K napísaniu článku ma inšpirovala (v čase písania článku a vďaka VČK predpokladám, že aj tak celkovo nedávna) aféra ohľadom Zuzinej dcéry a jednej kokotleby. A teda ani nie tak aféra samotná, ako to čo nasledovalo v podobe shitstormu pod jeho príspevkom na FB. A tu sa dostávame k naším amatérskym Elfom, ktorí mu to tam nakladali a vytešovali sa ako tam má prevahu negatívnych názorov. Hovno ste mu to naložili, on práveže dosiahol svoje a dostal vás všetkých.

 

Aby sme to vysvetlili, musíme začať trochu inde tým, ako vlastne FB funguje a na čom zarába keď je pre svojich užívateľov zadarmo. On totiž zadarmo nie je a platíte mu svojím časom. Časom, ktorý on následne predáva tým, že vám počas chvíľ strávených na FB ukazuje reklamu. Aby tú reklamu mohol cieliť a bola efektívnejšia, zbiera o vás všakovaké údaje s čím sa spája niekoľko ďalších škandálov. Ale toto môžeme nateraz nechať bokom, bežný Jožko Mrkvička je celkom rád, že FB tieto údaje zbiera, a tak mu miesto menštruačných nohavičiek (pozdravujem Norielle) ponúka najnovšiu sadu rybárskych háčikov, udicu, vetrovku a čln. A keďže Mark má zjavne čísla rád a chce zarábať tak potrebuje jediné, udržať vás na FB čo najdlhšie, v čom mu pomáha takzvaný algoritmus.

 

Algoritmus je založený na umelej inteligencii. Mark sa rád vyhovára, že to je vlastne čierna skrinka, o ktorej v FB nevedia ako robí to čo robí a preto, nie sú zodpovední za zobrazované príspevky. Toto mu však môžu žrať akurát tak americkí senátori, ktorí sú počítačovo zdatní asi ako Mizík a ako sa ukázalo keď pískajúce dúchadlo Frances Haugen začala pískať, Mark veľmi dobre vie čo a ako algoritmus robí. Aby sa jeho efektivita dala merať boli mu nastavené KPI (kto nevie, Kapitán vysvetlí), ako napríklad počet interakcií jednotlivých používateľov, kam patria zdieľania, páčiky či komentáre. Najviac cenené sú tie, ktoré sú mimo vašej bubliny a preto páčiky od vašej babky z vás influencera nespravia. Aby ich nazbieral čo najviac, algoritmus sa veľmi rýchlo naučil, že ľudia sa veľmi radi hádajú. Kým obrázok usmievavého mačiatka zožne akurát tak páčik u vašej babky a 70 ročnej pani Márie zo štvrtého poschodia, ktorá vás požiadala o priateľstvo rovnako ako celý vchod, tak taký xenofóbny, či inak kontroverzný príspevok má potenciál vyvolať búrlivú diskusiu. Môžete hádať ktorý z týchto príspevkov sa bude algoritmu páčiť viac. Správne, ten kontroverzný a tak aby tie KPI, splnil bude tento príspevok tlačiť do zobrazenia čo najväčšiemu počtu ľudí. Toto sa veľmi rýchlo naučili marketingovo využívať politici. Myslím, že to bola dokonca interná analýza FB (nechce sa mi googliť pre overenie), kde skúmali vplyv zmeny algoritmu ktorý ukázal, ako sa zmenil pomer pozitívnych a negatívnych príspevkov jednej politickej strany. Kým predtým bol cca pol na pol po zmene algoritmu začali prevládať tie negatívne kde útočili a išli do konfliktu s oponentami, lebo toto bol jediný spôsob ako zvýšiť dosah svojich príspevkov.

 

Toto isté využíva aj kokotleba ktorá bola na počiatku článku a všetci Elfovia čo mu tam išli vyjadriť svoje rozhorčenie, mu na to skočili. Každý váš komentár, každý váš páčik na komentár, ktorý mu nadával robil len jednu, jedinú vec. Ukazoval algoritmu, že daný autor má potenciál vyvolať veľké množstvo interakcií. Preto ten príspevok a toho autora začne ukazovať čoraz širšiemu okruhu užívateľov. Ukázal ho napríklad vaším priateľom z ktorých sa možno mnohí pohoršili rovnako ako vy. Možno mu tiež išli napísať, čo si o ňom myslia, čím len algoritmus utvrdili, že dobre robí, čo robí. A ukázal ho aj vášmu spolužiakovi Janovi, ktorého ste nevideli od základnej školy a ktorý zrazu zistil, že nejaká takáto kokotleba existuje a vlastne s ňou má spoločné názory, a presne o to kokotlebovi išlo. Vaše komentáre neskôr spokojne vymaže, nechá si tam len tie súhlasné, aby to medzi jeho stádom a v ich bubline vyzeralo, že ich je drvivá väčšina. A kým vy ste dosiahli hovno, on sa stal pre algoritmus cenným aktívom, ktorý ukáže širokému publiku aj nabudúce.

 

Čo si z toho vziať? Ak si myslíte, že navrhujem vyprázdniť bojové pole a prenechať ho populistom a hoaxerom, tak to nie. Kľudne s nimi diskutujte, presviedčajte ich, alebo sa len jednoducho smejte na ich blbosti. No nikdy to nerobte pod príspevkami konšpiračných stránok a populistov. Tak ako vy máte nutkanie tam ísť a vyjaviť svoju pravdu tak, tak isto majú toto nutkanie aj ich sympatizanti. Počkajte si na nich pod príspevkami serióznych médií, či satirických stránok a využite algoritmus proti nim, čím budú oni zvyšovať ich dosah. Lebo najhoršie, čo populistom môžete spraviť je to, že si ich nebudete všímať.