A som tu zas! Opäť som si dal námahu, prelúskal sa zdigitalizovaným dedičstvom našich predkov a pooberal to najlepšie mäsko od kosti. Nebudeme to naťahovať, poďme na to.

Pre veľký úspech tu máme opäť skladací obytný príves. Perličkou je súpiska použitého materiálu. Dva stĺpce hustých riadkov na troch A4. Pri každej súčiastke je uvedené buď objednávacie číslo polotovaru, alebo ČSN norma, podľa ktorej sa to dalo dohľadať a samozrejme rozmer. Takto detailne pripravený plán, klobúk dole. dnes by ste sa stratili v Hornbachu a plačúceho, schúleného v kúte, žmoliaceho neurčitý plánik v rukách by vás v noci našiel SBSkár.

Minule som spomínal čerpanie žumpy. No a niekomu to nedalo a zdalo sa mu čerpanie žumpy čerpadlom príliš drahé, lebo aj čerpadlo je drahé a používať ho pár krát za rok je neefektívne. Tak doma zbastlil ejektor na čerpanie. To je také zariadenie, ktoré čerpá bez pohyblivých súčiastok. Prúdom nosného média (voda) je strhávaná čerpaná kvapalina (fekálie). Easy. Bohužiaľ, autor nenapísal, ako dlho mu trvá prečerpanie kubíka odpadu a koľko kubíkov vody pritom minul. Keďže nechcel používať čerpadlo, predpokladám použitie obecného vodovodu. Vodné a stočné v jednom. Mne sa to vidí ako chujovina, ale tak vtedy sa iné blbosti stvárali. A dám vám aj fotku toho ejektora.

Za zmienku stojí návod na výrobu univerzálneho kľúča klasickej FAB vložky. Aby vám stačil jeden kľúč na byt, chatu, bráničku, záhradku, garáž. Ozaj bezpečná vec, rozmrdať si zámok na všetkých zariadeniach. Už ste asi FAB vložku v ruke držali. Mosadzné teleso, z dvoch strán sa strkajú kľúče. Na povrchu vidno 5 krúžkov. Pod nimi sú schované valčeky, ktoré majú danú dĺžku a pasujú na určitý tvar zúbkov kľúča. Tak tuto pána napadlo, že kúpi vložky, kde sú rovnaké drážky na kľúči (pozor, nie zúbky, to sa nedalo) Potom jednoducho tie malé hliníkové záslepky vyskrutkujete (1 vložka = 10 záslepiek) Ak nejdú vyskrutkovať, tak odvŕtať presne vrtákom 2,5 mm a nepoškodiť pritom závit vo vložke. Potom vyberieme valčeky, upravíme rozmery podľa jedného kľúča, dáme ich naspäť. Vyrobíme nové zátky z hliníkového drôtu, do ktorého vyrežeme závit, zazátkujeme a hotovo. No mohol by som ho vieš čo. Radšej budem nosiť 3 kľúče ako podstúpiť túto tortúru.

Šmýka sa vám na chodníku v poľadovici? Vyrobte si sandále na poľadovicu! Dva kusy plechu vystrihneme podľa podrážky a spojíme ich klavírnym pántom. Nezabudneme ich vystrihnúť s jazýčkami, do ktorých budeme navliekať remienky. Samotnú protišmykovú úpravu zhotovíme kladivom a klincom v rastri 5x5 mm. Tí lenivejší môžete použiť strúhadlo, ale je veľmi mäkké a treba ho vystužiť plechom. Ak potrebujete väčšie hroty do extrémneho terénu, tak si ešte zhotovíte výstužné podkovičky s trčiacimi skrutkami.

Problém s parkovacími miestami? Evidentne už bol v roku 1976. Preto vznikol návrh dvojpodlažnej garáže. Pfff, taká je v každom druhom novom bytovom dome. Kedysi sa však garáže stavali na okraji sídliska, ľudia nevchádzali autami takmer do obývačky a tak leštenka odpočívala v garáži a vyberala sa na svetlo, len keď bolo naozaj treba. Mnohým by sa to zišlo aj dnes. Aspoň by pre každú chujovinu nesadali do auta, ale začali by používať tie dva výrastky, čo im trčia od riti. Dosť slov, jeden obrázok povie viac. Mimochodom, všimnite si ten krásny detail, na dva krát zalomenú rampu, aby ste neškrtali nárazník pri vjazde dole a do oblúka vytvarované nájazdy hore, aby aj nízke autá s dlhým rázvorom mali šancu zaparkovať a nezostať visieť na bruchu. Týmto pozdravujem architekta OC Mlyny NR, tam škrtám nárazník na mojom športovom Doble pravidelne.

Pri cestovaní autom s malými deťmi bývajú veľké starosti s ich pohodlným uložením v aute. Obyčajne ho držíme na rukách, dieťa je po čase nervózne a potom je nervózny aj vodič. Aby sme sa tomuto vyhli, zhotovíme závesnú postieľku, ktorá sa dá zavesiť do každého automobilu, ktoré má madlá nad zadnými dverami. Mňa normálne oblieva studený pot, len to píšem, ale tak bola to iná doba. Bezpečnostné pásy vzadu boli za príplatok a vpredu boli len také, bez navíjania.

Trošku odbočím, aby ste si urobili predstavu o vybavení dielne bežného kutila. Nebolo to ako dnes, že ste vbehli do OBI, či hypermarketu a kúpili ste si karbošku v cene jednej fľaše Jack Daniels. Ak ste mali šťastie a peniaze, tak jediná elektrická vec bola vŕtačka. Menej majetní mali ručnú. No a zvyšok bolo ručné náradie. Krásne to dokladá postup práce zhotovenia makety halapartne. Zoženieme si plech 4 mm hrubý. Kto si to nevie predstaviť, tak cca zrkadlo v kúpeľni má takú hrúbku. Skutočný tvar, prekreslený na štvorčekovú sieť prenesieme jamkárom na plech. Potom vŕtačkou a malým vrtákom vyvŕtame dierky po obvode halapartne s presahom na opracovanie. Už ste vŕtali do ocele? Tak buďte radi, že to nerobíte tou ručnou. No a potom preseknete materiál medzi dierkami sekáčom. Následne to upnete do zveráku a pilníkmi dopracujete do finálneho tvaru. Normálne ma bolia ruky. Teraz by som to vytlačil na tlačiarni, vystrihol, obkreslil a vyrezal karboškou za 10 minút. A keby som bol sviňa lenivá, tak to nakreslím v PC a dám si to vypáliť laserom.

 

Krátke hajlajty:

Odsávačka materského mlieka poháňaná vodnou vývevou napojenou na kohútik. Jediná nevýhoda je spotreba vody a budete odsávať v kúpeľni, alebo v kuchyni.

Katamaran z nafukovačiek poháňaný nohami.

Sandále. Fakt, normálne sandále, lebo týpek nevedel zohnať, tak si vyrobil svoje. Edo, ak chceš, pošlem ti strih, spravíme DM merch.

Fakt neviem, či to bola nutnosť, ale sú tam návody na výrobu hliníkových, aj oceľových radiátorov. A vonkajších žalúzií.

Použitie nádobky od spreju na opätovné plnenie a striekanie farby, laku, rezistinu. Stačí prirobiť ventil na dno nádobky...

Použitý zdroj: zborníky Urob si sám (1975-1979)