Počas vývoja prvej generácie sa technici Mazdy snažili pracovať podľa dávnej filozofie „Jinba ittai“, ktorá sa zvykne prekladať ako súhra medzi koňom a jazdcom a skutočne, MX-5 je známa hlavne pre svoje komunikatívne riadenie, skvelú ovládateľnosť a čitateľnosť na limite. Dokonca aj za limitom sa vám auto snaží pomôcť dostať sa z toho von (teda ak ste sa nehrali s továrenským nastavením geometrie a zmenou rozchodu prednej nápravy) – geometria je nastavená dosť nedotáčavo a predná náprava je užšia ako zadná, čo takisto pomáha vyššej stabilite. Napriek zadnému náhonu sa budete musieť veľmi snažiť, aby vás v zákrute predbehol zadok. Tým sa dostávame k bodu, na ktorý od majiteľov už nedostanete takú jednoznačnú odpoveď – výkon. V podstate sa dá naraziť na dve skupiny ľudí a nemusia to byť len majitelia: prvá, ktorá je presvedčená, že práve kvôli malému výkonu je MX-5 taká zábavná a ovládateľná a akékoľvek zvyšovanie výkonu by bolo vykúpené horšou ovládateľnosťou a stratou charakteru, ktorý toto auto má. No a potom je tu druhá skupina, ktorá by zase nejaký ten výkon navyše privítala. Toto rozdelenie platí aj pre iné mechanické časti, ale poďme si najprv predstaviť možnosti zvyšovania výkonu.

Znova môžeme hovoriť o dvoch skupinách, teraz už majiteľov. Prvá skupina sa snaží zvýšiť výkon pôvodného motora, najčastejšie pridaním turba. Keďže sa 1. generácia začala vyrábať pred 25 rokmi, na trhu je veľké množstvo bolt-on kitov, ale aj návodov, ako si postaviť svoj vlastný kit. Niektoré z homemade kitov sú naozaj prepracované, za niektoré by sa nemuseli hanbiť ani v Mad Maxovi. Pre NA sa dokonca v niektorých krajinách spojili predajcovia s firmami zaoberajúcimi sa úpravami a mohli ste si kúpiť nové auto s turbom a so zárukou – napríklad firma BBR z Anglicka, ktorá sa zvyšovaniu výkonu MX-5 venuje dodnes. V Austrálii takto vznikla zase limitka z modelu NB a je to dnes veľmi cenený zberateľský kúsok. Turbo síce dodáva výkon a krútiaci moment, ale trochu zabíja charakteristiku točivého motora. V pomere cena/výkon je to najjednoduchšia cesta, pretože blok motora bez akýchkoľvek úprav znesie vyššie tlaky, keďže ide o rovnaký motor ako sa používal aj v preplňovaných Mazdách 323. Pokiaľ sa však chceme baviť o serióznom zvyšovaní výkonu, je potrebné tomu prispôsobiť aj vnútorné časti motora. Tu sa však dostávame k citátu z prvej časti, pretože väčšinou ide o nikdy nekončiacu špirálu úprav motora na zvýšený výkon, zvýšenia výkonu, ďalších úprav na zvládnutie vyššieho výkonu, zvýšenia výkonu a stále dokola.

Tí, ktorí chcú aspoň sčasti zachovať lineárny charakter atmosférického motora siahnu radšej po prepĺňaní kompresorom. Technologicky náročnejšie, s nižším nárastom výkonu pri rovnakej investícii v porovnaní s turbom. V neprospech hovorí aj náročnejšie zháňanie dielov, pretože kým pri turbách sa dá použiť takmer ľubovoľné turbo a najčastejšie sa používajú turbá radu TD04 zo Subaru Impreza a Forrester, ktorých je plný eBay (aj Subaristi chcú viac výkonu), pri kompresoroch je výber dosť limitovaný a zohnať nový kompresor je dosť ťažké a veľmi finančne náročné. Navyše, repas turba je takisto menej zložitý a drahý ako repas kompresoru. Napriek tomu sa nájde množstvo naozaj pekných buildov s kompresorom, ktoré svojim majiteľom robia radosť. Ak by ste niekto mali doma nevyužitý Eaton M62 s dlhým hnacím hriadeľom, dajte mi vedieť v diskusii.

Pre úplných fajnšmekrov je tu možnosť vykuchať nejakú motorku (sorry Angusta) a namiesto klasického sania použiť štvorklapku aka ITB (individual throttle body). Ako názov napovedá, ide o nahradenie celého sania s jednou škrtiacou klapkou a filtrom sadou štyroch sacích kanálov – samostatne pre každý valec. V pomere cena/výkon je to najhoršia možnosť, no výhodou je zlepšenie odozvy na plyn, priebehu krivky výkonu a krútiaceho momentu pri zachovaní atmosférickej charakteristiky motora. Navyše je dobre urobený ITB motor pastvou pre zrak aj sluch.

Druhá skupina sa rozhodla, že nebude dolovať výkon z malého motoru, ale ho rovno nahradí niečím, čo výkon má. Tu už vstupujeme do úplnej divočiny, kde môžete pod kapotou MX-5 nájsť motor K20 z Civicu Type R, šesťvalec z BMW E36, V8 z Roveru alebo 1000-koňový štvorrotorový Wankel (pozdravujeme Mad Mikea Whiddeta na Nový Zéland). Špecialitkou sú chalani z Colorada, ktorý sa špecializujú na zástavby osemvalcových GM motorov rady LS. Týmto počinom získate 300+ konských síl pri zachovaní rozloženia hmotnosti, jazdných vlastností a sériového vzhľadu. Perfektný sleeper car, ktorý vytrie zrak viacerým. Túto prestavbu páni z Flyin‘ Miata ponúkajú pre prvé tri generácie, pre štvrtú je zástavba vo vývoji a prvý prototyp už jazdí. Okrem toho táto firma stavia aj špeciálne stroje na podvozku MX-5 s vlastným trubkovým rámom a kapotážou, ktoré sa trochu podobajú na Lotusy a ich výhodou je nízka hmotnosť pri zachovaní jazdných vlastností.

Pri prepĺňaní to však nekončí, pokračovať sa dá kovanými piestami, ojnicami, ladenými zvodmi, ostrejšími vačkami, zvyšovaním kompresie a to sme ešte stále len pri motore. Vyššiemu výkonu je vhodné prispôsobiť aj už tak dobrý podvozok, kde je k dispozícii množstvo výrobcov tlmičov aj pružín, takže sa ponúka takmer nekonečné množstvo možností - či už ste fanúšik stance movementu, street racingu alebo track days, všetky je možné. V Nemecku jazdí jedna posádka s MX-5 rallye a existuje aj čistokrvná offroad Miata.

Uvádzam síce ako poslednú, ale mala by to byť prvá vec, ktorú upravíte pri zvyšovaní výkonu - brzdy. Väčšine postačí vymeniť kotúče a platničky za niečo ostrejšie, dá sa ísť aj cestou kompletnej prestavby bŕzd. Opäť existuje množstvo výrobcov dodávajúcich jednotlivé komponenty aj komplet sady, stačí si vybrať. Aby sme nezabudli, upravujete auto bez strechy, takže by bolo vhodné, napriek neochvejnej viere vo svoje jazdecké schopnosti myslieť aj na ochranu proti prevráteniu - rollbar. V prípade že pošlete auto cez búdku vo vyššej rýchlosti A-stĺpiky váhu auta neudržia a rám okna skolabuje - ďalšia pretŕčajúca vec je vaša hlava. Rám okrem ochrany výrazne pridá karosérii na tuhosti, rovnako ako rôzne výstuhy podvozku.

V čase, keď som začínal hľadať svoju Mazdu, už boli autá jedným z mojich hlavných hobby, ale aj tak je nesmierne užitočné nájsť si nejaký fanklub alebo skupinu vlastníkov, ktorá vám poskytne nesmierne cenné údaje. Takéto kluby fungujú asi pri každom type auta, je to miesto na výmenu skúseností, rád, náhradných dielov a v neposlednom rade sa na takomto fóre často objaví na predaj auto, ktoré majiteľ neinzeruje nikde inde. Výhodou je zdokumentovaný stav a lepšia starostlivosť o auto ako v hocijakom bazáre. Existuje množstvo medzinárodných fór, facebookových skupín a owner’s clubov. V roku 2013 sa vďaka majiteľom zbierka Guinnessových rekordov MX-5 rozrástla o ďalší, v kategórii najdlhšia kolóna áut jednej značky, v počte 683 áut. Majitelia MX-5 sa navzájom zdravia rovnako ako motorkári a je to príjemné spestrenie cesty.

Česko aj Slovensko má svoje vlastné skupiny a kluby, hlavne české fórum je príjemná komunita, v ktorej je registrovaná aj väčšina Slovákov. Členovia sa v rámci regiónov stretávajú a medzi majiteľmi z okolia Bubliny a z Bubliny samotnej mám za tie dva roky množstvo dobrých priateľov a známych, ktorí mi pomohli aj s mojim svadobným sprievodom. A práve táto komunita stála za zmenou z teoretického nadšenca na osobu každý víkend vlezenú pod alebo v aute a zadrbanú od oleja. Čau, Ajka! 

Amatérskeho mechanika príhody a skúsenosti si povieme v ďalšom pokračovaní.