Vonku si podáva ruky slota s nečasom. Nie, táto metafora neznamená, že by bývalý český premiér navštívil najväčšieho buditeľa chorvátskeho pobrežia a slovenského národa, aby sa ho opýtal, ako sa zotavuje po infarkte, ako mu bolo v nemocnici, či tam bolo dosť toaletného papiera, aké bonboniéry majú sestričky najradšej, alebo či by nepotreboval odporučiť nejakého šoféra po tom, ako mu policajti zobrali vodičák. Touto metaforou som len chcel povedať, že vonku je momentálne nevľúdne sychravé februárové počasie a stmieva sa už okolo piatej. Zima pre ľudí neponúka veľa možností, ako tráviť dlhé večery, najmä ak človek neholduje lyžovaniu, bežkovaniu alebo padaniu na zľadovatených chodníkoch. Možno ešte obyvatelia nášho hlavného mesta môžu zabíjať čas státím v zápchach v prípade, ak nastane snehová kalamita, rozumej, ak napadne viac ako pol centimetra snehu. No menej outdoorových voľnočasových aktivít znamená, že aspoň zostane viac času na písanie článkov alebo obdivovanie umeleckých diel.

 

Všimol som si totiž, že na dailymale sa len veľmi málo článkov venuje modernému výtvarnému umeniu, a tak som sa rozhodol trochu tento nedostatok odstrániť a priblížiť ho čitateľom. Každé moderné umelecké dielo musí spĺňať niekoľko atribútov, preto najskôr čitateľovi ozrejmím, ktoré to sú:

 

Aby bolo dielo možné považovať za umelecké, najskôr musíte o ňom prehlásiť, že to má byť umenie. To najľahšie dosiahnete tak, že dielo dostanete do galérie, pretože každý znalec moderného umenia vie, že ak je niečo v galérii, je to umenie. Samozrejme, že toto neplatí vždy a môže nastať aj situácia, že napriek tomu, že je vaše dielo v galérii, niekto si neuvedomí, že je to umenie, ako sa to stalo talianskym umelcom s dielom „Kam pôjdeme dnes tancovať.“ Toto hodnotné dielo vzniklo po tom, ako si niekto pri pohľade na odpadky, ktoré zostali po včerajšom divokom žúre, povedal, že lepšie, ako odpadky upratať, by bolo vystavovať ich za peniaze. Je irónia, že ľudia si platia za to, čo by inak mohli vidieť zadarmo na intráku v stredu alebo v sobotu ráno.

 

Tu však nastala umelecká tragédia, nejaký upratovač vyhodil odpadky dielo do smetí  a následne sa  muselo zrekonštruovať, aj keď v tomto prípade to len znamenalo, že sa muselo vypiť pár fliaš alkoholu a tie sa následne porozhadzovali po zemi. Ach, ako by som len chcel pomáhať pri rekonštrukcii, teda aspoň pri prvej fáze. Aby sa predišlo podobným stratám, je vhodné dať k dielu aj ceduľku, aby nikto nemal pochyby, že je to naozaj umelecké dielo a nie odpadky. Protip, pokiaľ v galérii pracujú ako upratovači imigranti, určite tieto ceduľky dajte aj v jazyku krajín, odkiaľ pochádzajú. Takto predídete tomu, aby vaše dielo tiež skončilo v kontajneri.

 

Možno si niekto myslí, že preháňam, keď hovorím, že o umení najskôr treba prehlásiť, že je to umenie, pretože podľa jeho naivných predstáv umenie hovorí samo za seba. No ale pozrime sa na Artist´s shit, čo sa dá voľne preložiť ako hovno v plechovke. „Umelec“ vzal hovno, ktoré možno bez problémov nájsť hocikde na chodníkoch a v minulosti aj na tvárach bratislavských žien a ktoré by si od vás inokedy ľudia nevzali ani v prípade, ak by ste im ho ponúkali zadarmo, dal ho do plechovky a predáva ho za viac ako 150.000 €/kus. Toto by sa mu určite nepodarilo, keby nepresvedčil mentálne zaostalejších ľudí znalcov umenia, že toto je ozajstné umenie.

 

Tiež je vhodné, aby dielo vyvolalo kontroverzie, osvedčené spôsoby sú sex a urážanie náboženstva. Čo sa týka sexu, odporúčam zobrazovať styk dvoch mužov, pretože zobrazenie ženy v akejkoľvek erotickej póze by mohlo znamenať obvinenie zo sexizmu. Čo sa týka urážania náboženstva, odporúčam urážať kresťanstvo, butthurt reakcie kresťanov vám spravia dobrú reklamu zadarmo a rôzni ľavicoví liberáli vás budú velebiť za to, ako ste opätovne nabúrali spoločenské tabu. Pritom nemusí ísť ani o nič svetaborné, stačí len ponoriť krucifix do pohára s močom  a odfotiť to. Pozor, rozhodne nerobíme to isté so symbolmi iných náboženstiev. Ak by sme do pohára plného šťaniek ponorili aj Dávidovu hviezdu, pravdepodobne by nás vyhlásili za neznášanlivých antisemitov tie isté slniečka, ktoré onanujú nad Piss Christ. A rozhodne v nijakom prípade neurážame moslimov, pretože okrem toho, že nás opätovne nejaká vadná bukvica môže vyhlásiť za xenofóba, môže viesť urážka tohto inak mierumilovného náboženstva aj k predčasnej smrti, preto urážať moslimov môžu len tí ľudia, ktorí majú znalosti bojových umení na úrovni porovnateľnej so Stevenom Seagalom. Pokiaľ niekto neverí, môže dať do pohárov s močom Dávidovu hviezdu, polmesiac, kríž, prípadne môže nechať jeden aj prázdny, ak chce uraziť aj ateistov, a čakať čo sa stane.

 

Samozrejme, že len vyššie uvedené nestačí, lebo potom by stačilo nakresliť obrázok dlhovlasej zarastenej osoby, pri ktorej by nebolo zrejmé, či to má byť Ježiš alebo Tibor Elliot Rostas a napísať pod ňu nejakú hlbokú kontroverznú myšlienku, napr. keby pes nesral, roztrhlo by ho; prepašovať to do galérie a prilepiť to na stenu, dať k tomu ceduľku a mali by sme umelecké dielo.  No tí, čo sa do umenia vyznajú, vedia, že je tu aj ďalší atribút, a síce, že umelecké dielo musí vyjadrovať myšlienku. Tak napríklad dielo My bed symbolizuje pocity osamelosti a zúfalstva modernej mladej ženy závislej na alkohole, diviacej sa, že ju nik nechce. A Artist´s shit symbolizuje zas zvrátenosť moderného umenia, keď umelci predávajú ľuďom sračky a tvrdia im, že je to umenie.

 

A práve idea je to, čo odlišuje bežné hovno alebo kopu smetí od cenného umeleckého diela. Samozrejme, že tu vzniká problém, zoberme si opäť „Kam pôjdeme dnes tancovať?“ Táto hromada odpadkov môže symbolizovať všetko možné od problémov mladistvých s alkoholom až po zanedbávanie recyklácie sklenených fliaš, ako teda vieme, že symbolizuje práve korupciu talianskej politiky v 80. rokoch? Tu opäť prišla k slovu najlepšia pomocníčka moderného umelca – ceduľka. Okrem toho, že na tento malý kúsok sa dá napísať, že je niečo umeleckým dielom, možno naň napísať aj to, čo dané dielo znázorňuje.

 

Ale netreba sa obmedziť len na ceduľku, môžete skúsiť aj niečo iné, napríklad napísať článok v novinách pod cudzím menom, v ktorom vysvetlíte, čo dielo predstavuje. Toto je ešte lepšie, lebo v zmysle ľudovej múdrosti, keď sa nepochváliš sám, nik iný to za teba neurobí. Navyše môžete si to v recenzii vybaviť aj s hejtermi, ktorí tvrdia, že vaše dielo je úplná pi nemá žiadnu umeleckú hodnotu a nazvať ich sedlákmi, ktorí za umenie považujú sochu záhradného trpaslíka alebo obraz ručiaceho jeleňa. Fakt, že pri pohľade na obraz ručiaceho jeleňa každý aspoň hneď vie, čo je na ňom aj bez článku v novinách alebo ceduľky, pripíšeme dlhodobému zlyhávaniu nášho školstva v oblasti umeleckého vzdelávania.

 

No a nakoniec, je dôležité byť prvý. Darmo by ste teraz vystavovali Pisoár oveľa krajší ako ten od Duchampa alebo by ste nasrali do plechoviek ešte krajšie hovná ako Manzoni, boli by ste druhí, a žiaden hipster by po vás ani len neštekol. Ale pozor, nebuďte smutní, na to, aby ste boli prví, nemusíte „dielo“ ako prví vytvoriť, stačí, aby ste ako prví povedali, že vaše „dielo“ je umenie. Napríklad bordel okolo postele tu bol dávno pred časmi My Bed, no práve jej autorka bola prvá, kto povedal, že je to umenie a odniesla to do galérie.

 

No a teraz, keď som čitateľom opísal, čo by malo mať moderné umelecké dielo, dovolím si ho zároveň pozvať na výstavu môjho triptychu, ktorá sa uskutoční v galérii v Strednom Tešedíkove. Triptych bude pozostávať z troch čiastkových diel:

 

A. Osoplená vreckovka – toto dielo symbolizuje pocity muža, ktorý bojuje s ťažkou chorobou - nádchou a zároveň musí počúvať pindajúcu ženu, ktorá zľahčuje jeho situáciu a tvrdí, že mu vlastne nič nie je.

 

B. Osemenená vreckovka – toto dielo pre zmenu symbolizuje pocity muža, ktorý partnerku ani nemá, teda sa o neho nemá kto postarať, keď dostane nádchu, navyše mu zostáva len jediná možnosť, ako uvoľniť sexuálne napätie.

 

C. Nepoužitá vreckovka – pri tomto diele si dovolím ponechať na návštevníkovi, ako si ho vyloží, pretože ani ja sám neviem, ako si ho mám vyložiť:

 

C1. Dielo vyjadruje pocity muža, ktorý je zdravý a zadaný, a teda nemusí smrkať ani masturbovať;

C2. Dielo vyjadruje pocity muža, ktorý je mŕtvy, pretože ho zabila buď nádcha, alebo výboj z paralyzéra, a teda už nemôže ani smrkať, ani masturbovať.

 

Správnu náladu počas výstavy bude dotvárať vhodne zvolená hudba, celý čas sa bude dookola púšťať Symfónia 4´33 od Cagea, ktorá umocní dojem z výstavy. Záujemcovia si môžu kúpiť duplikáty umeleckých diel. Pretože si uvedomujem, že dielo B môže byť pre predstaviteľov cirkvi poburujúce, som ochotný „kúpiť si odpustky,“ teda 10 % z ceny každého duplikátu diela B venujem Aliancii za rodinu ako príspevok na organizáciu Pochodu za život, túto moju iniciatívu zatiaľ pracovne nazvem Masturbácia za život.