvrdý aby udržal človeka a teoreticky aj auto, no akonáhle na neho dosadne hmotnosť predného kolesa lietadla, začne sa prebárať. Zároveň s prebáraním sa zvyšuje trenie a rozbehnuté lietadlo, ktoré zbehne z pristávacej dráhy sa po niekoľkých metroch zastaví. Toto rýchle zastavenie nie je pre cestujúcich najpríjemnejšie, no v porovnaní so smrťou je to stále lepšia voľba. Betón po záchrane lietadla vyzerá asi takto:

 

airplane2

 

Systém prebárajúceho sa betónu sa postupne inštaluje na letiskách po celých USA a od roku 1999 už zachránil šesť lietadiel pred zničením.

 

airplane3

 

My tu v redakcii sa nevieme dohodnúť či by sme si systém EMAS chceli vyskúšať v praxi. Na jednej strane je to hovadsky nebezpečné, no na druhej strane fakt mega cool!

 

zdroj: http://www.nolan-law.com/deadline-looms-for-arrestor-beds/