Poznáte to. Prachy, zlaté plechy, zlaté zuby, zlaté hodinky, cecky, autá, zbrane a znova to isté od začiatku. Celkovo sa americký sen (nielen) pracujúcej triedy pretransformoval asi do niečoho podobného a Kanye West a Jay Z o tom vedia svoje. Zarýmovali o tom na novom spoločnom albume, ktorý má obal hadajte aký. Imitáciu luxusnej zlatej rytiny. Duh...

 

Ide o dve najväčšie mená mainstreamového hip-hopu, nie je prekvapivé, že okolo ich spoločného projektu Watch the Throne médiá už dlhšie šumeli. Po jeho vydaní, koncom Augusta, sa trhá vrece s kritikou, prevažne pozitívnou. Treba sa tu rozhodnúť, či budete na strane obdivovateľov a kúpite myšlienku, že je to vážne superalbum, tak, ako je doska tlačená k poslucháčovi jeho tvorcami, alebo skepticky odmietnete materiál považovať za vyššie umenie a zaradíte ho do šuflíčka ziskových popkultúrnych produktov.

 

Po niekoľkých vypočutiach som osobne zistil, že kredit za všetky momenty na albume, ktoré sa chytali na to, aby zježili nejaké to ochlpenie, patrí prevažne iným, nie dvojici raperov. Príkladom je Who Gon' Stop Me - pomalšie dubstepové tempo sa približne v polovici prelomí na šilalenú súhru priestranných sampov, rapu, preskakujúcich beatov a West komentuje vraždy v čiernej komunite odvážnymi slovami "This is something like the Holocaust". Takmer celé divadlo je tu však hrané hraním sa so skladbou pôvodne od Flux Pavilion. Why I Love You ťaží z podobného princípu. Kúpime sampel od francúzskych Cassius, postavíme na ňom (nepochybne silnú) skladbu, a potom si mačkáme guľky, že sme progresívni králi súčasného hiphopu. "A ozaj, dajte mi znova trocha auto-tune efektu na vokály v New Day". Rozkáže si Kanye. Osvedčený a fungujúci algoritmus.

 

Nehovorme ale o Watch the Throne ako o albume dvoch netalentovaých ľudí. Mačoizmus a ego búchance do hrude sa tu síce dajú prehadzovať lopatou (okrem prekvapujúcej intervencie so sebou samým na New Day), ale obzvlášť riadky od Jay Z majú svoj vlastný, šikovný vtip. Dokáže sa tu obratne hrať so slovami a tvoriť originálne slovné hračky a referencie na americké kultúrne ikony ako Michael Jackson, Oprah Winfrey, či Selma Hayek. Rovnako sú tu aj skladby, ktoré kompletne nevykrádajú sample iných interpretov a zároveň vytŕčajú z priemeru. Murder to Excellence je delená obsahovo aj hudobne na dve časti - Murder a Excellence (..duh), v That's My Bitch zasa prekvapí nezameniteľný hlas Elly Jackson (La Roux) v mixe old-school scratchov a afrického tribal rytmu, lo-fi bzučance nájdete v Niggas in Paris.

 

Tento album sa snaží písať dejiny a možno o takých 20 rokov, keď sa usadí, bude naozaj ukážkovým príkladom reflexie doby, v ktorej vznikol. Bilanciou života vo vyššej americkej spoločnosti so všetkým, čo to obnáša a ešte aj bling-bling pyšne zabalený v (akože) zlate.

 

Kanye West & Jay Z - Why I Love You:

 

 

Obrázok: Roc-A-Fella Records