Čím viac mi je odporné predierať sa medzi masou ľudí v Auparkoch, tým viac využívam služby slovenských internetových predajní a preto sa s vami podelím o skúsenosti si poďme trochu zahejtovať. Nie že by ste to už všetci nemali aspoň raz za sebou, veď nech hodí eshopom, kto v ňom ešte nenakupoval. Je to rýchle, pohodlné, obvykle aj výhodné a hlavne sa s tým otráveným a frustrovaným svišťom, ktorý váš tovar balí do fólie, nemusíte baviť z očú do očú. Čím ďalej, tým ďalej však na webových sídlach slovenských eshopov natrafíte na také lingvistické skvosty, že by sa za nich nemusel hanbiť ani prekladač od Bing-u. Uvediem príklad. Na istej slovenskej nemenovanej stránke predávajúcej obaly na chytré telefóny si môžete kúpiť aj taký, ktorý disponuje týmito neprekonateľnými vlastnosťami:

 

-  Tuhý rám, odolný proti trčenie-roztrhnutie.

-  Čistý minimal dizajn, polopriehľadné prevedenie.

-  Špeciálny prachuvzdorný obrany pre horné a dolné porty

-  Dlhá životnosť, odolnosť proti starnutiu a chladno

 

Rozumiete? Nie? Nevadí. V každom prípade, odolnosť proti trčeniu je prvé a najzásadnejšie kritérium pri výbere obalu na telefón. Samozrejme, že by som nechcela, aby môj obal trčil.

 

Ukážka č.2:

 

Balenie aj tentoraz je dokonalé, takže dobre vidíme náš nákup. Rozdielom je to, že okienko nie je priesvitný ale vdaka poskladanej dizajnu dostaneme množstvo informácií ohladom produktu. Dozvieme, že do dva metre je vodotesný (až 1 hodinu) a je odolné proti piesok a prach, takže vaše zariadenie bude chránené aj v ťažkom teréne. Okrem toho, musíme uvedieť aj odolnosť proti nárazom, za čo výrobca môže byť  tiež hrdý. Potom ešte budeme Vás informovať o týchto vlastností po popise balíka. Okrem púzdra dostaneťe aj mikrovlákninovú handičku, a vodotesné slúchadlový výstup, ktorý samozrejme slúži aby aj v iPhone púzdre vedeli používať slúchadlá.

(Reinkarnácia P. O. Hviezdoslava, 2015)

 

Maturitná otázka č.1: Utvorte podstatné meno z vyznačeného slovesa z Ukážky č. 2: musíme uvedieť aj odolnosť proti nárazom

 

Maturitná otázka č.2: Okrem púzdra dostaneťe aj mikrovlákninovú handičku. Koľko mikrovlákninových handričiek musíte zjesť, aby ste dosiahli efekt jednej bielej Activie?

 

Správne odpovede nájdete na zadnej strane. Uzavrime jazykové okienko a prejdime priamo k samotnému nákupu. Uskutočnila som objednávku v istom knižnom eshope, nebol to Martinus ani Penta Rhei. Tovar, ktorý som objednala, nebol skladom, s tým, že skladom bude 9. marca a pošlú ho do pár dní. Tak fajn, objednávka odoslaná, prešlo pár dní,  potom aj viac krát pár dní a balík síce zatiaľ ani neodoslali, ale za to odoslali mail, aby som ohodnotila svoj nákup v ich obchode. Tomu hovorím odvaha slovenského „podnikateľa“.

 

Aby sme sa dostali aj k iným jeho vlastnostiam, načrime do temných vôd supportu slovenských internetových predajní. Chcela som objednať jeden kus tovaru ako darček a poslať ho príslušne darčekovo zabalený. Poviete si, žiadna veda, kúsok papiera, kúsok pásky. Ale pozor, celé to ide cez slovenského „podnikateľa“ a ten je aj kameňom úrazu. Našla som si eshopy, kde majú čo hľadám a napísala na support predajne číslo 1, že mám záujem o darčekové balenie za príplatok, či je to u nich možné. Predajňa číslo 1 vyslala všetkých zamestnancov zháňať baliaci papier a tak mi v priebehu štyroch pracovných dní nemal kto odpísať. Dobre, veď nemusí vyjsť všetko na prvý pokus. Napísala som na support predajne číslo 2, kde mi milá slečna odpovedala do dvoch minút a jej odpoveď by si mali všetci slovenskí „podnikatelia“ zarámovať a zavesiť nad posteľ: „Veľmi radi by sme vám vyšli v ústrety, ale bohužiaľ, nemáme papier.“ Keby slovenský „podnikateľ“ nebol kokot hlupák, cestou z práce by sa zastavil v Tescu, kúpil rolku baliaceho papiera za 70 centov, na druhý deň by dal v práci niekomu zabaliť krabičku o rozmere 10x15x20 a zinkasoval za túto nadštandardnú službu 3 eurá. Nie len že by zarobil 230 centov, ale neprišiel by o potenciálneho zákazníka. Lenže slovenský „podnikateľ“ nie je Číňan z ebayu, ktorý vám vráti peniaze keď vám nedajbože nepríde 60 centový tovar z Číny a ešte vám ako odškodné pošle expresne ďalší kus zadarmo a pridá k tomu ďakovný list o prejavenej dôvere, aby neprišiel o zákazníka. Slovenský „podnikateľ“, „podnikajúci“ vo virtuálnej rovine nepotrebuje zákazníkov, nemá papier, nechce mať papier, svoje stránky prekladá v translátore z katalánčiny do staroslovienčiny a peniaze vám u neho minúť nedovolí.*

 

*Dovolí v prípade, že zaplatíte vopred a nebudete netrpezliví, nebudete mať debilné a nesplniteľné požiadavky ohľadom baliaceho papiera, nebudete ho negatívne hodnotiť na k tomu určených portáloch, nebudete sa svojho tovaru dožadovať a vôbec, dáte tomu chudákovi zaneprázdnenému svätý pokoj.