
Zuckerberg a jeho spoločnosť Meta Platforms sa začali Európe vyhrážať, že v nej zarežú Facebook a Instagram. Facebook totiž zvysoka serie na európske nariadenia o ochrane osobných údajov a tak si táto americká firma s dátami Európanov nakladá ako chce. A keď teraz EÚ začala vyžadovať plnenie zákonov aj od nich, prišli na rad vyhrážky. Ale nech si len ide, Facebook totiž naše životy dojebal viac než automaty v každej krčme, či posledné 2 roky Matovičovej vlády.
Online služby ťa poznajú lepšie než tvoja mama
Rozmýšľal si niekedy nad tým, ako taký Spotify vopred vie, aký song sa ti bude páčiť? Algoritmus je dosť vychcaný. A nestojí iba na podobných interpretoch a hudobných žánroch aké si počúval v minulosti, ale presne sleduje tvoje správanie. Vie, v ktorej pasáži Neľutujem od Adama Ďuricu si ju prepol, ako často si ju zapol, či si zvýšil hlasitosť, na akú pesničku si potom preskočil a ako dlho si ju počúval. Takto si vytvorí tvoju virtuálnu identitu a podobnosti hľadá v ostatných vytvorených identitách. Z nich následne urobí prienik a hókus-pókus ti podhodí song, ktorý už počúval niekto, kto má vysokú percentuálnu zhodu s tvojou identitou. A ak si na Spotify dostatočne dlho, tak už vopred vie, či sa ti nová pesnička Twiinsiek bude páčiť alebo nie. Pozná ťa lepšie než tvoja mama, lepšie než ty sám seba. Aspoň čo sa hudobného (ne)vkusu týka.
No a na podobnom vychcanom princípe funguje aj Youtube, Google alebo Pornhub. V skutočnosti ale tieto algoritmy naše 3 špinavé mená nezaujímajú, nezaujíma ich ani či si honíš nad aziatkami, či počúvaš Ortel, pozeráš na Youtube archív Uragánu alebo si včera na Google hľadal kde najbližšie predávajú Postinor. Ide im iba o vytvorenie kópie tvojej osobnosti a jej vlastností, potrieb a záľub, aby mohli predpovedať ďalší krok. A ten kurva súrne potrebujú vedieť, aby ti mohli predať reklamy na veci a služby o ktorých ani nevieš že ich potrebuješ. A že si s niekým včera súkromne na MeSSengeri písal ako ti pes rozjebal káble od noťasu a odvtedy ti vyskakujú reklamy na útulky a výchovné kurzy? To je hovno oproti tomu, čo skutočne o tebe vedia.
Metaverzum alebo ako sme si pojebali reálny svet
Lenže samotný Facebook je úplne iný level. Veľa plebsu z neho čerpá inšpirácie na svoj názor na svet, prípadne sa v ňom utvrdzujú. Nečítajú správy, lebo nadobudli dojem, že vďaka Facebooku a známym im nič neutečie. A vytvárajú s kamošmi tie známe bubliny. A keďže priestor obrazovky a feedu noviniek je obmedzený a tvoju pozornosť chcú udržať čo najdlhšie, musia predpovedať obsah, ktorý síce možno neolajkuješ ale minimálne si ho prečítaš. A popritom ako budeš čítať na Zomri nový príspevok o Pellegrinim, ti vedia predať cielenú reklamu na kosačky v Mountfielde, ktorých naviezli v lete 2000 kamiónov na sklady, aby ich teraz predali za polovicu!!
A tak bez toho aby si si to uvedomoval, každou tvojou akciou alebo neakciou na Facebooku (čo je v tomto prípade aj doba, po ktorú necháš určitý príspevok na obrazovke), ťa viac a viac profiluje a skladá tvoje virtuálne alter-ego do dokonalosti a presného obrazu tvojich myšlienok a pochybných chútiek. A radikalizuje tvoj názor ďalej - stačí, že sa chytíš na podhodený háčik a už ťa vláči rybníkom kam chce. Po čase sa správa ako vyšinutý režisér tvojho života a času. Ak vie, že sa rád v komentároch hádaš (má v piči kontext, stačí mu sledovať reakcie, písanie CAPSLOCKOM, rýchlosť pridania príspevku atď), podsúva ti príspevky, u ktorých sa podobní jedinci ako ty hádajú a je pravdepodobné, že aj na ne budeš reagovať. Vie skladať súvisiace príspevky a témy a vopred prepočítava a odhaduje ich úspešnosť a pravdepodobnosť tvojej reakcie.
Keď vidíš rôzne komentáre alebo ujebávajúce sa smajlíky pri správach o vakcinácii, alebo že zomrel Lasica, už to nie je len o tom, že by tí ľudia boli takí jebnutí. No dobre, možno už boli aj pred Facebookom. Ale hlavne sú cielene manipulovaní, prešli dlhú cestu než sa dostali do tejto fázy. Facebook si ich sám vychoval a vychováva ďalej – zobrazuje im iba to, čo potvrdzuje ich názor. Zobrazuje im notifikácie koľko ľudí a známych olajkovalo ich popiči komentár s tvrtkamy. Tí ľudia svet vidia hlavne očami svojho news feedu, nie objektívnym pohľadom. Už nemajú kritické myslenie. Veria len webom a osobám, ktoré z tohoto prostredia poznajú, pretože vedia, že uverejňujú názor, s ktorým sa stotožňujú. Hoci to už nie je ich názor, ale názor, do ktorého ich Facebook vmanipuloval keď mu nevedomky dovolili riadiť ich život a záujmy. Lebo spôsob akým to robí je vychcaný a podprahový. A robí to pri všetkých - či si amerikanofil, rusofil, antivaxer, LGBTI, anti LGBTI, fašista, antifašista. Či hltáš Zemavek alebo zdieľaš Denník N (ktorý mimochodom nutne potrebuje tvoj príspevok na svoju novú maďarskú verziu).
Tiež sa divíš, prečo je mastný Blaha najúspešnejší na slovenskom Facebooku? Ani tak nie kvôli platenej inzercii. Ale kvôli viralite príspevkov. Lebo pokrýva témy, ktoré ľudí rozdeľujú - je konfrontačný, blokuje v diskusiách iné názory (a aj keby to nerobil, Facebook by ti ich aj tak primárne neukázal). Lenže Facebooku je nejaký Blaha u prdele, on v ňom vidí iba vysielač správ, pre ktoré má už vopred nachystaných hladných konzumentov. Niekoľkým z vyprofilovaných dá okoštovať a ak chutná, tak ostatným to kydá za jazdy lopatami z vlečky.
Quo vadis, mama?
Facebook má v piči Slovensko, či Európu. Dokonca aj jazyky mu preložili sami užívatelia a hlasovaním vyberali čo je lepšie. A robí to takto úplne všade na svete. Jemu nejde o konkrétny obsah, nejde mu o konkrétny kontext. Extrémisti, vedátori, antivaxeri, politici, umelci, židojašteri či spochybňovači čohokoľvek sú mu u riti. Algoritmus iba neúprosne hľadá žrádlo pre ľudí, ktorých si na toto žrádlo vychoval a je mu jedno kam ich zavedie. Je mu jedno či sa z ľudí stanú teroristi, satanisti, komunisti, fanatici, konšpirátori. To nie je jeho problém.
A tak sa deje to, že deti naše osprostené na Facebooku ďalej osprostievajú a pritom o tom nevedia. Veď vidia v rovnakej skupine suseda z vedľajšieho vchodu či spolužiakov zo strednej. Komentujú a lajkujú rovnaké príspevky. Vidia, že v tom nie sú sami a ich názor zdieľajú tisíce ďalších. Aj Maťa ho olajkovala. A ak o ňom mienkotvorné médiá nepíšu, majú potom ľahko pocit, že tie im skutočnú pravdu skrývajú a oni ju už spoznali vo svojom okruhu bežných ľudí. Veď predsa všetci o tom kurva píšu, tak ako je možné, že médiá mlčia? Lenže v tých osprostených hlavičkách si neuvedomujú, že práve Facebook za to môže, že on im filtruje a posilňuje názory a hucká ich proti ľudom s iným názormi. Polarizuje spoločnosť, polarizuje ich rodiny a vytvára priestor pre konflikty. Ku každému A nájde aj B, každej delte nájde aj omikron. Keď babky s kytičkovými profilovkami píšu nenávistné komenty na Bidena či Naďa, pričom by sa mali radšej starať o vnúčatá než o politiku, robia to preto, že v nich Facebook tú nenávisť vyvolal a kŕmil. Roky ich profiloval, vychovával a viedol ďalej. Nie ten konkrétny príspevok. A vidia, že to isté robia ľudia, s ktorými majú rovnaké záujmy, či minulosť a to ich posmeľuje.
Neveríš mi? Nájdi si kamaráta, ktorý má na niektorú tému aktuálneho diania opačný názor ako ty a vymeňte si nachvíľu mobily a poscrollujte navzájom Facebooky. Budete prekvapení, aký svet uvidíte. Dosť na hovno, čo? A to ešte zďaleka nie je koniec. Facebook bude kľudne ďalej polarizovať všetkých, až privedie národy k vojnám. A je mu to jedno. Hlavne že má perfektne vyprofilované identity a konzumentov reklamy.
A čo teda robiť ďalej? Asi nič, obávam sa, že už sme v piči. Na kritické myslenie je u väčšiny zmanipulovaných zombie už neskoro, Facebook nás všetkých zasiahol nepripravených a nie je cesty späť. Rudo už je presvedčený, že vie skutočnú pravdu o svete. Aj moja mama. Na nej to vidím perfektne. Posledné mesiace komentuje na Facebooku všetky politické príspevky, má svoj názor na Rusov, slavienov, Pellegrini je fajn, Matelko zlý, Ukrajina tiež a podobne. Pritom nikdy sa o tieto témy kurva nezaujímala.
Takže nech len Facebook ide do piče z ktorej aj prišiel, mne chýbať nebude a tebe by tiež nemal. A ak chceš aspoň trochu trochu pomôcť, odlajkuj im v nestráženej chvíli tie pičoviny a zalajkuj aspoň všetky seriózne médiá a skupinky o štrikovaní a farmárskych trhoch. Ja idem domov budúci víkend :)