Skrúcam si takto kdesi za Mordorom cólové rúry kúrenia dokopy a zrazu na stanici pred chatou akýsi ruch mimo zvyčajného času, cestovný poriadok už ovládam spamäti lepšie ako citáty z mojej obľúbenej rozprávkovej knižky. Vlak kýs škaredý historický dovalil sa. Rušeň síce nie je parný, ale vagóny su z prvej republiky, originál tretia trieda, tvrdé drevené lavice bez wifi a klimatizácie. Reku, zájdem, popozerám, odpočiniem si, pravačka už nie je taká silná ako za staromládeneckých čias a trojcólový hasák je ťažký. Napokon sa dohodnem s posádkou, klubom nostalgických železničiarov zo Zvolena na jazde do Telgártu, aj bajky si môžeme zobrať. Narvať ich do vagóna je horšie, ako obliecť Evelyn do neoprénu.

 

Hurá, vezieme sa !

 

Získavam výhodné miesto na státie, na zadnej otvorenej plošine posledného vagóna. Stabilizátor obrazu vo foťáku dostáva zabrať. Je to celkom iné ako bežný motoráčik, vetrík, pocit voľnosti, celkom chápem amerických tulákov na nákladných vlakoch. Viete niekto, ako sa volá film, kde sprievodca rieši čiernych pasažierov pod vagónom vypúšťaním oceľovej gule na reťazi?

 

Prvá zastávka - Dedinky.

 

Vodná nádrž Palcmanská Maša, prečerpávacia vodná elektráreň, tunel prerazený pod Dobšinským kopcom k turbínam. Voda sa takto dostane z Hnilca do Slanej. Malý ostrovček s priviazaným pontónom nie je samohybná reštaurácia ako v Blavke, ale chovná stanica pstruhov. V pozadí Gačovská skala, kam vedie neznačený chodník, pekné výhľady na sever - celé Vysoké Tatry a Kráľova hoľa, z druhej skaly na priehradu. Len so sprievodcom bla bla, stupeň ochrany bla bla, lesný traktor je ok, turisti nie ... "Kamarát" tam nikdy nikoho nestretol. Ďalej zopár mostov a prvý krátky tunel. Vagóniky nemajú  osvetlenie, super. Zadarí sa aj umelecká fotka, pracovne ju zovem Luckine nové lentilky.

 

Stratená

 

Malá dedinka v úzkom údolí Hnilca, okolo vysoké vápencové bralá, trochu ako Terchová. Trať vedie občas zásekmi v skale, zjavujú sa bývalé staničky a pomocné objekty prerobené na chaty. Ďalší tunel, obchádza Stratenský kaňon. Buďte zlorečení tí, ktorí ste boli v Telgárte a nešli na Kráľovu hoľu, ani do kaňonu. Váš prístup je otrasný. Poniže je rovnobežný cestný tunel, pred Braniskom prvý cestný na Slovensku. Pamätám časy, keď sa ešte jazdilo autom cez kaňon počas opravy tunela a z okna som hladil malé zakisaurusy a ingisterodony. Teraz už len cyklotrasa. Zahliadol som raz v zime vydru a kamzíky.

 

Dobšinská ľadová jaskyňa

 

Miesto križovania vlakov. Kto nevie ako, zaplatí predražené parkovné, hint – parkujte pri železničej stanici a choďte odtiaľ peši náučným chodníkom Mokrade Hnilca. Z opačnej strany kopca je vchod do Stratenskej jaskyne, verejnosti neprístupnej, s obrovským Rozprávkovým dómom. Obe sú prepojené.

Medzi cestou a traťou je zovretý prameň Hrona. Blížime sa k Telgártu, prechádzme oba viadukty, čubičky si fotia vlak. Na portáli tunela je rok výstavby trate Červená skala - Margecany. Konečne technická rarita, tunel prekonávajúci výškový rozdiel po skrutkovnici, keď do neho vlak vchádza, vidíte pod sebou miesto, kde vylezie. Vystupovať !

 

Významné osobnosti a dobrí rodáci

 

7.12.2004 Cirkev žiada Krajský súd v Trenčíne, aby prepustil údajného bossa banskobystrického podsvetia Mikuláša Černáka na slobodu. List napísal farár gréckokatolíckej cirkvi v Telgárte. Je k nemu pripojená prezenčná listina, ktorá obsahuje okolo 240 podpisov veriacich z obce. Cirkev sľubuje, že prevezme záruku za Černáka a postará sa o dovŕšenie jeho nápravy. Advokát Ján Gereg pre TASR povedal, že Černák pochádza z Telgártu a je aj farníkom tamojšej farnosti. To bol odsúdený len za vydieranie a ešte sa o doživotí za vraždy, ku ktorým sa postupne priznáva, ani nechyrovalo.

 

Začína spiatočná cesta bicyklom, najprv stúpanie okolo prameňa Hrona, v pozadí Kráľova hoľa, vyhliadkový kopec Borovniak, vpredu pod sedlom Besník najvyššie položený železničný tunel na Slovensku. Asi 3 km dlhé stúpanie je kompenzované dlhým zjazdom dolinou Hnilca. Posledný významnejši stupák je za Stratenou, s výhľadmi na priehradu. Alternatívne odporúčam vyšľapať z Besníka na Čuntavu, náhornú planinu pokrytú z jari kobercami šafránu. Je to šanca jazdiť po lese, namiesto po síce málo frekventovanej, ale ceste prvej triedy. Pekná je aj hrebeňovka smerom na Trsteník.

 

Na záver štatistika, parlamentné 2016

 

Dedinky

Smer 36, SNS 27

 

Stratená

Smer 29, SNS 13, ale prekvapivo SaS 21 (možno dovolenkári s preukazmi)

 

Telgárt

Smer 51, SNS 8, Kotleba 7, SaS 9