Keď som zbadal na pútačoch, že do kín ide film Úžasný Mauric, potešil som sa. Film je natočený podľa knihy „The Amazing Maurice and his Educated Rodents“ (Úžasný Mauric a jeho vzdělaní hlodavci) Terryho Pratcheta. Keďže kniha vyšla v roku 2003, čo je dosť dávno, tak aj keď som ju čítal, v rámci prípravy na film som to spravil ešte raz.

Hovoriaci kocúr, spolu s rozprávajúcimi krysami a chlapcom hrajúcim na píšťale sa dajú dokopy, chodia od mestečka k mestečku a zohratým divadlom o premnožených krysách, podvodom oberajú ľudí o peniaze. Až raz prídu do mestečka v Überwalde. Keď tu chcú zahrať osvedčenú etudu, zistia, že v mestečku je hlad, vraj kvôli krysám, ktoré sa tu však nenachádzajú. Do deja vstúpi mladá drama queen Zlomyslena, dievča ovplyvnené príbehmi a rozprávkami. Veľmi rýchlo zistia, že tu vládne zlo, veľké zlo. Dej rozbehne, akcia strieda akciu. Aj keď nie som cieľová skupina detských kníh, táto sa mi páčila, dej je rýchly, pútavý, s čitateľom sa tu narába ako s rovnocenným partnerom a nie usmrkaným deckom.

Takto pripravený som začal zisťovať, že kam pôjdeme na film. Nakoniec sme zistili, že v sobotu bude film aj u nás na dedine. Keďže osoba blízka mi na poslednú chvíľu prezradila, že sa jej vlastne neche ísť na animák, išiel som sám. Nezohnal žiadne malé dieťa, úprimne ani som sa nesnažil. Predstava, že obieham susedov s otázkou, či môže ísť Lacko, Miško, Anička, či Barborka so mnou do kina, by v istých kruhoch možno zarezonovala, mne sa to však ako dobrý nápad nezdal. V sále je celkovo 270 miest. Divákov sa nakoniec nazbieralo okolo 28 ľudí. Dospelí s deťmi. Čiže sme sa netlačili. V obecenstve bolo viac mamičiek ako otcov a aj medzi deťmi bola presila dievčat. Veľká presila. Bolo to počuť na reakciách aj počas filmu.

A ako sa s predlohou popasovali tvorcovia filmu? Za mňa veľmi dobre, kniha bola naozaj použitá ako predloha, tak niektoré scény boli iné, jediná vec, čo ma trochu zarazila, bola úplne prepísaná scéna s pravým krysiarom. Bolo to tu ako päsť na oko, tak disneyovsky dramatické a nezapadajúce do príbehu. Bola síce tiež bola humorná, avšak nie tak pratchettovsky. V knihe pasívny pán Tikal - mechanická krysa vo filme ožil a svedčilo mu to. Záver bol dramatický až na podlahu, napätie sa dalo krájať, diváci ani nedýchali. Film bol pochopiteľne dynamickejší, viac taký ľúbivý. Príbeh však bol zväčša zachovaný, hlavné postavy tiež boli dosť verné. Chlapec sa úplne zhodoval s mojou predstavou a Zlomyslena nemala žiadnu chybu, tiež som si ju takto predstavoval... Možno v mojej predstave mala dlhšie vlasy :)

Neviem, komu zišlo na um nakresliť Maurica, ako ho nakreslil(i), ale podoba s Petrom Marcinom bola neuveriteľná, umocnená faktom, že ho aj daboval. To, čo mi vadí na ňom v rôznych talk show, rozhovoroch, scénkach, bolo tu presné také, ako malo byť. Aj by som povedal, že to bola jeho životná rola. Celkovo dabing bol skvelý.

Aj keď bol film mierený na mladšie ročníky, zdalo sa mi, že rodičia sa tiež bavili.

Čo dodať na záver? Snáď len to, že som spokojný. Až na pár výhrad, ktoré v celom kontexte filmu boli vlastne podružné.