Pôvodne som chcel dať 10 dôvodov prečo neznášam cyklistov na ceste, ale potom mi došlo, že aj ja som príležitostný cestný cyklista (samozrejme bez tých buzi nohavíc a tenkých galusiek), tak to skúsim zobrať ako osvetu a natlačiť trošku rozumu do tých samovrahov na cestách.

Tí čo v Bratislave bývajú aspoň jednu prerábku od nejakého mostného uzáveru vedia, že naše hlavné mesto je úžasne pokrokové čo sa týka cyklistiky. Už Borat rozbehol výstavbu cyklociest v úplnom centre mesta, len tie svinské cyklocesty sa mu po niekoľkých dažďoch vyparili a bolo nutné ich znova postaviť. Tak isto staré stavby postavené vodohospodárskou výstavbou v rokoch, keď ešte mládež, ktorá tam dnes otŕča svoje holé zadky, bola tak maximálne v tatkových trenkách, akurát nechal premaľovať a vyhlásil za ďaľší cykloúspech vo svojej štvorročnici. Náš nový transparentný Ivo pokračuje v podobnom trende a cyklocesty utešene pribúdajú, čo ma privádza k úvahe, kedy si dá náš magistrát patentovať ako nový stavebný materiál cyklociest maliarsku pištoľ.  Výsledok tejto skvelej práce náčelníkov mesta sú fantastické podmienky na cyklistiku, ktorú nám môže aj Kodaň závidieť.

Pre tých, ktorí ešte v Bratislave nejazdili na bicykli, úvod ich dostatočne nalákal a majú natoľko samovražedné sklony, že by to chceli skúsiť, tu je niekoľko rád.

Aj keď vám to zákon nepovoľuje, kde je možné, jazdite po chodníkoch, hlavne na dôležitých výpadovkách. Taká vajnorská od zlatých až ku polusu je krásna ukážka využitia priestoru ako miestotvorného bulváru širokých nevyužitých chodníkov chodcami, kde je občas otravné zliezať z obrubníku, či na obrubník, ale neohrozuje vás tam deravý kanál každých 50 metrov, či výtlk o veľkosti zle zalepeného výtlku z minulého roka + robotnícka konštanta, vďaka ktorým robíte piruety v celom pravom pruhu. Takýchto chodníkov sa nájde veľké množstvo mimo centra, tak ich používajte. Ak vám prekáža občasný obrubník, tak si kurva kúpte krosový bicykel a nie imitáciu saganovho bajku s galuskami tenšími než prst. Policajti vás budú tolerovať, pokiaľ nebudete zrážať turistov v centre mesta.
 
Keď už jazdíte po ceste (samozrejme máte na to právo, ale tak isto máte právo si od nasratých policajtov pýtať čísla preukazov, ale len tým riskujete úraz), tak kurva dodržiavajte dopravné predpisy. Ruku máte na to, aby ste oznámili zmenu smeru jazdy. Nie, to že sa obzeráte za seba mi neoznamuje, ako to o chvíľku strhnete cez dva pruhy doľava. Ak sa chystáte z cesty zrazu vyjsť na chodník, aby ste mohli prudkým zalomením riaditok križovať cestu cez prechod, tak aspoň sa obzrite, či autá z iného smeru nemajú zelenú vtedy, keď ste aj vy na prechode. Šofér totiž nie je veštica Teodora a aj keď dáva prednosť chodcom na prechode, ktorí majú zelenú spolu s ním (nebudem to kresliť, predpokladám, že každý čo jazdí na Slovensku, pozná špecialitu našich dopravákov dávať zelené chodcom, aj odbočujúcim autám zároveň), nebude pripravený na chlapa v elasťákoch, čo sa rozhodne z dopravného prostriedku metamorfovať na chodca v priebehu nanosekundy. A boh vás ochraňuj, ak si budete počas čakania na červenej neustále opakovať “medzi tie dve autá sa zmestím”, aj keď tam to miesto jednoducho nie je!
 
Ak už niekde existujú cyklochodníky/cyklocesty vybudované tými obstarožnými materiálmi ako je asfalt, cement, štrk, tak ich pre vaše vlastné zdravie používajte!! Myslíte si, že takú fasa super cyklocestu Jurava stavali na to, aby sa pri jej otváraní mohli potľapkať v obtiahnutých elasťákoch  starostovia Rače, Vajnor a primátor? Nie, tú cestu nestavali len pre rodiny s deťmi na sobotné popoludnie, ale pre všetkých, aby nezavadzali na hlavnom ťahu smer Sv.Jur. Tak isto taká petržalská hrádza, či chodník pri chorvátskom ramene vám veľmi dobré poslúží a nemusíte sa trtošiť medzi autá na panónskej a následne tí jebnutejší, odvážnejší aj na moste SNP, keď už máte dole krásne široký chodník s výhľadom na Riverpark.
 
Dobre…vysvetlili sme si základy ako/kde jazdiť, teraz niečo o doplnkoch. Helmu vám nikto nenúti na cestách v meste, je to len vaša snaha eliminovať následky vašich eskapád medzi autami, ale môže sa hodiť. Čo je však, ako sa povie v modernej bratislavčine must (čítaj mast tvrdo), sú svetlá. Áno, aktuálne su moderné tie dvojdiódkové bazmeky z lidla, či čínskych eshopov za 1.99 aj s poštovným, ale skúste si doma raz takýto pokus. Zapnite si diódku na mobile, či pre neveriacich displej tester na plnú červenú, pozerajte sa na ňu a následne si rozsvieťte hneď vedľa reflektor z nového trnavského štadióna. Asi takýto efekt má na šoféra ten váš bazmek pod riťou počas podvečernej premávky v meste. Vidíme všetky autá idúce oproti, vy ste dosiahli viditeľnosť na úrovni lietadla Northrop Grumman B-2 Spirit.
Tak ako kvalitné zadné svetlo vás môže ochrániť od nečakaného zadného nárazu uponáhľaného šoféra, predné má tiež svoj význam. Všimol som si, že väčšina z vás funguje systémom “lampy svietia, na cestu vidím, predné svetlo mi je na nič”. Keď sa tento prístup spojí s jazdou na cestách, je len otázka času, kedy si svoje ťažko natrénované saltá z detstva okúsite v praxi. Opäť si doma skúste pokus s reflektorom a opakujte ho dokiaľ si a) nevypálite bielu škvrnu do oka b) nepochopíte, že vás je vidno ako zrnko cukru v antarktíde. Preto, keď si kupujete svetlá nešetrite zbytočne a kúpte si niečo, čo výrazne bliká (skvelé sú tie, ktoré nemajú obyčajný blik-blik rytmus ale nejaký ten v rytme samby) dopredu aj dozadu. Zároveň sa vyserte na to ako drbnuto vyzeráte, ale ak plánujete jazdiť pravidelne za šera a tmy, dajte si na seba reflexnú vestu. Nik zo šoférov sa vám smiať nebude, prisahám.
 
Ak toto budete dodržiavať, môžte sa tešiť väčšej tolerancii a pochopenia od šoférov. Hlavne vtedy, keď sa odpracete na chodník, či oddelenú cyklocestu.
 
PS: Pre tých, čo sa majú radi, ale chcú predsa len jazdiť v BA na bicykli, odporúčam sa čo najbezpečnejšie presunúť na petržalskú/slovnaftskú/moravskú hrádzu a pre tých zdatnejších sa vybrať na Kačín, Biely Kríž a Pezinskú Babu.