Ford Pinto vo svojej dobe nebol zlým autom. Jasné, bol to škaredý model, ale bol lacnejší a omnoho spoľahlivejší než konkurent Chevrolet Vega, ktorý hrdzavel aj na fotkách a jeho motor mal problém najazdiť viac než 50 000 kilometrov, okrem iného. Ale Pinto bolo vyvinuté veľmi rýchlo, v tej dobe to bol rekord (23 mesiacov). Neskôr sa ukázalo, že za týmto rekordom nie je vhodné sa naháňať.

Písal sa rok 1971 a Pinto prichádza na trh. Automobilky videli, že importy z Japonska môžu uspieť, preto sa náhlili, aby mali odpoveď. A možno videli úspech, ktorým bol Nash Metropolitan a Rambler American, tak si potrebovali odseknúť väčší kus koláča. Ešte to tak, aby sa do Big Three pripojila štvrtá automobilka American Motors Corporation!

Američania chceli malé a úsporné autá, a ropná kríza v roku 1973 silno prispela k tomuto sentimentu. A Pinto sa predávalo naozaj slušne, bol to úspech, počas celého života modelu sa predalo viac než 3 milióny kusov. Aspoň Ford spravil vlastný model – Chrysler len zobral Mitsubishi Colt a nalepil naň logo Dodge. Aspoň niečo.

Pinto bolo malé a relatívne úsporné auto, ktoré malo skvelú cenovku a úspech. Taktiež bolo veľmi rýchlo vyvinuté. Kde je problém? Ten nenechal na seba dlho čakať.

Keďže sa vývoj auta robil paralelne, čiže niekoľko oddelení pracovalo na rôznych veciach naraz, tak sa väčšina prvkov „zamrzla“ vo vývoji veľmi skoro. Ford si nevšimol dizajnovú chybu v palivovom systéme. Palivová nádrž bola umiestnená do zadnej časti auta, medzi nárazník a zadnú nápravu. Zadný nárazník bol pripevnený k autu skrutkami. A keďže sa v tej dobe nedbalo na bezpečnosť auta pri náraze odzadu, tak sa nikto nepozastavil nad týmto riešením, najmä nad tým, že medzi nádržou a skrutkami nebola ani veľmi veľká vzdialenosť, ale ani veľa materiálu. V tej dobe sa už pripravila legislatíva a začali prvé crash testy s nárazmi odzadu, aj nimi Pinto prešlo s odretými ušami. Ale nikto sa nepozastavil nad tým, ako si vedie palivový systém pri týchto nárazoch. Pri prvých nehodách, kedy do Fordu Pinto narazilo auto zozadu, pri čom sa spustil veľký požiar a došlo k stratám na životoch, Ford zbystril a začal uvažovať.

Riešením by bolo poslať listy majiteľom a poslať ich do servisu s ich autom, aby bol medzi nárazník a nádrž namontovaný plechový ochranný štít. Do toho sa postavilo finančné oddelenie a právne oddelenie, kde sa vypočítalo, že lacnejšie by bolo platiť mimosúdne vyrovnania v prípade, ak príde nejaká žaloba, než tento problém aktívne riešiť. Pamätajme, že v dobe, kedy Ford zistil, že tento problém existuje, už boli na cestách stovky tisíc modelov.

Rozhodnutie bolo jasné. Bolo to nesprávne rozhodnutie, pretože ak sa v populárnom produkte objaví problém, ktorý má potenciálne teatrálne výsledky, tak sa do toho obujú médiá a aktivisti. Aj sa obuli – žaloby sa kopili a Ford zaplatil na žalobách viac než očakával, a ešte súd v jednom prípade nariadil, aby boli všetky autá predvolané a opravené. Aj sa tak stalo.

Ale Pinto sa svojej reputácie nikdy nezbaví. Malé, pomalé vozítko, ktoré malo tendenciu vybuchnúť, ak mu do zadného nárazníka ťukol nákupný vozík na parkovisku. Nepomáha ani to, že na jeho platforme bol postavený aj Mustang druhej generácie – poľahky najnenávidenejší, najhorší, najškaredší, najhanebnejší Mustang všetkých čias. A puristi vzlykali, keď Ford spravil Mustang Mach E – kdeže, dedičstvo a odkaz je len zdrap papiera.

Možno jediné šťastie pre tú vec je skutočnosť, že v tej dobe hádam neexistovalo auto, ktoré by nemalo problémy. Vega hrdzavela, rovnako aj Honda Civic (vedela kompletne prehniť už v záruke), neskôr v 1970s prišli aj emisné zákony, ktoré stanovili aj limity na spotrebu paliva (CAFE), takže miestny trh bol plný áut s obrovskými motormi a malými výkonmi. Ako znie takmer dve aj pol tony vážiaci Cadillac z roku 1975, ktorého 8.2l V8 má dychberúci výkon 210 koní? A to je výkon meraný tak, že k motoru nebola pripevnená ani vodná pumpa, chladiaca kvapalina sa do motoru liala externe. Realita bola ešte tragickejšia.

Celá doba bola tragická. Preto sa dekáde medzi rokmi 1973 a 1983 hovorí Malaise Era. A rozhodne nie je skúpa na ďalšie nepodarky, smutné príbehy, a chabé pokusy udržať sa na výslní. Nutné zlo.