Tak teda ste si kúpili plavbu, dopravili ste sa do prístavu, či už po vlastnej osi, alebo s pomocou oficiálneho transferu... máte spravený online checkin ako na lietadlo a čakáte, čo ďalej. V tejto chvíli vám buď vezmú kufre, ak ich máte označené, a ak nemáte smolu, niekedy pred večerom si ich nájdete v kajute, alebo ich nenecháte napospas osudu a beriete si ich so sebou. Tak či onak, musíte prejsť v priestoroch terminálu procedúrou pomerne podobnou procedúre na letisku, čiže najprv bezpečnostná kontrola, potom kontrola dokumentov (ak sa niekam plavíte z Ameriky, vezmite si vytlačené potvrdenie o schválení ESTA, spoločnosť chce vedieť, že máte nárok sa do USA vrátiť) a napokon check-in, kde vám skontrolujú naposledy doklady, vydajú vám kartu, ktorá slúži ako kľúč od kajuty a zároveň platobná karta, a zablokujú vám na kreditke pár stoviek ako zálohu za platby na palube...

Potom vám už nič nebráni pokračovať konečne na palubu (možno okrem fotografov, ktorí sú rozhodnutí zvečniť tento vzácny moment (ako aj veľa ďalších, zistíte čoskoro) a následne vám ponúknuť za nehorázne peniaze možnosť kúpiť si danú spomienku vo forme fotografie). Ak neprichádzate na palubu medzi poslednými, kajuty ešte nie sú pripravené, ale môžete do plnej miery využívať všetko ostatné, čo loď ponúka. Hlavne teda bary a reštaurácie. Tu sa natíska potreba upozorniť na fakt, že aj ak máte zakúpené balíčky s nápojmi, v čase, keď je loď v prístave, účtujú sa na nápoje miestne dane (čo je OK v prípade koly, 20 centov hore dole, ale také pivo vás stojí skoro toľko, ako bežne u nás v podniku). A keď vás naženú na bezpečnostné cvičenie, neberte to ako dobrovoľnú vec, posádka prechádza loď a vyháňa ľudí, a ak nemáte dobrú výhovorku, napr. ešte nie ste v čase konania na lodi, tak dostanete okrem individuálnej inštruktáže aj slušne vynadané. Až potom, čo sa potvrdí, že všetci na palube poznajú miesto, kam majú ísť v prípade stroskotania, sa môže vyplávať.

 

Niekedy medzi tým, než sa natlačíte na obed; podľa princípu vyskúšame všetko, aby sme neskôr vedeli čo kde ako, a vyplávaním, vám bude pripravená kajuta. Tých je niekoľko druhov, už boli spomínané vnútorné, s výhľadom, s balkónom, na niektorých lodiach sú aj apartmány a jednolôžkové kajuty. Väčšinou majú spoločné to, že sú pomerne malé, okolo 15 štvorákov. Aj to ale v pohode stačí na dve postele / jednu dvojposteľ, často kresielko, skriňu a pomerne malú, ale dobre riešenú kúpeľňu. Samozrejme, vždy je možné si priplatiť, ale či sa to oplatí... Záleží na osobných preferenciách. Osobne mám názor, že pre mňa ani nie, človek v kajute trávi fakt málo času, a v tých vnútorných sa skvelo spí, keďže si tam veľmi jednducho viete spraviť úplnú tmu. Pre tých, čo trpia na morskú chorobu, môže byť zvlášť vhodná kajuta s balkónom, a nie kvôli chudnutiu cez zábradlie – na kinetózu údajne pomáha vidieť horizont. Plus v prípade scénických plavieb si môžete objednať donášku na izbu a vychutnávať si výhľad.

 

 

Váčšina plavieb má v itinerári jeden až niekoľko dní na mori, kedy teda loď nestojí v žiadnom prístave – celý deň možete venovať zábave na palube. A tej nie je vôbec málo, hlavne na moderných veľkých lodiach. Ak máte deti, môžete ich odložiť do klubov rozdelených podľa veku, podľa spoločnosti od predškolského veku až po stredoškolákov. Prípadne ich vezmite so sebou objavovať – na lodi je veľa čo robiť. Moderné veľké lode disponujú hneď niekoľkými bazénmi a vírivkami, tobogánmi, môžete tam nájsť minigolf, bežeckú dráhu, fitness, trenažéry surfovania, lezecké steny... proste strašné množstvo vecí. Ak vás zaujíma niečo konkrétne, najlepšie je pozrieť si dopredu, čo ktorá loď ponúka. Aj napríklad v rámci obchodov... na palube môžete nakupovať napríklad aj značkové hodinky a ďalšie doplnky či kozmetiku, alebo duty free alkohol - za skutočne slušné duty free ceny – akurát ten vám vezmú a vrátia pri výstupe, veď treba chrániť príjem barov... a bezpečnosť, nech sa niekto samovoľne neopije.

Poobede už tiež začína kultúrny program. A program, ten ja považujem za jednu z najsilnejších stránok výletných plavieb oproti bežnej dovolenke v rezorte. Ak ste si mysleli, že animačný tím v El Alamein Resort Sharm-El Sheikh pripravil dobrý program... budete prekvapení. Samozrejme, začína to zvoľna. Nejaké to bingo v hlavnej sále, môžete vyhrať napríklad pár stoviek kreditu na míňanie na palube alebo zľavu na ďalšiu plavbu. V bare na zadnej palube sa koná stretnutie milovníkov pleonazmov. Dražba obrazov, ktoré môžete stretnúť rozvešané po verejných priestoroch lode. Chlapík v lobby brnká na gitare. Turnaj v pokri...

Večer to začína vo veľkom, a zvlášť ak máte dobrú angličtinu, viete si túto časť skvele užiť. V hlavnej sále sa konávajú veľkolepé hudobno-tanečné tematické šou. Na vonkajšej palube sa premietajú filmy, na našej plavbe bol jeden z nich tuším ten o fantastických zveroch, čiže pomerne nový. Ja osobne som chodil potom hlavne na vystúpenia komikov, tých bolo viacero, delené aj podľa vekovej kategórie, pre ktorú boli vhodné, a do piano baru. Klavírista bol mimochodom Filipínec, ale či berie aj PHP, som sa ho nepýtal...

Okrem toho bola aj diskotéka a fakt neviem, čo všetko ešte... ale bolo toho fakt dosť. A možno prišiel aj kúzelník.

 

Ak ale nie je loď celý deň na mori, zamieri do prístavu. Opäť, podľa spoločnosti a druhu plavby sa to líši, máte na výber z obrovského množstva kombinácií. V našom prípade východný Karibik – Bahamy, stáli sme na súkromnom ostrove Half Moon Cay a v Nassau, v podobnej dĺžke sme uvažovali nad plavbou opačným smerom – Key West a Cozumel, prípadne si môžete dať okruh Karibikom až k „ABC ostrovom“ bývalých Holandských Antíl, ba juhoamerickému pobrežiu v Guyane. Pre odvážnejších sú k dispozícii aj transatlantické plavby, a, samozrejme, plavby v rôznych iných oblastiach sveta. Tak či onak, sú dve možnosti, ako sa dostanete na pobrežie – buď ste v riadnom prístave, a proste vyjdete mostíkom na mólo, alebo loď zakotví v hlbšej vode ďalej od pobrežia, a budete po skupinách prestupovať na menšie lode, ktoré vás prepravia na samotné pobrežie, čo je zážitok sám o sebe. Na pobreží je potom samozrejme program voľný, ak ste si teda nekúpili nejaký fakultatívny výlet.

 

Takto teda plynie život na lodi. Opakovať po niekoľko dní, a je z toho dovolenka. Prekvapivo dobrá, aspoň pre mňa. Než vás v posledný deň nezdravo skoro vyženú z kajuty na raňajky a čakanie na výstup, dotkol by som sa ešte nejakých vecí, ktoré by prípadných záujemcov mohli zaujímať. Keďže sme na DM a hromada z nás sú hraniční asociáli, nie je to priveľa ľudí? No, je. Na našej lodi okolo 3000 cestujúcich a ďalších vyše 1000 posádky. Ale... okrem niektorých konkrétnych situácií (nalodenie, vylodenie) sa to množstvo ľudí dokázalo veľmi slušne rozpustiť v obrovskom priestore lode, po rôznych aktivitách a tak, a okrem obeda hneď po nástupe som nikdy nemal pocit, že by okolo mňa bolo priveľa ľudí, že by som sa nemal kam pohnúť... popravde, v niektorých horšie riešených rezortoch v Stredomorí to bolo oveľa, oveľa horšie. A vekový priemer bol tiež v pohode. Podľa miesta na lodi a práve prebiehajucej akcie bol niekde okolo 30-40. Dôchodcovia prakticky žiadni. Čo sa týka morskej choroby, áno, loď sa mierne kývala, a niekedy som mal pocit, že som toho musel vypiť o dosť viac, než som skutočne vypil, ale nebolo to vôbec zlé. Zvlášť v Karibiku v zime, kedy more býva kľudné. A ak je niekto skutočne citlivý, stačí zvoliť kajutu v strede, na nižšej palube a bude to OK.

 

A ešte pár technických poznámok. Priemer lodného šróbu [pozn. Pre korektorov, prosim neopravovat], pokiaľ sa mi podarilo zistiť, okolo 2 metrov (2 kusy). Celková plocha palúb zhruba 12-13 futbalových ihrísk. Výtlak cca 84 200 malých osobných automobilov. Výška vrátane ponoru cca 0.2 Eiffelovky, čo je asi 1,6 – 2 12 poschodovývh bytových domov. Celková útrata na osobu cca 26 000 PHP, čo je cca 300 káv v Bratislave.