Nyck de Vries z teamu Mercedes EQ Performance vyhral tohtoročný šampionát Formuly E. A po vzore BMW a Audi, aj Mercedes z Formuly E odchádza. Podľa ich slov sa chcú plne zamerať na Formulu 1 a vývoj elektrických áut, keďže ich cieľom je vypustiť na svet 3 nové modely do roku 2025. Sú to síce veľmi roztomilé slová, ale hovoria o väčšom probléme, ktorému Formula E čelí.

Do motošportov sa zapájajú nezávislé teamy, ale aj automobilky. Nezávislé teamy chcú pretekať a nájsť úspech s pomocou sponzorov, automobilky chcú preskúmať možnosti vývoja technológií pre svoje produkty, a motošporty sú skvelou príležitosťou na otestovanie nových nápadov a konceptov, a tieto koncepty priamo porovnať s konkurenciou. Ba čo viac, sponzori vedia vykryť časť nákladov spojených s vývojom, a ešte je to aj skvelá reklama.

Okrem toho, automobilky majú aj sériovú výrobu motorov a kompletných balíkov určených práve na pretekanie, ktoré si môžu nezávislé teamy kúpiť. Dallara je známy výrobca chassis pre rôzne série, Renault vyrába motory a prevádzkuje vlastné série, GT3 a GTE sú plné značiek, ktoré majú v ponuke homologované autá. Zatiaľ čo tieto produkty sú určené pre nezávislé teamy, je to práve vo vrcholových sériách, kde sa automobilky angažujú v prevádzkovaní teamov a najsilnejšom vývoji.

Formula E ako one man show

Existuje tu určitá hierarchia vo svete motošportu. Na vrchole všetkého stojí Formula 1, pravdepodobne najslávnejšia pretekárska séria na svete. Pre ňu ako feeder slúži Formula 2, pod tým je Formula 3, a pod F3 sú menšie šampionáty, napríklad F4, European F3, rôzne série v Ázii (Super Formula) a podobne.

Podobné stromčeky máme aj v iných disciplínach a sériách, napríklad v rallye, v sérii Indycar, NASCAR, v motokárach, v motorkách; v každom jednom športe existuje zázemie, kde sa nahromadia mladé talenty na lokálnej úrovni, a len tí najlepší (a najbohatší, či už z vlastných peňazí alebo sponzoringom) sa dostanú na vrchol, do tých najlepších strojov.

Formula E ale nie je séria ako všetky ostatné. To jej môžeme odpustiť, je to ešte dieťa, ktoré začalo chodiť do školy. Za tých 7 rokov si prešla viacerými zmenami, ale tou najväčšou zmenou bol prechod na autá druhej generácie, ktoré majú väčšie batérie, vyšší výkon, a najmä už nebolo potrebné aby vodiči menili autá uprostred pretekov. A nedávno sa aj spustila ďalšia séria s názvom Extreme E, ktorá preteká v elektrických raid autách na offroadových okruhoch v častiach sveta s kritickou ekologickou situáciou.

Ale to nestačí. Formula E mi príde ako odkladisko jazdcov, ktorí nemali na to, aby postúpili ďalej, zlyhávali vo svojej domácej sérii, alebo sa ich kariéra predčasne skončila, ale stále mali chuť niekde pretekať. Stoffel Vandoorne bol jazdec F1, ale po dvoch sezónach v McLarene skončil v FE, avšak stále má úlohu rezervného jazdca pre Mercedes. Ďalší bývalí jazdci F1 sú aj Sébastien Buemi a Pascal Wehrlein, s podobnými príbehmi – neúspech v F1, väčšinou v neúspešných teamoch, nahradení niekým mladším a perspektívnejším. Aktuálny šampión je Nyck de Vries – vyhral šampionát F2 až na tretí pokus a nakoniec skončil v FE. Nie je to materiál na F1, a na F2 je už príliš starý.

A ešte jedna maličkosť – Alexander Albon mal byť pôvodne vo Formuli E, ale nakoniec ho Red Bull draftoval do teamu F1 Torro Rosso (dnes Alphatauri) po vyhadzove Brandona Hartleyho. Momentálne Albon preteká v sérii DTM, keďže jeho výsledky za rok 2020 neboli úplne oslnivé.

Nesloboda slobody vývoja

Ako som už vyššie spomínal, vrcholové série bojujú na viacerých úrovniach, tie nižšie sa zameriavajú na rozvoj mladých talentov. F2 a F3 majú jedno šasi, jeden motor, jedno rovnaké auto. Super Formula má tiež rovnaké chassis od Dallary, len na výber sú dva motory – jeden od Hondy, druhý od Toyoty. LMP2 má jeden homologovaný motor a rôzne firmy vyrábajú chassis, ktorého cena nesmie presiahnuť 483 000€ a musí spĺňať niekoľko parametrov, napríklad minimálnu hmotnosť.

Minimálna hmotnosť a podobné limity sa uplatňujú aj v najvyšších sériách. LMH nahrádza LMP1, v tejto sérii musia konštruktéri vytvoriť vlastné autá, ktoré sa zakladajú na sériovo vyrábaných autách. Maximálny kombinovaný výkon môže byť najviac 500kW, minimálna hmotnosť auta je 1030kg. Ale nie je povedané aký motor v aute má byť, aký má mať objem, konfiguráciu, jednoducho tieto veci si musí team zaobstarať sám.

Formula E spája to najhoršie z oboch svetov. Má jednotné chassis vyrobené v spolupráci Spark-Dallara, čiže v tomto sa opičí po nižšej sérii. Na druhej strane, teamy si môžu vyvinúť vlastné elektromotory a všetku výkonovú elektroniku nutnú na ich prevádzku. Okrem batérií, tie vyrába McLaren Applied Technologies. Výkon elektromotorov je obmedzený, rovnako aj maximálna úroveň rekuperácie energie. Všetky autá majú rovnaké batérie a pneumatiky, preto sú rozdiely medzi autami zanedbateľné.

Čas na veľké rozhodnutia

Ak z motošportu odchádza najväčší hráč, ktorý zároveň vyhral teamovú súťaž, tak je to veľký signál pre Formulu E, aby sa zobudila a radikálne zmenila svoje smerovanie. Podarilo sa to LMP1, ktorá čelila obrovskému problému – byť na vrchole programu znamenalo obrovské výdavky v stámiliónoch eur. Špekulovalo sa o tom, že Audi míňalo viac peňazí na LMP1 než top teamy v F1 ako Ferrari či Mercedes; veľmi otvorené predpisy vyhrotili vývoj do nebies a v súťaži ostala len jedna automobilka – Toyota. Po zmene pravidiel na LMH sa do športu chcú vrátiť rôzne značky, medzi nimi aj Ferrari a Peugeot.

Osobne si viem predstaviť, že by Formula E expandovala a vytvorila druhú sériu, ktorá by mohla byť nad tým, čo aktuálne máme. Ponechať aktuálny formát pre nižšiu sériu, vyššia séria bude pre veľkých chlapcov. Potrebné je znížiť minimálnu hmotnosť, odstrániť limity na spotrebu energie, zvýšiť výkonový limit, ale v prvom rade je potrebné plne otvoriť vývoj batérií a dať ho do rúk teamom, nech si robia vlastné dizajny. Tam už bude na nich, akým smerom sa vydajú – spravia ťažší a väčší pack, nech môžu jazdiť na plný výkon dlhšie? Alebo spravia ľahší a menší pack pre potenciálne lepšie riadenie a rozloženie hmotnosti?

Máme v svete áut veľký problém s batériami, ktorý by Formula E mohla pomôcť vyriešiť. Batérie sú príliš objemné a tým pádom zaberajú priveľa vnútorného priestoru. Sú veľmi ťažké, preto autá potrebujú silnejšie odpruženie a väčšie brzdy. Auto potrebuje byť fyzicky veľké aby mohlo konkurovať vnútorným priestorom svojim spaľovacím rovesníkom. A ak má mať to auto rozumný dojazd, potrebuje byť postavené na špeciálnej platforme. To všetko zvyšuje náklady na vývoj a výrobu, nehovoriac o plytvaní materiálom pri tak neoptimalizovanom balení.

Aktuálne pravidlá neumožňujú tieto výzvy riešiť rozumne. Áno, to že si teamy môžu vymýšľať vlastné motory je síce fajn, ale keď máte obmedzený výkon, obmedzenú rekuperáciu, a už ste z batérie vyžmýkali všetku energiu v rámci limitu, tak sa veľmi rýchlo s vývojom motorov dostanete na vrchol. Čo spravíte potom, vyrobíte invertory, ktoré potrebujú menej chladenia? Super, ale teraz ste pod limitnou váhou, potrebujete balast. Zbytočný vývoj bez akejkoľvek návratnosti.

Hra na záchranu sveta

Keď Formula E začínala, tak bola všetkým smiešna. Kto to kedy videl, v takých smiešnych motokárach jazdiť, a ešte meniť auto v polovici pretekov! Ale do športu vstúpili veľkí hráči, vidiac elektrickú budúcnosť, s chuťou sa podieľať na vývoji a preniesť tieto skúsenosti do reálnych áut. A pre niektorých to bola skvelá platforma na marketing a ukázanie sa v zelenom obleku.

Dnes tú elektrickú budúcnosť brzdí. Namiesto aktívneho vývoja exotických riešení na strane teamov máme tendery na výrobu batérií, máme mestské okruhy, ktoré sú sčasti v interiéri, a máme aj Fanboost a Attack Mode, aby vôbec tie preteky vyzerali zaujímavo a bola tam interakcia medzi fanúšikom a jazdcom. Ako keby toto bol najväčší problém na svete.

Ale takto sa svet nezachraňuje. Ak si to šport neuvedomí, tak príde iný hráč. Zamieša celým poľom, ukáže cestu vpred, a Alejando Agag, zakladateľ Formuly E, bude môcť len zazerať a dúfať, že mu jeho pokrytecká Extreme E nekľakne do troch rokov. Hrať sa na záchranu sveta a všetko voziť starou, naftou poháňanou nákladnou loďou mi nedáva dôveru, že to s uhlíkovou neutralitou (ha!) niekto myslí skutočne vážne. Aj keby sa tie autá nabíjali tou najzelenšou energiou na svete, je to len kvapka v mori.

Keď vie byť Formula Student inovatívnejšia než Formula E, tak je niečo veľmi zle.