Lara Croft práve tento rok oslávila peknú chrumkavú dvadsiatku a my si môžeme zahrať ďalšieho Tomb Raidera, v poradí už jedenásteho. Aj keď by sa dalo hovoriť aj o druhej časti, pretože v roku 2013 séria dostala tzv. reboot. Ten nám predstavil mladú Laru a jej príbeh o tom, prečo sa namiesto lukratívneho miesta recepčnej vo fitku alebo key account manažérky v reklamke rozhodla pre životnú dráhu vykrádačky hrobiek.

V najnovšej časti Lara hľadá tzv. prameň Bohov, čo je niečo, za čo by Studenková s Mázikovou bez váhania vraždili. Ide totiž o látku, o ktorej legenda praví, že vám zabezpečí večný život. Okrem Lary pátra po tomto artefakte aj militantná organizácia Trinity, do toho sa zamotá jedna rodinná zrada, nejaké to nadprirodzeno  a na konci zistíte, že prameň Bohov nie je vôbec taký fasa, lebo... Ale načo prezrádzať? Príbeh nie je vôbec zlý, síce si z neho po dohraní neoslzíte klávesnicu, no pekne odsýpa, vie vás vtiahnuť, zároveň veľmi nenarušuje plynulosť hrania, takže sa nemusíte báť, že namiesto mačkania tlačidiel budete sledovať 10-minútovú prestrihovú scénu.

Čo sa týka hrateľnosti, tak ak ste hrali predchádzajúcu časť, viete, do čoho idete. Dala by sa rozdeliť na tri časti – akčnú, výrobnú a prieskumnú. V akčnej budete bojovať s vojakmi Trinity, a to nie holými rukami, ale rôznym náčiním, od horolezeckého krompáča, cez luk až po strelné zbrane – pištoľky, samopaly a brokovnice. Všetky zbrane sa dajú upravovať a vylepšovať, na čo slúži zase druhá podmnožina hrateľnosti, a to výroba. Keďže Tomb Raider je o prežití v divočine, tak si Lara nemôže kúpiť v Poluse vložky s krídelkami a bubble tea do ruky. Musíte preto zbierať suroviny a rastliny a loviť zver, aby ste si následne vystružlikali šípy, vyrobili muníciu, granáty, lekárničky a inú výbavičku. Vylepšovať môžete aj samotnú Laru, a to v troch oblastiach - lov, boj a prežitie. Na to slúžia skúsenostné body, ktoré získavate  takmer za hocičo, čo v hre urobíte a ani sa nemusíte veľmi snažiť. Posledný segment hrania tvorí prieskum, čo je aj celkom logické v hre, ktorá sa volá „Stoporenie vykrádačky hrobiek“. Takže skúmate jaskyne, zrúcaniny, katakomby a vlastne úplne všetko, lebo hra sa odohráva vo viacerých otvorených priestoroch, kde sa môžete túlať len tak lárom-fárom (slovná hračka zámerná). Takisto vyriešite nejaké tie fyzikálne hlavolamy v štýle „keď posuniem toto brvno, tak môžem vyskočiť na hento lano, ktoré stiahne tamten kovový zvon a ten rozbije dvere do hrobky s pokladom“. Je to celkom zábava a hlavne to nevymýšľal Stephen Hawking, takže ak máte aspoň trojciferné IQ, nemalo by hroziť, že sa niekde zaseknete.

Na prieskum sa síce môžete zvysoka vyzabudnúť, zrejme však nebudete chcieť. Ono to totiž, okrem toho, že je to silne návykové a zábavné, aj celé veľmi pekne vyzerá. Napriek tomu, že sa ROTTR odohráva v zamrznutej sibírskej tajge, tak často sa len tak zastavíte, aby ste sa pokochali. Za to môže jednak veľmi ľúbivá grafika, ktorá obsahuje aj také technologické pamlsky ako vejúce Larine vlasy alebo vločky snehu, ktoré sa jej v nich usádzajú. No ale predovšetkým sa tvorcovia naozaj vyhrali s level dizajnom a dbali na každý detail. Niečo také pekné som v hrách dlho nevidel a teraz nemyslím Larino pozadie, na ktoré sa pozeráte väčšinu času, ale prostredie, ktorým jej zadnica prechádza. Keď vám niekto bude hovoriť, že počítačové hry nie sú umenie, tak mu strčte pred nos screenshot z tejto hry.  Hocijaký.

Lara však tiež prešla istým vizuálnym tuningom. Rovnako ako v minulej časti, aj teraz je vymodelovaná podľa britskej herečky Camilly Luddington, čo jej dáva príjemne ľudské a najmä proporčné telesné parametre. Je stále pekná, ale už nie taká prvoplánová sexuálna samohybná húfnica, skôr také to príjemné dievča odvedľa, ktoré sa na vás aj pekne usmeje, keď sa stretnete pri výťahu. Navyše, v hre je dosť kosa, takže Lara sa naobliekala do páperovej bundy a nepobehuje po snehu iba v tielku a krátkych kapsáčoch.

Camilla Luddington Laru aj nadabovala a myslím, že za celý život chúďatko Camilla toľko nestonala, ako pri nahrávaní dabingu tejto postavy. Tá totiž väčšinu pohybovej činnosti sprevádza stonaním a vzdychaním, takže pri hraní to môže znieť ako lesbické porno (to keď Lara niekam lezie), alebo zápas Šarapovovej s Azarenkovou, to zase keď sa Lara s niekým bije alebo zomiera. A zomierať tu budete dosť často, ani nie tak pri prestrelkách s Trinity, ale skôr pre vašu nešikovnosť, keď si zle naplánujete doskok a Lara sa niekam strepe, alebo nestihnete stlačiť tlačidlo a Laru rozmliaždi balvan. Našťastie checkpointy sú umiestnené snáď každých 7 metrov, takže vás to ani veľmi trápiť nebude.

Hra neobsahuje multiplayer, čo by ani nedávalo veľký zmysel. Herná doba vám však pokojne môže vybehnúť  aj na tridsať hodín, ak sa rozhodnete prekutrať každú dutinu v skale a vyzbierať všetky poklady. Znovuhrateľnosť je otázna, v každom prípade minimálne počas prvého hrania sa nebude nudiť ani minútu, a to nie je málo. 9/10.