Tento prvý článok jé … no, je to náročné, napísať prvý článok na tak obsiahlu tému, akou sa vo svojom živote zaoberám. Audiovizuálne umenie. Dôkazom toho je aj to, že tento prvý odsek som napísal ako posledný, keď som zistil, že som sa trošken zamotau. BTW rečnícka otázka pre trueštúrových obdivovateľov: minulý čas mužského rodu sa má pisať na konci s L (zamotaL) alebo s U (zamotaU)?

Dobre, sorry, späť k téme. Totiž, je tam strašne veľa zaujímavého, čo by som chcel vykričať do sveta … bude to teda na dlhšie, to už viem isto, tak mi to prepáčte. Aby som vás navnadil, tu je niečo z mojej žiarivej kariéry: točil som už bársčo, napríklad aj to, ako dievčence nakupujú v b*ry mol obchoďáku, alebo aj páradny film, alebo aj brutál srdcervúce dokumenty o neľahkých ľudských osudoch … čo som ešte netočil a mrte by som chcel, je prírodopisný dokumentis. To je totiž brutal zaujímavé, sedieť tam mesiac a striehnuť na ten vytúžený záber … napríklad takého tukana, jak si s tým obrovským chobotom zobákom našuchorí peříčka.

No ale teda späť k veci … nejsom žiaden filmový odkundes (odkundes -a m. hovor. pejor. človek, o kt. sa nič nevie, pobehaj (často v nadávkach): prišiel sem dajaký o.), ale som odborník na slovo vzatý a rád sa o svoje pozorovania a zistenia podelím.

Poďme poporádku. Pod pojmom audiovizuálne dielo (ďalej iba AV dielo) rozumejte všetko to, čo na vás bliká a huláka z televízora, z plátna a reprákov v kine, z jutubu alebo aj hocikde inde napr. aj v zaprdenej 93-ke cestou na Zochovu. Vaša otázka, ktorá vám teraz napadla, je úplne legitímna, ale odpoved znie: ÁNO! Z tohto pohľadu JE AJ Panelák AJ Búrlivé WeeNo AV dielo … Je to proste všetko, čo majstrovským spôsobom útočí na vaše zmyslové bunky aj v očách aj v ušách aj pri srdiečku. Cieľom je vyvolať vo vás úžas, zdesenie alebo aj iné, prudko hnedé reakcie (niektorí sa vraj pri filmoch od strachu aj doserú). Ja vám tu v skratke (ak to chcete nadlho, dajte si prihlášku na VéeŠeMUú – Filmová a televízna fakulta … tam to máte tak na 3 až päť rokov bezpodmienečne … ) … no a kedže tá zátvorka bola dlhá a už ste stratení, tak idem ešte raz ...

Ja vám tu v skratke (...) rozpoviem príbeh o tom, ako sa takéto “svieže dielko“ © AV dielo vytvára, kto sa na ňom podieľa, koľko to trvá, koľko to stojí, ako veľmi to bolí, koľko talentu na to treba, kde sa to robí, kedy sa to robí, čo takí filmári papajú, čí sú tie krásne herečky a škaredí herci bez mejkapu veľmi škaredí alebo iba trochu, čo je to grínskrín, blúskrín, standin atď atď atď ... tých pekných pojmov je fakt veľa...

Takže na úvod by som sa rád predstavil … čo som točil, to už viete ... spomínau som to vyššie … tákže #2 … nejsom hipster a nemám instagram (poznám totiž veľa filmárov hipsterov … sú to v pohode týpci, ale ja som iný…), som mladá škola ... nejsom režisér, aj keď nejaký ten šálik doma mám, ale koks nefetujem ... ale veď nech si robí každý to, čo chce ..., ďalej mám aj zrkadlovku Canon, ktorá toči Fuuuuuuuull HD, ale nejsom ani kameraman ani fotograf ani making of človek..., písať moc nevjem, takže ani scenárista nejsom a ani dramaturgička..., som trošku disgrafik (ale pamatám si, že Vám, Vás, Vy a iné podobné oslovenia sú s velkým Vé!!!), skript asi netušíte čo je, ale ani to nejsom, som zvukár, nejsom svetlič, nejsom ani rekvizitár, nejsom produkčný a ani producent a už vonkoncom nejsom helper ej kej ej mukel ej ked ej dievča pre všetko ej kej ej dones mi hento. Teraz prichádza otázka: Prečo píšem hlavne to, čo šecko nejsom a né to, čo naozaj som? Pretože vo filmovom priemysle toho viac NEJSTE ako ste! Platí tu totiž jedno a to si dobre pamätajte: nej*b nestaraj sa do cudzej roboty, ale zato tú svoju si rob porádne, najlepšie jak vieš. Takto si vo filme každý robí svoje a spolu to vytvára krásnu symbiózu. Nikto po nikom nekričí a tak ... veď viete asi, jak to asi myslím vážne :D síce zažil som už aj úplne labúžo filmovačky, ale tých je ako šafránu … Spravidla je to úplne tak isto, ako to je v hociktorej inej robote ... keď sa všecko stíha, tak je to naporádku a keď sa nič nestíha, tak je symbióza v pi*i a každý iba kričí, dymostroj furt syčí, herec mlčí a ja viem dokonca aj rýmovať, ako ste si práve mohli všimnúť.

No dobre, takže už viete, kto som a čo som a čó a ják, ale teraz vám poviem jedno … teda už druhé: tam na tom pľaci (vyslovuj to mäkko aj keď si z petržalky ako ja), keď sa točí, tak sme tam šesi spolu, takže mám prehľad o tom, čo kto robí, takže sa môžete spoľahnúť, že informácie a charaktery, ktoré budú použité v tomto programe, nejsú vymyslené, nejsú fejk, sú stopercentne real! Niekedy možno trošken prikrášlené, ale furt sú a budú REAL!!! Žiadny fejk … fake no more


 

Zopár pojmov:

FD – Filmovací deň – je to čas, počas, ktorého sa točí, trvá bežne od 10 do 16 hodín ale niekedy aj viac. Niekedy sa proste musí. Po anglicky sa to povie Shooting Day

Štáb/crew/krju – všetci, čo sa podielajú na výrobe AV diela, režisérom počnúc a neviemkým končiac

Crewcall – čítaj kreukal, zvolanie štábu, spravidla tento výraz prichádza aj s časovým údajom ako napr. 6:37 alebo 5:48. Tieto veľmi presne stanovené časy sú zväčša v nejakom vzťahu k východu slnka alebo západu mesiaca alebo tak

Klapka – drevená alebo plastová vecička, analógová alebo digitálna, slúži na synchronizáciu obrazu a zvuku. Po anglicky je to Slate

Klapka – dievča alebo chlapec, ktorá/ý obsluhuje tú prvú klapku. Príklad: Klapka klapká. Tá prvá klapka v tejto krásnej vete reprezentuje človeka, ktorý klapku obsluhuje a to druhé je sloveso označujúce používanie tej drevenej alebo plastovej srandy.

 

klapka 1klapka2

 

Catering/keťas – žrádlo, mňam. Niekedy človek celý deň žere napríklad aj DRU tyčinky. True story

Wrap – toto je zázračné slovíčko, to každý chce počuť. Znamená to koniec filmovacieho dňa. Wheeey

Lokácia – pľac – miesto, na ktorom sa natáča. Môže to byť interiér (teplo) alebo exteriér (zima)

Set – samotná scéna, v ktorej sa pohybujú herci pred kamerou, keď hrajú. Tam sa nemá moc obšmietať, keď to není potrebné...

Švenk – pohyb kamerou

Záber – najmenšia jednotka filmu, ktorá je ohraničená strihom

Scéna – sled záberov s jednotou miesta, času a priestoru

 

ARRI/RED – výrobcovia veľmi drahých kamier. Kamere značky RED sa hovorí redka/retka a vyzerá asi ako dlažobná kocka, len s tým rozdielom, že stojí vyše 20 litrov. ARRI sa zase hovorí arina a vyzerá trošku viac ako kamera ...

 

kamera Red

 

Kto sa na výrobe AV diela podiela – Štáb (Scéna #2 Záber #1)

Štáb tvoria všetci tvorcovia AV diela. V štábe funguje prísna hierarchia. Úplne navrchu tejto hierarchickej pyramídy je producent. To je človek, ktorý má veľa kešu $$$ a rozhodol sa ho buchnúť do filmu. Ten má vždy posledné slovo, pretože on je ten, čo sedí na dukátoch. S jeho dukátmi narábajú tzv. produkční. To sú ľudia, ktorých mám a niekedy aj nemám rád. Vedia šecko vybaviť, problémy sú pre nich výzvou. Zlomíš si pri natáčaní ruku? No problem! They can fix it! To je to pozitívne. Na druhej strane sú to oni, kto rieši s členmi štábu honoráre a to môže byť … povedzme ... ošemetné.

Čo sa týka natáčania, je najdôležitejším členom štábu … chvíľka napätia … režisér! Musel som to napísať, lebo keby som tam napísal to, čo si naozaj myslím, kukali by ste na mňa jak na debila ... Režisér je skutočne dôležitý, má ucelenú víziu o diele, má šál, má koks a vie, čo potrebuje dosiahnuť, aby mal film gule. Pozná scenár a počas nakrúcania filmom doslova žije ... existuje však aj osôbka, ktorej sa hovorí asistent réžie. Slovo asistent tu ale neznačí nejakého pošuka alebo šukňu, ako keď sa povie napr. asistent/ka generálneho riaditeľa. Vo filmovom priemysle je tento asistent réžie veľký phán (hlavne mentálne, fyzicky nemusí a môže to byť aj dievčina) a jeho úlohou je koordinovať celé celučičké natáčanie. Je tak trošku ako policajt na križovatke keď nejdú semafóry. Bez neho by nastal chaos ako vo výbehu paviánov a žiadne filmy by neboli. Kiná prázdne, telka nemá. Najdôležitejšie vzdelávacie médium by bolo v troskách. Ľudstvo by vyhynulo. Svet ako ho poznáme by skončil. Režisér by nevedel, kde je kameraman, kameraman by nevedel, kde je svetlič, nesroval by nevedel, že Bratislava neni Zürich. Nič by sa nestíhalo a nič by nefungovalo. Asistent réžie je centrum vesmíru na pľaci. Máš dotaz? On je tá správna osoba, na ktorú sa treba obrátiť a zaručene dostaneš odpoveď. No ale dosť bolo oslavných ód na asistenta réžie. Poďme ďalej.

Obrazovú zložku riadi hlavný kameraman, po anglicky DOP (Director of Photography ej kej ej režisér obrazu). Tento pán sa na vaše veľké prekvapenie kamery skoro vôbec nechytá. Tento pán totiž dáva povely švenkerom, ostričom, technikom, svetličom a kadejakým iným chalaňom. On jednoducho vie, jak to ma vyzerať a ostatné už spravia ostatní. Švenker je týpek, ktorý stojí za kamerou a hýbe ňou počas natáčania. Keď to napi*u zle švenkne, záber sa musí opakovať. Ostrič zase rieši to, aby bol ten švenknutý obraz aj ostrý. Obviously. Často musí počas záberu preostrovať z jedného objektu na iný a robí to pomocou takého drahého ďiaľkového s veľkým kolečkom, ktoré nosí zavesené na krku. Keď to napi*u zle zaostrí … Technik kamery rieši kameru vždy, keď sa nenatáča. Mení objektívy, baterky a je za kameru zodpovedný. Keď si uvedomíme, aké sú tie kamery drahé … nechcel by som … Svetliči ej kej ej svetlušky plnia všetky priania DOP ohľadom svetiel a svietenia. Sú to makači. Megasynchronizovaní. Identifikovať ich nie je ťažké. Vláčia lampy a na uchu majú hands free od vysielačiek motoroula.

Späť k rejžovi. S ním v prípravnej fáze spolupracuje scenárista. Ten buď sám alebo s režisérom píše scenár AV diela. Niekedy scenár píše iba režisér a to sa potom bavíme o tzv. autorskom filme. Potom je tu dramaturg, ktorý spolu so scenáristom a režisérom riešia vzťahy, motivácie postáv, kauzalitu, aby to dávalo zmysel a aby si divák pri sledovaní filmu nepovedal, že WTF IZ DIZ???? TO VÔBEC NEDÁVA ZMYSEL!!! Akože sú aj filmy, kde práve toto je pointou filmu a cieľom tvorcov, ale to je vysoké umenie, to my tu teraz neriešime. Ďaľšia výkonná zložka, ktorá má zabezpečiť aby si divák nepovedal, že WTF, je skript. Skript-ka rieši logické nadväznosti pri natáčaní. Taký veľkofilm sa netočí chronologicky, ale na prvý pohľad skôr náhodne. Všetko je to ale perfektne premyslené, to si píšte! No ale tým pádom dva zábery, ktoré vo filme idú hneď po sebe, sa v reáli kľudne môžu natáčať v rôzne filmovacie dni. Aby herec mal oblečené to isté, aby každé zrnko prachu na scéne bolo na tom istom mieste … toto má na starosti práve skript-ka. Toto dievča pravidelne behá po pľaci s foťáčikom a šecko fotí aby to bolo zdokumentované a vyhli sme sa skriptovým chybám. Sleduje aj to, čo sa práve točí, aby nám v Tróji nelietali lietadlá a po Mordore nechodili nohy kostymérov.

 

 Pre dnešok sa s vami lúčim krásnym príkladom sfušovaného (nielen) skriptu. WRAP

 

Klingonský dravec v červenom rámčeku

 

Poznámka korektora: niektoré prehrešky voči pravopisu boli v texte ponechané zámerne ako autorov vyjadrovací štýl.