Poľská vláda a mesto Katowice predstavili nový plán regionálnej expresnej železnice, ktorá použije skryté banské štôlne z 19. storočia. Aj vozne. Aj vlaky.

Katowice, Poľsko

Už dlhé roky bojujú Katowice s dopravnou situáciou v regióne. Dostavanie západnej vetvy diaľnice A1, ktorá ústi severne od mesta, iba presunula dopravu z Čestochovej na križovatky na západnej strane mesta, kde už teraz je problém s prúdením dopravy z diaľnice A4. Preto sa región a vláda Poľskej republiky rozhodli o mimoriadne radikálny počin.

„Toto sú bezprecedentné časy, a volajú po bezprecedentných riešeniach. Preto sme sa rozhodli uskutočniť veľký lov v mestských archívoch, kde sme našli plány banských štôlní odtiaľto až do Walbrzychu. Využijeme tieto štôlne pre vybudovanie systému podzemnej železnice.“ prehlásil starosta Katowíc, Marcin Krupa.

„Je to skvelý nápad. Mnoho štôlní bolo zasypaných počas nehôd, preto sa domnievame, že mnohé koľaje boli zakonzervované a budú vyžadovať minimum opráv. Rovnaký scenár čaká aj mechanizmy v podzemí, preto sme aj veľmi ambiciózni v plánovaní. Spustenie pilotnej linky Katowice-Hlivice-Rybnik očakávame už v roku 2023, a to 100% pod zemou“ pokračoval minister infraštruktúry, Andrzej Adamczyk.

Katowice taktiež očakávú aj vysoký záujem turistov, keďže sa plánujú na prepravu využívať banícke mechanizmy z konca 19. storočia, avšak s elektrickým pohonom, ktorý zabezpečí tretie koľajnica. Vlaky budú pozostávať z lokomotívy a z upravených vozňov na uhlie, do ktorých budú vyrezané okná z plexiskla a budú v nich osadené USB-C porty na nabíjanie telefónov. Vozne nebudú mať strechu, keďže linka bude 100% pod zemou, a taktiež to prispeje k retro atmosfére, ktorú sa tamojšie vedenie snaží vytvoriť.

 

Početná slovenská komunita v meste Coeur d’Alene v americkom štáte Idaho úspešne premenovala mesto Alene’s Heart na Helenino Šercko.

Boise, Idaho, USA

Mestská radnica v meste Boise zažila šok, keď Jozef Slimák, dlhoročný obyvateľ Ker d’Alenas, priniesol petíciu s 34 000 podpismi, kde žiadal o zmenu názvu mesta Coeur d’Alene na Helenino Šercko. O ešte väčší šok sa postaral László Bévezettó, ktorý priniesol petíciu s 11 000 podpismi, kde žiadali, aby sa k slovenskému prekladu mesta pridal aj maďarský preklad Heleneszíve.

Idaho State Police však na povel radnice začala vyšetrovať okolnosti petície, keďže sa objavili podozrenia, že miestni obyvatelia nemali možnosť proti tejto zmene bojovať, a že početná slovenská komunita nemôže mať také vysoké množstvo členov.

„Boli sme v Il Cuore del Helene, avšak nenašli sme nikoho, kto by nám bol ochotný odpovedať na otázky. Väčšinou preto, lebo nám nerozumeli. Neskôr sme si dali obed, a keď sme sa vrátili k autu, tak už stálo položené na Ytongoch, bez kolies. Našťastie bol nablízku miestny obyvateľ v bielom kombíku, a za 5 dolárov nás odviezol do Atholu, ktorý rapídne expandoval od našej poslednej návštevy pred dvoma týždňami.“

Republikánsky kongresman zodpovedný za 1st Idaho district, Russ Fulcher, nechcel verejne komentovať tento prípad kvôli veľmi dôležitým povinnostiam a neprehľadnej agende, preto vo svojich úradných hodinách, ktoré sa konajú každý druhý štvrtok v kalendárnom roku, podpisuje čo sa dá, a tak podpísal aj túto zmenu. Nové meno vstúpi do platnosti počas nasledujúcej majoritnej rekonštrukcie ciest, ktorá sa plánuje na rok 2034, s možným odkladom na neurčito.

 

FIAT predstavil nový elektrický model, Koala, ktorý má vyberateľnú tužkovú batériu veľkosti ZZ.

Miláno, Taliansko

„Svet stojí na prahu revolúcie v individuálnej mobilite. My sme práve tento prah prekročili. Predstavujem vám nový Fiat Koala. Konečne dostupné elektrické auto. Mimoriadne modulárne. Čoskoro u vás doma.“ prehlásil Olivier François, CEO automobilky FIAT, počas digitálneho predstavenia nového modelu Koala verejnosti.

Koala je nízkonákladový malý hatchback, ktorý je veľkosťou medzi prémiovou 500 a jednoduchšou Pandou, ktorá bude čoskoro nahradená. Prednosťou auta je vyberateľná batéria, ktorá má normalizovanú veľkosť ZZ, čo je podľa šéfa projektu Eucalyptus, Daniela Pitipaldiho, budúcnosť elektromobility.

Pokračuje Pitipaldi: „Európska Únia zaviedla univerzálny nabíjací konektor a protokol CCS, ktorý zaručuje, že akékoľvek elektrické auto bude môcť využiť akúkoľvek nabíjačku v EÚ. My sme tento koncept posunuli ešte ďalej, čím sme aj otvorili trh – náš normalizovaný formát batérie umožňuje externým firmám vytvoriť náhradné batérie aj po tom, čo prestaneme sami batérie vyrábať. Taktiež to zákazníkovi umožňuje namontovať ľahšiu batériu, ak nepotrebuje príliš veľký dojazd. Má to obrovský potenciál.“

Ceny pre náš trh ešte nie sú známe, ale FIAT predpokladá cenníkové ceny začínajúce na 6499€, kde bude základnou výbavou automatická klimatizácia, 4 airbagy, adaptívny tempomat, a vyhrievané sedadlá. Vyššie výbavy ponúknu aj silnejšiu nabíjačku, cúvaciu kameru, strešné okno, a aj praktickú koženú tašku pre batériu, ktorej ľahkých 170kg môže vodič zdvihnúť na plece a zobrať si do kancelárie, ak sa mu nepodarí nájsť parkovacie miesto pri nabíjačke.

Batéria nie je súčasťou balenia.