Krutosť na zvieratách už naozaj nepozná medzí. V USA opäť expanduje oblasť psychického týrania zvierat. Zvieratá sú podľa všetkého vedomé a my ich dookola týrame, čo však presahuje všetky medze je prinútiť ich používať peniaze, znudiť im život reklamou a kŕmiť ich nejakou toxickou želatínou.


Jedno z "najetickejších" a "najpotrebnejších" remesiel ľudstva zažíva revolúciu, ktorá určite prinesie jej priekopníkom nové vavríny. Minulý rok totiž učaroval dvom marketingovým papalášom výskum prezentovaný v prednáške Laurieho Santosa na TEDe. Tento vedec z Yale skúmal vývoj ľudskej mysle pomocou štúdia opíc a k potešeniu mágov marketingu zistil, že v zajatí dokáže naučiť opice niečo, čo im doteraz "chýbalo ako soľ". Reč je samozrejme o ekonómii, vede, bez ktorej by sme ani nevedeli o peniazoch, či o tom kto z nás je chudobnejší. Tlupa kapucínov (opíc, nie mníchov) sa naučila ekonomickému mysleniu a dokonca sa občas chovali pri obchodovaní rovnako iracionálne ako ľudia, ktorí - ako vieme - často robia nevýhodné obchody. V hlavách Keitha Olwella a Elizabeth Kiehnerovej sa zrodil nápad a priam zvlhli predstavou panenského marketingového segmentu.


Santos a marketingová spoločnosť Proton sa rýchlo spojili, aby zistili "životne dôležitú" informáciu - či marketing funguje na opiciach. Rozhodli sa preskúmať, či si opice vyberú jeden z dvoch mňamkových, a určite veľmi bio želatínových dezertov rôznej farby. Jedna farba pritom bude podporená reklamnou kampaňou vo forme billboardov v okolí výbehu kapucínov. Pre Olwella a spol. bolo ťažké pretvoriť marketing na novú cieľovku, ktorá má malé rozpätie pozornosti a neovláda angličtinu, ale ako správni marketéri si zahryzli do jazyka a začali.

Nakoniec sa im podarilo odhliadnuť od jemných a komplexných tónov ľudského marketingu a svetlo sveta uzrela kampaň Monkey See, prezentovaná v nedeľu na reklamnom festivale Lions v Cannes. Na jednom billboarde figuruje alfa samec spojovaný so značkou ("môžete byť ako ja") a samica ukazujúca genitálie ("toto môžete mať") vedľa loga. Nie je to samozrejme náhoda - predchádzajúce štúdie totiž dokázali, že takéto fotky sa opiciam z nejakého dôvodu páčia. Test sa ešte neskončil a fotky sú do skončenia testu utajované.

Kapucíni ako prvé opice dostanú "zadarmo" ekonomické vzdelanie, reklamu a porno, aby sa stali nesporným vrcholom na rebríčku opičej evolúcie. Vstúpme si ale do svedomia - naozaj im táto pozícia stojí za útrapy a radikálnu zmenu vo vnímaní sveta? Veď doteraz mali všetko zadarmo, jedli koľko potrebovali - potravu plnú vitamínov, a keď chceli vidieť výbavičku samičky, proste sa pozreli.