V Bratislave sa nám od pondelka začal týždeň mobility. Táto milá akcia sa koná každý rok a jej cieľom je motivovať jednotlivcov, aby si volili udržateľné spôsoby dopravy, ako sú verejná hromadná doprava, pešia chôdza či cyklistika.

Toľko k propagácii. Mestá sa tejto akcie chopili rôzne, Bratislava napríklad zrušila možnosť cestovať v tento týždeň bez lístka, len s vodičským preukazom. Predtým takto chcela motivovať vodičov, aby si vyskúšali, aká je hromadná doprava super, pričom dúfali, že ich to namotivuje voziť sa hromadnou dopravou častejšie.

Toto sa pri stave bratislavských električiek, trolejbusov a autobusov prekvapivo minulo účinkom. Ok, na obranu dopravného podniku musím povedať, že je naozaj badať zlepšenie a obnovenie ich „vozového parku“, ale stále jazdia aj historicky vyzerajúce električky, staré rozhegané autobusy, nové autobusy s vypnutou klímou (čo oceníte hlavne v lete, ako bolo toto posledné), preplnené autobusy, v ktorých sa nedá ani pohnúť, nechutne páchnuce vozidlá, kde sa bojíte aj chytiť tyče, nieto ešte sadnúť si... Možností na vylepšenie je veľa. Zo zastávok mimo centra miznú automaty na lístky, tak vám neostáva nič iné, iba si kúpiť lístok sms-kou, čo sa vám ale ako zahraničnému cestujúcemu s iným mobilným operátorom nepodarí. Tu by som mohla pokračovať do aleluja, ale vrátim sa k týždňu, kedy mohli vodiči s platným vodičským preukazom cestovať zadarmo.

„MHD si naozaj vyskúšalo množstvo vodičov áut, ktorí mohli cestovať zadarmo,“ priznáva dopravný podnik a dodáva, že si treba položiť otázku: Prinieslo toto opatrenie do MHD nových pravidelných cestujúcich z áut? „Nemyslíme si. Naopak, vozidlá zrazu jazdili jeden týždeň oveľa plnšie, čo nebolo úplne príjemné ostatným cestujúcim a odradilo to aj množstvo potenciálnych cestujúcich s vodičákom,“ presviedča Dopravný podnik Bratislava (DPB).

Niekto menej manažérsky zdatný by si po takýchto skúsenostiach povedal, že ak je taký veľký záujem, posilníme spoje, aby chodili častejšie. Ale to sa zrejme pri nedostatočnom množstve kvalitatívne vyhovujúcich záložných vozidiel (a vodičov) robí ťažko a tak pre veľký úspech celú akciu zrušili.

Prišli ale s inými výhodami:

Od 16. septembra 2019 (začiatok Európskeho týždňa mobility) budú ceny lístkov predávaných cez mobilnú aplikáciu Integrovaného dopravného systému (IDS BK) lacnejšie o 10% bez časového obmedzenia. Zároveň budú mať cestujúci využívajúci verejnú dopravu v Bratislave a Bratislavskom kraji možnosť využiť časovo limitovanú zľavu na ročný predplatný lístok vo výške takmer 25%. Cieľom opatrení je zvýšiť atraktivitu verejnej dopravy a dosiahnuť väčší počet cestujúcich využívajúcich tento spôsob dopravy.

V praxi to znamená, že ak užívateľ mobilnej aplikácie doteraz zaplatil za hodinový lístok v 3 zónach 1,20 eur (rovnako ako za papierový lístok), po novom zaplatí 1,08 eur. Nová cena bude platná od 16. septembra 2019 bez časového obmedzenia.

Počas pilotného projektu budú mať cestujúci v rámci IDS BK v období od 16. septembra do 30. septembra 2019 možnosť zakúpiť si predplatný cestovný lístok s ročnou platnosťou za zľavnenú cenu. Napríklad základný ročný lístok pre dve zóny (100+101) tak bude počas tohto obdobia stáť 199,20 eur namiesto pôvodných 264,20 eur.

A tu sa mi môj šetriaci chĺpok zježil a zavetril príležitosť. Kúpiť si ročný lístok s takou zľavou už ozaj stojí za to. Že by dopravný podnik ozaj vymyslel niečo, čo ľudí naženie do autobusov a električiek?

No, vážení, vymyslel.

Okrem úplne chabého proma akcie, o ktorej nikto z mojich známych nevedel, je táto akcia určená naozaj len pre tých, ktorí sa doteraz MHD nevozili. My, ktorí sme chod dopravného podniku doteraz platili plnou a nezľavnenou cenou, to pokojne môžeme robiť ďalej bez toho, aby nám touto akciou dopravný podnik vyšiel v ústrety. Vysvetlím.

Pri snahe kúpiť si online jeden ročný lístok som narazila na tento problém:

Predaj zvýhodnených ročných predplatných cestovných lístkov bude umožnený v lehote 30 dní pred začiatkom ich platnosti.

To v praxi znamená, že ak už máte kúpený ročný lístok, alebo trojmesačný lístok, tak si k nemu nemôžete dokúpiť ďalší ročný lístok, ktorý by platil od konca platnosti predchádzajúceho lístka. A systém vás online nepustí ani ku kúpe ročného lístka so začiatkom platnosti zadaným v dobe, kedy vám ešte platí váš pôvodný lístok.

Ale nedala som sa odradiť takýmto nedostatkom a zavolala som na infolinku.

Tam mi povedali, že „stačí“ vystornovať svoj pôvodný lístok, nechať si z neho vrátiť pomernú časť peňazí späť a potom si kúpiť nový lístok. Ok, to neznie tak zložito. Po otázke, ako sa to robí, mi bolo povedané, že musím ísť do dopravného podniku. Do budovy dopravného podniku. Osobne. Nie, nedá sa to urobiť online. Nie, nedá sa to urobiť v hocijakej pobočke dopravného podniku. Toto sa robí jedine a iba v budove na Olejkárskej č. 1. Nikde inde. Áno, majú otváracie hodiny, sú tam každý deň od 07:30 do 14:30.

Tu som začala šípiť, že dopravný podnik dobre vie, čo robí a zľava je opatrenie pro forma, aby vykázali aspoň nejakú činnosť. Ale dobre, dotiahnem túto frašku do konca, keď už som začala.

Vybavila som si v práci priepustku a hurá, ráno o 07:30 som sa rozbehla vybavovať zrušenie svojho pôvodného lístka na Olejkárskej. Musím povedať, že pracovníci sú tam všetci veľmi milí, ale pracujú s tým, čo majú k dispozícii. Dvere príslušného oddelenia sú v rámci otváracích hodín zamknuté, so zvončekom a malým okienkom, pred nimi jedna lavička. Zazvoním, počkám, prišla milá teta, ktorá ako prvé povedala, že ak chcem stornovať lístok, dá sa to, ale musí ma upozorniť, že to bude trvať 24 hodín a v tomto čase si musí moju kartu nechať u seba na pobočke.

???

Po dlhom rozhovore a dopytovaní sa u viacerých pracovníkov mi bolo vysvetlené, že ak si kupujete lístok online, tak to síce nemôžete online aj stornovať, ale zato storno je zložitejšie, než ak si kupujete lístok na niektorej z ich pobočiek. Lebo akonáhle by ste chceli v rámci elektronického systému kartu po storne použiť alebo na ňu načítať iné údaje, tak v rámci 24 hodín na ňu systém automaticky načíta pôvodné údaje a celé storno by sa zrušilo. Pre kartu si môžem prísť najskôr na druhý deň v rámci otváracích hodín. Nie, nedá sa to urobiť nijako inak. Až po týchto 24 hodinách si na svoju kartu môžem kúpiť nový lístok. Nie, nevydáme vám potvrdenie o prevzatí karty. (Tak som si vyfotila tlačivo, ktoré som vypísala a odovzdala spolu s kartou, na ktoré sa mimochodom okrem mena, bydliska a dátumu narodenia vypisuje ešte aj číslo občianskeho.) No a počas tých 24 hodín sa môžete po meste pohybovať, ako len chcete, ale ak to má byť MHD, musíte si kúpiť lístok. Nie, lístok sa nedá stornovať k inému dátumu, než k dátumu, kedy ste si podali žiadosť.

Toľko k funkčnosti a efektivite elektronického systému na kúpu MHD lístkov.

Toto píšem ešte čerstvo nasrdená, tesne po tom, čo som odišla z dopravného podniku. Keďže zajtra už priepustku na takúto blbosť nedostanem, tetušky na dopravnom podniku súhlasili, že kartu za mňa môže prevziať aj niekto iný (týmto pozdravujem Eda a vopred mu ďakujem). Či sa mnou poverenej osobe kartu podarilo si prevziať a či som si predsa len kúpila ročný lístok so zľavou, vám napíšem do diskusie.