Poznáte to. Keď sa kniha, článok, alebo nedajbože seriál začína frázou: „poznáte to“, tak - veď to poznáte. Dá sa tušiť, že to bude tak nejak nahovno. Horšie od toho sú hádam už len slogany typu „Viac než len“ – napríklad taký viac než inštalatér vo mne, slušne odchovanom chlapcovi, vyvoláva všelijaké asociácie. Rovnaký smutno trápny pocit mám, keď v seriáli resp. filme začne scéna no... a veď to poznáte – je vám trápne aj za scenáristu.  Dovolil som si spísať pár základných nešvárov, ktoré by mali byť minimálne zakázané ak nie trestané.

Flashback scény / retrospektívne epizódy

Našťastie dnes už v seriáloch málo vídať ultimátne zlo v podobe výplňových epizód kde si postavy nostalgicky spomínali na minulosť a epizóda bola zostrih best off scén z minulých sérií. Týmto trpeli napríklad Priatelia, ale dodnes som nepochopil, čo tým autori sledovali okrem vygenerovania epizódy bez nákladov, samozrejme. Flashbacky ma ale iritujú minimálne rovnakou mierou – obrazovka zosivie, alebo zožltne, nastúpi omladená verzia hlavnej postavy nezriedka hraná tým istým hercom s iným účesom a ... nuda. V tomto ohľade mi najviac žral nervy Dexter.

Voice-overy s hlbokými myšlienkami

Lebo čo poteší viac, ako narcistický scenárista, ktorý si myslí, že zožral múdrosť sveta a vloží svojej postave do úst hlášky o živote, vesmíre a tak vôbec, ako vytrhnuté z textu od Katarzie? Postava dáva zbohom svojej láske/práci/psovi a pritom dovysvetľováva svoje konanie a vyperlí nejaký výrok, za ktorý by sa ani Boris Filan nehanbil. Diváčky sú namäkko. Davy šalejú. Ja preklínam scenáristu a modlím sa, nech to už skončí.

LGBTI/social justice propaganda

Čím viac rás a sexuálnych orientácií v scenári máš, tým viac adidas. Ideálne nech sa nejako medzi sebou krížia, nech je to zaujímavé. Víťazom sa stáva 9-1-1 Hej viem, stating the obvious.

Cestovanie v čase / časopriestorový paradox

Nevieš ako ďalej s dejom? Si vyčerpaný? Tlačia na teba zo štúdia, aby si to nejako oživil? Drbni tam cestovanie v čase. Nevadí, že to nedáva logiku tebe ani nikomu v okolí. Nebude to dávať logiku ani divákom, ale nájdu sa fanboys, ktorí to nejako vysvetlia. Za zmienku tuto stoja Misfits, Interstellar.

Umierajúci hrdina a jeho mimotelové zážitky

Je to zdĺhavé. Je to nudné. Ničí to dynamiku deja. Všetci vedia jak to dopadne. Nepamätám si, že by niekto po precitnutí zo stavu blízkeho smrti vo filme instantne umrel. A to mohol byť napr. Vikings taký dobrý seriál.

Predvražedný dlhý monológ

Veď ty vieš, prečo ťa idem zabiť. Ale ja ti to ešte vysvetlím.

Bojové scény so šmátraním po zemi

Útočníci sú zo zásady slepí imbecili a keď si na zemi tak ťa nechajú našmátrať niečo s čím ich instantne zabiješ. Je mi jasné, že je to klasický deus ex machina, irituje ma, že chceme tváriť, že nie je.

Boj s celosvetovým sprisahaním

Keď si povieš, že nechceš cestovanie v čase, lebo by to bolo odveci, tak skús zabiť seriál nejakou celosvetovou evil korporáciou. Napr.: Orphan black, Prison Break, Person of interest.

Pokus o vraždu pri sexuálnej scéne

Buďto som divný, ale naozaj sa mi nezdá vhodné v zápale vášne so ženou jebnúť v rámci predohry o stenu. Chcem sa s ňou vyspať, nie zlomiť jej chrbticu. Aj keď ochrnutá by neskôr možno robila menšie problémy, neviem. 

Nadužívané zvukové efekty

Každé auto musí pri rozjazde pískať gumami. Kone pri odchode zo záberu zákonite erdžia, inak to nejde. Vidíš toho psa? Dajme tam štekot aj keď spí, nech diváci vedia, že je to pes. Keď sa dvaja bijú, musí to dávať zvuky, ako keby sa šľahali bičom, alebo lešenárskymi trúbkami, ať to má grády. Videl som aj film, kde levice revala počas žrania obete. Plamene šľahajúce smerom von z budov v každom zábere pri prechádzke Birmighamom v Peaky Blinders. Pred 100 rokmi mali zrejme nejaký plameňový fetiš.

Vianočné časti v seriáloch

Otravné takmer ako Vianoce naozaj.

 

Ak ste si aj vy našli svoj filmový hriech, neváhajte a podeľte sa s nami v diskusii! Ešte by sa tu hodila anketa ako na topkách.