Upozornenie
BP (Bitch placement) = v texte a na fotografiách sú umiestňované čubičky
IP (Invective placement) = v texte sú umiestňované urážky

Náš vzťah dozrel do štádia "první dovolená v Jugoslávii", výber padol na okolie hory Peca. Deň prvý, cesta, ráno: objavuje sa kultúrna pamiatka, na mieste, kde sa otáčali kedysi maratónci na polceste, je schátraná budova hraničného priechodu, s ktorou mal svojho času podnikateľské plány známy someliér a šansoniér Braňo M.
Po prejazde sídelným mestom Viktora Prvého Migrantobijca je tu najväčšia európska mláka, tak obľúbená kedysi turistami z NDR. Prvé prekvapenie prináša Maribor, cesta na Dravograd vedie obytnou štvrťou, kde je na konci parkoviska nenápadná odbočka. Záver cesty pripomína Oravu smerom na sever od Kraľovian, údolie, hory, rieka, cesta.

Deň druhý - podzemné múzeum v zrušenej bani pod horou Peca. Na výber sú bežná prehliadka, jazda na horskom bicykli chodbami bane alebo jazda na kajaku v zatopenej časti. Všetky možnosti začínajú rovnako, jazdou elektrickým vláčikom do útrob hory. 3 km, 15 minút, rýchlosť 10-12 km/hod. Viď tiež Elektrula z Tajomného hradu v Karpatoch.


Profesijná deformácia ma pudí preskúmať parametre rušňa, 12 kW, 250V. Napätie je zaujímavé, keďže trolej je vo výške hajlujúcej pravice praslaviena. Reku, filter na mrjácov a boj proti extrémizmu v jednom. Drevené vagóniky sú bez okien, osvetlenia, nízke a úzke posuvné dvere je zakázané otvárať za jazdy. Nevhodné pre klaustrofobické mrochty a privysoké čubičky. Koľajnice z čias výletu Františka Ferdinanda do Sarajeva, hrkotanie a trieskanie. Vžívam sa do pocitov substrátu a uvažujem "čo by sa dalo stihnúť za 15 min".

Vystupovať. Sme v bani, vysvetľuje výbornou angličtinou sprievodca, šli sme nahor a nie nadol, je výhodné voziť ťažké vozíky s rudou dole kopcom. Aha, zabudol som, ťažila sa tu olovená a zinková ruda. Je zaujímavý pocit držať v ruke kus olovenej rudy, má citeľne vyššiu hustotu ako bežný kameň. Pre humanitných mrjácov - je to tažšie ako bežný šuter. Dôvod: čím viac protónov a neutrónov v jadre, tym viac Atomas, a tým ťažší atóm. Atóm ako celok je mnohonásobne väčší ako samotné jadro, v ktorom je koncentrovaná skoro celá hmotnosť. Vzhľadom na husté jadro je jedným z použití olova tienenie žiarenia gama, nájdeme ho vo dverách RTG pracovísk. Olovo je tiež v tej veste s golierikom, ktorú na vás hodí zubár, keď röntgenuje zuby. Kamarátka vravela, že to bolo horšie ako keď jej pripadal sympatický jeden prítulný macko (hajzel tlstý akýsi, to BMW mu požičal kamoš).

Olovo je známe od staroveku, no jeho toxické účinky na centrálnu nervovú sústavu boli objavené len nedávno. Viď olovené vodovodné potrubia v starom Ríme a čo je ešte horšie, octan olovnatý ako sladidlo. Toxicita je kumulatívna a vylučovanie z tela pomalšie, než slovenské orgány činné v trestnom konaní. Príznaky sú bežne viditeľné v televízii na tlačovkách:

Agresívne správanie alebo naopak apatia
Poruchy pamäti
Podráždenosť
Znížené zmyslové vnímanie
U detí ale aj mierna otrava môže mať veľmi významný vplyv na schopnosť udržať pozornosť a taktiež na výšku IQ. Mimochodom, neviete, ako je to s olovom v okolí Revúcej?

Pracovný postup ťažby:
Tady do té skály se najebó díry. Do tech děr se najebe dynamit a ten to rozjebne. Na takový vélký jebance. Do tech jebanců se jebe a jebe, až se rozjebó na takový menší jebance. Ty jebance se jebnó do lisu. A ten lis do toho jebe a jebe, až se to rozjebe na prach.

Koniec citátu, ďaľšími fázami sú flotácia, praženie a tavba. Podrobnejšie informácie u vašej korporátnej senior excel reporting and facebook refresh specialist lady, absolventky fakulty baníctva, ekológie, riadenia a geotechnológií.

Kráčame chodbou do šatne, kde fasujeme *** latexové oblečky *** neoprény - na gumáky sú navarené nohavice s trakmi. Dámska a pánska šatňa sú zdobené genderovo vyvážene, svalovcami a ceckaňami. Dámy majú dokonca elektrický ohrievač, v bani je okolo 12 stupňov alias 8 centimetrov. Kráčame dole schodmi pozdĺž šikmého výťahu až k vode. Siaha vyše pása, je perfektne čistá, vraj aj pitná, olovo a zinok viazané v rude sú vo vode nerozpustné. Po krátkom brodení sme v prístave a je nám pridelený dvojmiestny kajačik a veslá. Po jazdení so sprievodcom dostaneme 30 minút na samostatnú prehliadku. Stratiť sa nedá, všetky chodby sú buď slepé alebo tvoria kruh, kde čaká sprievodca. Na dvoch miestach je kvôli udržaniu výšky hladiny malá hrádzka (Kravčíka by dojala k slzám), ktorú *** trebalo *** treba splaviť. Osoba sediaca vpredu schytá mierny výšplech a obstrek (kľud, nie až do vlasov, ani do oka nie).

Po plavbe sa opäť prezlečieme a vydáme sa do jedálne v podzemí, kde okúsime banícky obed, šunku, klobásu, tvaroh, syr, chlieb, tekvicový olej. Sprievodca opisuje život jeho deda: 6 dní v týždni vstať ráno o štvrtej, potom 10 km peši do bane, 12 hodín šichta, vedľa bane si narobiť pár tehál zadarmo ako cafeteria bonus, tie odniesť 10 km peši domov na stavbu domu. O polnoci spať. Cez voľnú nedeľu pomoc miestnemu kulakovi na poli, platba formou dodávky potravín. Dvojtýždňová dovolenka znamená nájsť si sezónnu prácu v Rakúsku. Vek dožitia okolo 40 rokov. Stihol aj okolo 5 detí narobiť, spomeňte si na to, ak by sa nejaký outlook/powerpoint teamlead tváril, že nemá chuť snažilkovať, kým vy ovulkujete, lebo je unavený z telekonferencie, hodinky vo fitku a hodinky čakania v zápche do satelitného horizontálneho paneláku *** jedinečného projektu 10 min od centra ***.

Baňa je bezpečná, žiadny metán a zosuvy, problémom je dolomitický prach z vŕtania. Vŕta sa do stropu, menšia vŕtačka má 20 kg, väčsia 50 kg. Pohon je na stlačený vzduch, elektrické spotrebiče nevydržia dlho kvôli vlhkosti. Zásobovanie vzduchom bolo centrálne, obrovský kompresor tlačil do rozvodov v celej bani. Pohon elektromotorom 240 kW. Veľa energie spotrebovali aj pumpy na vodu, ku koncu 1/3 z ceny za olovo, čím sa prevádzka stala nerentabilnou.