Apple, samozrejme, už vo svojej histórii zlyhalo, pre zjednodušenie sa ale tvárme, že počítame novodobú históriu Applu, teda od návratu Jobsa. Odvtedy každý mainstream produkt Applu bol hit.

 

iPod. iPhone. iPad...

Všetko sú to produkty, ktoré zmenili trh a trhali rekordy predajnosti. Nikdy nepriniesli nič naozaj nové. Filozofia Applu nikdy nebola o tom, byť prvý. Vždy to bolo o tom, byť lepší. Na čo väčšina hejterov Applu totiž zabúda, je to, že sú to fakt dobré produkty. Áno, mali sme mp3 prehrávače pred iPodom. Áno, mali sme telefóny pred iPhonom. Aj tablety existovali predtým, ako prišlo Apple so svojím iPadom. Apple nikdy neprinieslo nič revolučne nové. Ale vždy prišlo s niečím evolučne lepším.

 

Otázka teda je: dokáže Apple zopakovať svoj úspech a naplniť vlastný hype? Keď sa Apple pokúša zákazníkovi predať nový iPhone, je jasné, ako mu ho predá. Všetci máme telefón, všetci chceme nový a lepší a potom, ako nám padne na chodník alebo do záchoda, ten nový aj naozaj potrebujeme. Koľko ľudí ale vo vašom okolí nosí hodinky? A to je celý problém, smart hodinky v podstate nikto nepotrebuje a ani nechce.

 

iWatch?

Nie je to nevídaná situácia, trh pre tablety pred iPadom tiež prakticky neexistoval. Jobs často rozprával o tom, že spotrebitelia sami nevedia, čo chcú, kým im to nedáte do ruky. Ako príklad uvádzal citát od Henryho Forda, ktorý vznik automobilov okomentoval slovami: „Keby som sa opýtal ľudí, čo chcú, povedali by, že rýchlejšie kone.“

 

A Apple musí teraz presvedčiť ľudí, že smart hodinky za stovky eur sú niečo, čo potrebujú mať.

Všetko to samozrejme visí na otázke: potrebujeme vlastne múdre hodzinke? Keď Samsung predstavil svoje smart hodinky v roku 2013, sprevádzal ich skvelý reklamný spot. Tento.

 

Je to výborne natočená reklama, o tom niet pochýb. Ukazuje však aj najväčšiu slabinu smart hodiniek – nepredáva konkrétny produkt, predáva len abstraktnú ideu produktu - ktorej skutočný potenciál v reálnom svete je viac, ako diskutabilný. A doterajšie (ne)úspechy smart hodiniek to len dokazujú.

 

"She's not Rachel." Apple ale nie je Samsung

Ideológie týchto dvoch spoločností sú fundamentálne odlišné. Samsung robí všetko. Apple robí všetko dobre. Prístup Samsungu bol vždy „Vyrobíme to a či to niekto bude aj chcieť, uvidíme neskôr.“ To je úplný opak Applu, ktorý svoje produkty uvádza na trh až po veľmi, veľmi dlhom zvážení. A keď sa už rozhodne do niektorého segmentu trhu vstúpiť, prichádza tam s cieľom vyhrať.

 

Hlavná otázka, ktorú Apple musí zákazníkom zodpovedať, je: Na čo mi vlastne tie hodinky budú?

A momentálne Apple na túto otázku nemá žiadnu presvedčivú odpoveď. Každému je jasné, aké výhody priniesli telefóny. Zrazu ste mohli zavolať hocikomu hocikedy a žiadna opitá SMS už nezostala zabudnutá. Potom prišli smartphony a zrazu ste mohli pozerať péčko na záchode. (Alebo hrať hry, ak je to to, čo hovoríte žene, že tam celý čas robíte.) Potom prišli tablety a zrazu ste to všetko na záchode mohli robiť na väčšom displayi. Tomu sa hovorí pokrok a zvyšovanie kvality života.

 

Hodinky ale... No, sú definitívne príliš malé na pozeranie péčka, to je jasné. Vedia nám povedať čas? Ehm, na to máme teraz telefóny. Prešli sme si tou fázou, keď sa mobily zmenšovali. Ale potom sa začali používať aj na iné veci ako telefonovanie a tak sa začali zase zväčšovať. Dáva to zmysel – telefón je dnes zariadenie, ktoré v 90% prípadov s vami komunikuje vizuálne. Už dávno to nie je o telefonovaní – je to funkcia, ktorá telefóny už dávno nepredáva.

 

A teraz sa dostávame k hodinkám a opäť sa snažíme napchať to všetko do maličkého štvorčeka. Nedáva to zmysel, je to neintuitívne a Apple potrebuje na to, aby presvedčil ľudí niečo lepšie, než posielanie vlastného tepu a vecí, ktoré sa aj tak dajú lepšie spraviť na mobile. Ktorý stále zostáva nenahraditeľnou súčasťou a hodinky sú len jeho (zatiaľ) nie veľmi praktickým, rozšírením.

 

Sú škaredé

Toto je tá najprekvapivejšia časť a nikdy by som to nepovedal, ale hodinky od Applu sú, ako to pekne povedať, škaredé. To je, samozrejme, diskutabilné a subjektívne, jedno je ale isté: ich hodinky nevyvolali rovnakú vlnu nadšenia, ako ich ostatné produkty. Keď sa človek pozrie na nový MacBook, je to v podstate hardwarový nerd porn a všetci sa na tom bez diskusie zhodnú.

Pri hodinkách to také jednoznačné zďaleka nie je. Apple ale aspoň pochopilo, že nikto nechce hodinky, ktoré vyzerajú ako nerd kalkulačka na remienku a tak aspoň ponúka tie svoje v rôznych farbách a kombináciách. Aj tak sú to ale stále rôzne kombinácie škaredých farieb a tvarov.

 

Trvalá hodnota

Apple hodinky (jablinky, ako ich s láskou volám ja) nebudú lacné. Luxusné modely prekračujú tisícové sumy, je však veľmi otázne, ako to bude s udržaním ich ceny. Keď si kúpite Rolexky, majú tie hodinky hodnotu, ktorú si udržia aj o 20 rokov a niekto ich bude vláčiť aj celú vojnu v zadku, aby ich nestratil. Spravil by to niekto pre Apple Watch? Neviem si predstaviť, že to bude robiť niekto aj s hodinkami, ktoré sú o dva roky zastarané, baterka je v péčku a ten gombík už tiež nefunguje. Trvalá hodnota? Radšej by som za to ruku do záchoda nestrčil.

 

Apple pravidlo – nikdy nekupujte prvú generáciu nového produktu

Prvá generácia MacBook Air sa prehrievala, prvý iPhone nemal ani App Store, prvý iPad bol obézny, pomalý a bez prednej kamery... Ak nie ste najväčší fanúšik Jablečnice, prvým generáciám ich produktov sa radšej vyhnite. Nebude to iné ani s hodinkami – už teraz je jasné, že baterka vydrží iba jeden deň, ich využitie je otázne a aplikácií bude zo začiatku málo. Ak nemusíte mať každú najnovšiu tech hračku ako prvý, kľudne si počkajte na druhu generáciu.

 

Apple sa nehrá

Napriek všetkej kritike - nikdy nepodceňujte Apple. Keď Apple niečo chce, väčšinou to aj dosiahne. A viac ako čokoľvek chce Apple uspieť a vo svojej ceste za úspechom sa nenechá zastaviť ničím.

 

Svoju silu Apple už viackrát demonštrovalo – Flash na mobiloch skončil v momente, ako sa ho Apple rozhodol nepodporovať. Sila tohto rozhodnutia bola tak veľká, že aj všemocný Google a ich Android nasledovali a osud Flashu bol podpísaný. Keď chlapcom v Cupertine došla trpezlivosť so stavom SIM kariet, predstavili svoj vlastný nano-SIM štandard a pretlačili ho aj ostatným výrobcom.

 

Poznáte Gorilla Glass, to (takmer) nepoškriabateľné sklíčko na displayi vášho mobilu? Bolo po prvýkrát predstavené s prvým iPhonom a spája sa s ním jeden z príbehov, ktorý najlepšie demonštruje mentalitu Applu. Keď Steve Jobs pripravoval prvý iPhone, vedel, že nechce plastový, ľahko poškriabateľný display. Dopočul sa o firme Corning, ktorá v 60tych rokoch prišla s prvým predchodcom dnešného Gorilla Glassu a rozhodol sa ich navštíviť.

 

Čo nasledovalo, je klasický Steve Jobs. Stretol sa s CEO Corningu a predstavil mu svoju víziu: Každý iPhone, ktorý sa na trhu objaví o šesť mesiacov, bude mať nepoškriabateľný sklenený display od Corningu. Zaskočený CEO Corningu sa pozrel na Jobsa a povedal mu, že to nie je možné. Jobs požadoval sklo, ktoré malo hrúbku 1,3 mm a bolo by dodávané v masovej produkcii o pol roka. Takéto sklo v tom momente nikde na svete neexistovalo a nikto nevedel, či technológiu, ktorú používali na výrobu skiel do áut, budú schopní upraviť do tak jemnej mechaniky telefónu. Technológia a linky neboli pripravené a ani samotní inžinieri si neboli istí, či to je vôbec možné. A za šesť mesiacov. Jobs sa pousmial a povedal: „Nebojte sa, dokážete to“. The rest is history, ako sa hovorí po emericky.

 

Dnes ťažko nájdete mobil, ktorý nemá Gorilla Glass. Ak si kúpite nový Samsung S6, tak ho máte dokonca na obidvoch stranách. (Mimochodom, nie je vtipné, že Samsung nakoniec od Applu okopíroval aj zadný sklenený kryt? A o čo sa stavíte, že S7 ho tam už nebude mať?)

Apple vždy zdôrazňuje jednu vec: Nie je dôležité robiť veci ako prvý. Dôležité je robiť ich lepšie.

Preto nikdy nepodceňujte silu jabĺčka. Aj Forrest Gump to vedel. Ten týpek to proste vedel.

 

Hodiny tikajú

Skepticizmus pri hodinkách od Applu je určite namieste a už teraz majú mnoho kritikov. Ľudia, ktorí nemajú radi Apple všeobecne, spadajú do dvoch kategórií: nemôžu si ich dovoliť alebo chcú proste niečo iné. Predstavte si voľby na Slovensku. To isté. Pointa je tá, že produkty Applu sú hejtované často a väčšinou z neracionálnych dôvodov. Nie je to nič nové, deje sa to pri každom ich produkte a nie je to preto, že by boli zlé – ťažko nájdete v kategóriách, kde sa Apple rozhodne súťažiť, lepšie produkty, než tie s jabĺčkom na kryte.

 

To sa ale môže zmeniť a Apple Watch ponúka prvý potenciálne validný terč pre kritiku a môže sa stať prvou škvrnou na ich čistom štíte úspechu. Apple je firma, ktorá má rada všetko pod kontrolou. Pozná svoju cieľovú skupinu, vie, ako ju osloviť a ide za svojimi cieľmi bez kompromisov, neberúc ohľad na trh a svojich konkurentov – či už je to v biznise alebo v súdnej sieni. Je až poetické, že len čas ukáže, či ich hodinky budú schopné uspieť - napriek všetkým kompromisom, ktoré ich sprevádzajú.