Posadnutosť. Choroba. Zelené peklo. Najťažší okruh na svete. Raj na zemi. Sen. Utrpenie. Klobásky.

Aj takto sa dá popísať sieť ciest, ktorá sa ukrýva v lesoch v pohorí Eifel v Nemecku. Ak niekto počuje slovíčko Nürburgring, tak si buďto predstaví Norimberg, alebo si predstaví taký veľmi hrboľatý zemiak, ktorý často vidieť nalepený na postarších autách. Ten slávny zemiak je ale iba súčasťou celého komplexu, ale je aj jej najslávnejšou časťou – Nürburgring Nordschleife.

Komplex bol postavený v dvadsiatych rokoch 20. storočia a oblieha dedinu Nürburg a blízky zámok. Nordschleife v sebe ukrýva 21 kilometrov úzkej dráhy, ktorú lemuje les, úzke pásy trávy a nekompromisné oceľové zvodidlá. Trať je tak rozsiahla, že počas jedného kola prekonáva výškový rozdiel až 300 metrov a počasie na trati môže byť rôzne v závislosti od toho, kde sa práve nachádzate. V jednej časti môže byť krásne slnečno, v ďalšej zákrute môže zúriť otrasná búrka a hmla. Bolo by šialené na takej trati robiť vytrvalostné či akékoľvek iné preteky.

24h of Nürburgring

Pre účely moderných vytrvalostných a ďalších pretekov sa Nordschleife predlžuje o GP okruh, ktorý bol postavený v roku 1984. Aj keď tu nejazdia extrémne prototypy ako na Le Mans, pole jazdcov a áut sa delí na niekoľko tried, či už podľa zaradenia auta samotného, alebo podľa jazdeckého umenia jazdca. V týchto pretekoch nájdeme autá triedy GTE lietajúce na trati širokej tak pre dve autá, pomalšie autá triedy GT4, hatchbacky triedy TCR, ale aj amatérov, ktorí so svojimi autami splnili podmienky a zaplatili vstupné. V ročníku 2021 sa preto na štartovacej listine okrem Porsche, Audi, Mercedesu či Aston Martin objavili aj Opel Manta či Dacia Logan.

Tieto preteky sú známe svojou prudkou premenlivosťou počasia. Len si pozrite toto video z otváracieho kola ročníka 2021 – za zhruba 10 minút sa prešlo z oblačného počasia do škaredého dažďa a späť do sucha. Správne nastavenie auta a vhodné pneumatiky sú nevyhnutné, sústredenie jazdca o to viac. Ale počasie je kráľom Nürburgringu, preto bývajú z týchto dôvodov preteky často prerušené aj na dlhé hodiny, najmä kvôli hmle. V ročníku 2021 sa za zelenej vlajky jazdilo menej než 10 hodín, čo bolo najmenej v dejinách súťaže.

Pútnické miesto

Nemyslím si, že existujú ľudia, ktorí sa pohybujú v svete áut a nepoznajú tento okruh. Či už ide o blázna do dragsterov, alebo o umelca v lowrideroch, rallye nadšenca, street tunera, dízelbráchu, alebo aj offroad blatobijcu, každý o tomto okruhu minimálne počul a videl zhruba ako vyzerá. Mnoho ľudí si okruh vyskúšalo aj v niektorej z desiatok pretekárskych hier – napríklad v Gran Turismo 4 je určitá časť Driving Academy zameraná práve na Nordschleife. V simulátore Assetto Corsa je niekoľko serverov, ktoré simulujú trackday na tomto okruhu, a v špičke zvyknú byť úplne plné. Väčšinou plné ľudí bez talentu.

Určitá časť z tejto množiny si spraví roadtrip a túto trať navštívi. Svojim spôsobom sa vlastne ani nejedná o pretekársku trať, v Nemecku je to len obyčajná cesta bez rýchlostného limitu, ale s mýtom. Predbiehanie po pravej strane nie je dovolené. Zaplaťte si lístok, vložte ho do turniketu, a jazdite. S čímkoľvek. Okrem typických stálic akými sú BMW M3 či rôzne Porsche 911 sa tu objavujú aj veľmi zvláštne vozidlá – autobusy, poštárske dodávky, rodinné kombíky, minivany, taxíky – ostáva už len nehavarovať. Ale ak sa chcete zviesť skutočne rýchlym taxíkom, tak si môžete prenajať Ring Taxi, kde vás profesionálny jazdec po okruhu prevezie a vystraší. Ale ak si naozaj veríte, tak si skúste jazdu naplno aj vy, možno nebudete súčasťou tisícok videí na YouTube, ktorých názov obsahuje termín „Nürburgring crash compilation“

Rekordy

Postaviť to najrýchlejšie auto na svete je snom mnohých konštruktérov. Auto, ktoré vyzerá skvele, jazdí rýchlo, a zákruty si natiera na chlieb. Nürburgring sa za ostatné roky vyprofiloval ako obľúbené miesto väčšiny konštruktérov na dynamické testy. Tento okruh v sebe spája pomalé a rýchle zákruty, horizonty s náhlou stratou prítlaku, dlhé rovinky, či klopené zákruty. Mať rekord v podobe najrýchlejšieho kola je výsada, ktorou sa dokáže pýšiť málokto.

Marketingové oddelenia si však našli spôsoby, ako tento rekord rozriediť – existuje traťový rekord pre produkčné autá, traťový rekord pre štvordverové autá, traťový rekord pre elektromobily, pre SUVčka, pre 7-miestne autá, a to všetko bez akejkoľvek oficiálnej entity, ktorá by tieto rekordy zastrešovala. Dokonca sa objavili aj kontroverzné rekordy, napríklad Lamborghini malo rekord, kedy neprešli „oficiálnu“ celú trať, McLaren doteraz odmieta zverejniť čas, za ktorý prešiel ich špeciál P1 jedno merané kolo.

Ale je jedna kategória, kde sa nedajú prekrúcať pravidlá. Je jedno o aké auto sa jedná, či je v sériovej výrobe alebo nie. Postavte ho. Spravte kolo. Prepíšte knihy rekordov. A možno jedného dňa bude porazený absolútny rekord, ktorý stanovil Stefan Bellof v roku 1983. Bolo to počas kvalifikácie na preteky 1000km okolo Nürburgringu, kedy v Porsche 956C stanovil neuveriteľný rekord 6 minút a 11 sekúnd. Do roku 2018 sa k rekordu nikto ani nepriblížil, najbližšie bol upravený McLaren P1 LM s časom 6 minút a 40 sekúnd. Ale s najkrajším zvukom a dlhé roky držalo rekord Pagani Zonda R s časom 6 minút a 47 sekúnd.

Absolútny rekord bol prekonaný 29. júna 2018 v upravenom Porsche 919 Evo. Po roku 2017 Porsche ukončilo svoj LMP1 program. Ale zároveň prišiel na svet nápad upraviť posledné auto tak, aby bolo čo najrýchlejšie, bez limitov. Najprv toto auto zobrali na okruh Spa Francorchamps, kde bolo len o 2 desatiny sekundy pomalšie než najrýchlejšie kolo Lewisa Hamiltona v kvalifikácii Formuly 1. A potom prišiel Nürburgring, kde auto zajazdilo dychberúci čas. 5 minút, 19 sekúnd a 546 tisícin sekundy. A to najlepšie? Mohli ísť aj o niekoľko sekúnd rýchlejšie, simulácie to dovoľovali, ale nechceli príliš riskovať.

Legendy a smrť

Nürburgring nie je bezpečný okruh. Neexistuje úplne bezpečný okruh, ale táto úzka a dlhá trať je jednou z najnebezpečnejších. Počas svojej dlhej histórie tu zahynulo minimálne 200 ľudí, a tento počet môže rásť aj naďalej. Ale sú ľudia, ktorí tu nielen smrti unikli, ale sa jej následne vysmiali do tváre.

Niki Lauda tu havaroval počas pretekov Formuly 1 v roku 1976. Jeho auto začalo horieť a ostal uväznený v aute, ale našťastie mu pomohli ďalší jazdci, ktorí ho vytiahli z auta. V nemocnici to s ním nevyzeralo dobre, miestny kňaz mu už dával posledné pomazanie. O šesť týždňov neskôr bol späť v kokpite, ešte stále s obväzmi na hlave. Počas svojej kariéry vyhral 3 šampionáty, svoj druhý hneď o rok neskôr. Šampionát mu v roku 1976 ušiel o jediný bod, kedy z posledných pretekov sezóny odstúpil kvôli silnému dažďu.

Ďalšou legendou bola Sabine Schmitz. Žila v blízkosti trate, odmalička s jej rodinou po trati jazdila, a neskôr sa rozhodla na tejto trati aj pretekať. Ako jediná žena vyhrala 24h preteky okolo Nürburgringu, a aby toho nebolo málo, vyhrala ich pre istotu aj o rok neskôr. Počas svojho života najazdila aspoň 20000 kôl.

Preslávila sa na celom svete, pravdepodobne najviac vďaka veľmi nevýraznej britskej motoristickej snow, o ktorej asi nikto nepočul, Top Gear, kde najprv Jeremyho Clarksona učila túto trať prejsť, potom absolútne zdecimovala jeho čas v tom istom aute. Bola tak rýchla, že filmári za ňou nestíhali, preto si museli najať testovacieho jazdca a omnoho rýchlejšie auto, aby jej pri natáčaní stačili. Neskôr sa snažila zajazdiť čas pod 10 minút v dodávke Ford Transit. Síce sa to nepodarilo, ale bola veľmi blízko. Kuriér DPD by to dal s telefónom na uchu.

Sabine sa neskôr opäť zúčastnila 24h pretekov, v roku 2008 skončila tretia, v roku 2011 deviata a v roku 2012 šiesta. Taktiež bola aj moderátorkou a občasnou komentátorkou pretekov, dokonca moderovala Top Gear. V roku 2017 jej bola diagnostikovaná rakovina, ktorej podľahla v marci 2021.

Dedičstvo

Nech sa stane čokoľvek, Nürburgring pravdepodobne už navždy ostane miestom, kde sa urovnávajú spory a tvoria rekordy. Miestom, kde sa rodia a končia legendy. Miestom, kde si môže úplne každý preveriť svoje schopnosti. Miestom, kde sa tvorí nekonečný YouTube obsah. Miestom, kde sa konajú azda tie najnáročnejšie 24h vytrvalostné preteky na svete. A je to asi jediný funkčný okruh, ktorý je posiaty rôznymi graffiti.

Ufóni nás musia mať za úplných debilov.