V posledných rokoch, ale najmä počas pandémie covidu, sa roztrhlo vrece so simulátormi a s e-športami v týchto simulátoroch, ktoré sú populárnejšie než kedykoľvek predtým. Na trhu sa nachádza veľké množstvo rôznych simulátorov, z ktorých si môžete vybrať. Aj som si ich pár vyskúšal... no dobre, keď spočítam všetky simulátory (aj tie, kde sa nepreteká, len jazdí), ktoré vlastním, prípadne som skúšal, tak ich viem narátať zhruba 16. Tiež som prekvapený, koľko som ich vyskúšal. Ale ktorý si vybrať?

Potrebujem volant?

Samozrejme, to je ako chcieť bicyklovať a nemať pedále a sedadlo. Bez volantu si zahráte akurát tak F1, a aj tak budete v Monaku nadávať ako dláždič. Volant nie je lacná záležitosť, avšak podpora volantov nekončí po 2 rokoch, aj Logitech Driving Force GT, ktorý vyšiel koncom roka 2007, je stále v mnohých simulátoroch podporovaný bez akýchkoľvek problémov, takže netreba mať strach, že nový model nahradí ten starý, a zo starého volantu sa stane ťažítko.

Na výber je široká paleta volantov, od základných kúskov od Logitech a Thrustmaster, až po profesionálne direct drive volanty od Fanatec. Dôležité ale je, aby volant podporoval force feedback. Ak to volant nemá, tak nestojí za zmienku, nech vyzerá akokoľvek dobre, nech má akokoľvek skvelú cenu. Force feedback je spätná väzba, a bez spätnej väzby nie je možné vedieť, čo auto práve robí. A ak nevieme, čo práve auto robí, tak nie je šanca zajazdiť dobrý čas. Mnohokrát ani nie je šanca zajazdiť čisté kolo. Chcete force feedback.

Chcem len jazdiť: Assetto Corsa

Assetto Corsa je švajčiarsky nôž, ale už sa na ňom podpisuje zub času. Simulátor vyšiel koncom roka 2014, ale vďaka svojej otvorenosti si získal obrovskú priazeň komunity, preto môžete pre tento simulátor nájsť obrovský počet módov. Moderné formule, staré formule, GT autá, veterány, obyčajné autá, drift, rallye, Amazon krabice, Ford Transit, Kirby jediaci auto, a ak chcete aj módy vysokej kvality, tak módy od VRCRSS poslúžia dokonale. Niektoré sú platené, niektoré zadarmo, a mnohokrát sú v zľave.

To isté sa týka aj tratí – môžete si nájsť historické okruhy, okresné cesty, reálne okruhy, horské priesmyky, rallye trate, záchod, Mario Kart, a ďalšie podivnosti a legendy. A všetky tieto módy fungujú aj online, keďže jedinou požiadavkou na pripojenie sa na komunitou hosťovaný server je mať nainštalovaný požadovaný obsah.

Čo je ešte lepšie, tak komunita našla aj spôsoby, ako obísť limity simulátora a dať mu druhý dych. Assetto Corsa nemá dynamické počasie, dokonca nemá ani denný cyklus či dážď. To sa niektorým tvorcom nepáčilo, preto vytvorili rôzne módy, napríklad Sol, ktorý denný cyklus priniesol. Rovnako aj nové shadery, takže sa simulátor graficky posunul niekam úplne inam. Aj ten dážď, aspoň po vizuálnej stránke, dokázali implementovať.

Assetto Corsa nesklame ani ak chce človek hrať online – nájdete drift servery, nájdete aj track days na Nordschleife, nájdete aj rôzne online ligy ak vás zaujíma aj seriózne pretekanie. Assetto Corsa je jednoducho výborný sandbox. Žiadny iný simulátor sa mu v tomto ohľade nevyrovná. Teda až dovtedy, kým nevyjde jeho pokračovanie, za predpokladu, že tiež bude tak otvorené ako pôvodná hra.

Chcem serióznu simuláciu: Assetto Corsa Competizione

Keď som písal, že Assetto Corsa už má svoj vek, tak som to myslel vážne. Dá sa na simulátor lepiť grafická záplata za grafickou záplatou, ale čo sa týka simulácie fyziky, najmä aerodynamiky, tak v tomto aspekte sa už doba pohla výrazným spôsobom vpred. A niet lepšieho spôsobu, ako tento rozdiel zažiť na vlastnej koži, než si vyskúšať Assetto Corsa Competizione, také diagonálne pokračovanie pôvodného Assetto Corsa.

ACC nie je tak otvorený simulátor, ako jeho predchodca. Je to čistá, hardcore simulácia, postavená na Unreal Engine 4 pre maximálny grafický zážitok, s neuveriteľnými zvukmi, a s neuveriteľne klinickou presnosťou a s dôrazom na detail. Spätná väzba vo volante je na úplne inej úrovni – nielenže je cítiť viac detailov na ceste, ale aj je simulovaných viac efektov, napríklad efekt sťahovania auta k obrubníku.

Aj model pneumatík a aerodynamiky je kompletne prepracovaný a mimoriadne presný. Vývojári sa snažia čo najhodnovernejšie simulovať reálne autá, ktoré pretekajú v GT World Challenge a ďalších sériách – najväčší dôraz sa kladie na kategóriu GT3 a GT4, ale môžete pretekať aj v Porsche Cup, TCX, Lamborghini Super Trofeo a Ferrari Challenge.

Máte k dispozícii aj mnoho serverov, kde sa neustále organizujú rôzne krátke preteky na svetových okruhoch. A ak je váš Safety Rating dostatočne vysoký, tak môžete pretekať aj v oficiálnom matchmakingu, kde sú preteky dlhšie a náročnejšie. A ak ste skutočne dobrý jazdec, tak vás e-šport neminie a môžete sa zúčastniť rôznych profesionálnych líg.

Simulátor je v aktívnom vývoji, preto je potrebné očakávať nový obsah a ďalšie vylepšenia jazdného modelu. Simulátor podporuje aj Nvidia DLSS a AMD FSR. Je aj častokrát v zľave na Steame, prípadne sa niekedy objaví aj free weekend.

Chcem byť naozaj seriózny online pretekár: iRacing

iRacing je škaredý simulátor, ktorý je aj mimoriadne drahý, a každý nový kus obsahu je tiež drahý. V základnom balíčku dostanete niekoľko tratí a áut, ale ak chcete jazdiť iné série, musíte si kúpiť autá a trate po jednom. Je to veľmi drahý špás, a nekončí to len kúpou obsahu – iRacing je platená služba na mesačnej, prípadne ročnej báze. Určite odporúčam počkať na nejakú promo akciu, napríklad na 3 mesiace zadarmo pre nových členov.

Túto ponuku som využil aj ja, aby som si skúsil, aké to je. Nie je to zlé, jazdenie je veľmi jednoduché, spätná väzba je skvelá. Ťažšie je už jazdiť naplno, ale tak je to v každom jednom aute. Taktiež ste vždy v lobby s ľuďmi, ktorí sú podobne dobrí ako vy – iRacing má dva ratingové systémy. Jeden sleduje vašu rýchlosť a skill, druhý zase vašu spoľahlivosť (safety). Je jedno, ako dobrý vodič ste – ak neviete jazdiť bezpečne a čisto, nemáte nárok na vyššiu licenciu a prístup k rýchlejším autám a sériám.

Čo viac k tomu dodať? iRacing nie je len o jazdení na okruhoch, ale môžete jazdiť aj na ováloch, na plochej dráhe, a aj rallycross. Paleta obsahu a áut je naozaj obrovská, takže je z čoho vyberať. Preteky sa dejú veľmi často, mnohokrát sa objavujú aj rôzne šampionáty, kde je možné súťažiť o vecné ceny. A aj mnoho profesionálnych jazdcov používa iRacing pre zábavu, a ak ste Max Verstappen, tak je iRacing skvelý nástroj na zadupanie všetkých smrteľníkov do zeme.

Ďalšie možnosti: rFactor 2

rFactor 2 je menší simulátor, ktorý je tiež graficky menej vyspelý, má vysokú úroveň simulácie, obsahuje Steam Workshop, ale nie je tak rozšírený ako predchádzajúce simulátory. Musíte byť skutočný hardcore fanúšik simracingu, aby ste sa vedeli do rF2 zaboriť nosom a využiť jeho možnosti naplno. Jazdí sa v ňom virtuálnych 24h Le Mans, len tak pre zaujímavosť.

Project Cars 1 a 2

Zlá, zlá, zlá vec. Zlá simulácia, neschopné riadenie áut na limite, AI je prehnane agresívna a nič sa jej nestane, ak do vás napáli zozadu. Aspoň sa na tie hry dá pozerať. V každom prípade sa jedná o simulátory, ktorým sa treba vyhnúť. Project Cars 3 je ešte horší v tom zmysle, že z neho vyňali aj opotrebovanie pneumatík, takže to má k simulácii ešte ďalej, než sme si mysleli.

Automobilista 2

Automobilista 2 je projekt postavený na Project Cars 2. UI a grafika vyzerajú mimoriadne podobne, ale tým to končí – simulácia je omnoho lepšia, obsah je veľmi bohatý, a hra je stále v aktívnom vývoji. Nie je veľmi populárna, chýba jej akési lepidlo, ktoré by dalo hre vyšší význam a zmysel. Uvidíme, ako sa to celé vyvinie.

F1 (Codemasters)

Toto nie je simulátor. Ale je to fajn na hranie, ak si chcete prejsť jednu sezónu F1 a potom hru zahodiť preč. Online multiplayer je mŕtvy v starších vydaniach, všetci hrajú najnovšie vydanie. Očakáva sa, že hry pôjdu dole vodou, lebo EA nedávno kúpila štúdio Codemasters.

Dirt Rally (2.0)

Proste rallye. Chyby sa neodpúšťajú. Je to fajn zábavka, ale nejaké seriózne preteky od toho netreba čakať. Svojim spôsobom pripomína Trackmaniu, najmä tým, že sa vyžaduje vysoká presnosť, a každá chyba stojí drahocenný čas a rýchlosť. Nič pre ľudí, ktorí sa rýchlo vzdávajú.

Záver bude?

Nie, nebude.