Dnes sa pozrieme na ženy, ktoré si vydobyli miesto na hudobnom výslní s basou. Pre niekoho nepodstatný nástroj, no spolu s bicími je to základ groovu, rytmu či nálady pesničky. Je velký problém násť dobrého basáka či basáčku, je to v každej kapele asi najťažšie obsaditeľný post. Hrať vie hocikto, ale dobre hrať a mať cit pre ten groove, to už nie je pre každého.

  1. Carol Kaye          24. marca 1935                                

Táto dáma úctyhodného veku patrí k priekopníčkam žien so štyrmi strunami. Jej meno Vám asi nič nepovie, ale jej kariéra je napriek tomu fantastická.

Narodila sa do muzikantskej rodiny a tak jej budúcnosť bola jasná. Začínala s jazzovými formáciami a bebop skupinami paradoxne na gitaru. Takto sa jej podarilo dostať do nájomnej skupiny, ktorá v štúdiu doprevádzala sólistov. K base sa dostala vlastne omylom, keď pri nahrávaní zlyhal iný hráč na basu, prevzala jeho part a už to išlo. Okrem partu prevzala aj vtedy novinku Fender Precision Bass. Dalej to skrátim. Prišli šesťdesiate roky a s nimi ponuky na nahrávanie, číslo jej nahrávok sa nezastavilo pri 10 000. Môžete ju počuť na nahrávkach The Beach Boys, The Monkeys, Simon and Garfunkel, Ike and Tina Turner, Barbra Streisand, Frank and Nanci Sinatra, Neil Young, Frank Sinatra a veľa dalších. Keďže bola všestranná,  jej akustickú gitaru môžete počuť napríklad aj v slávnom hite La Bamba od Ritchieho Valensa, tak isto u Franka Zappu na albume Freak Out!

Keďže s talentom sa nemrhá, vďaka spolupráci s Quincy Jonesom prišla do styku aj s filmovou prípadne seriálovou hudbou a tak jej umenie je počuť v zvučkách M*A*S*H, The street of San Francisco, Kojak, The Cosby Show, The Addams Family, Bonanza a ďalšie.

Jej umenie sa rozhodla posunúť ďalej a tak okrem hráčskych schopností predstavila aj v učiteľské vlohy. Vydala niekoľko kníh a medzi jej študentov patril aj napríklad Mike Porcaro (TOTO).

 

  1. Tina Weymouth              22.11.1950                       

Narodila sa síce v Californii, ale vďaka otcovi vojakovi strávila celé detstvo na cestách. Od dvoch rokov precestovala skoro celú európu (okrem strednej a vychodnej), kým sa neusadili konečne vo Washingtone D.C. Večné sťahovanie trhalo všetky socialne väzby a to ju donútilo si vytvoriť vlastný svet. Sama hovorila, že ako puberťáčka bola velmi plachá. Napriek tomu sa pridala k skupine hráčov, ktorí cestovali po celom stredozápade a hrali po kostoloch a školách. Boli to samé folkové skladby, ale stačilo to na to, aby sa naučila hrať. Učila sa aj na gitaru aj na basu čo neskôr zúžitkovala. Počas štúdia dizajnu stretla svojich budúcich spoluhráčov, ktorí hľadali basu. A takto vznikla skupina Talking Heads. Za jedného svojho spoluhráča sa v roku 1977 aj vydala. Samozrejme bol to bubenik, asi spolu veľa cvičili ten groove. Jej kariéra po Talking heads trošku upadala, s manželom mala ešte u nás nie veľmi známy Tom Tom Club a tak sa vrhla na produkciu. Koprodukovala, zaspievala a zahrala na perkusie vo formacii Gorillaz ako Noodle.

 

  1. Divinity Roxx    5.2.1976                              

Ďalšia štúdiová hráčka, ktorá sa z back side basgitaristky prepracovala do prvej triedy. Jej kariéra začala v bass campe slávneho Victora Wootena, ktorý ju po skončení pozval na svoje turné. Po piatich rokoch sa hrania s Victorom a dvoch nahraných  albumoch s Victorom a jedným s Bélom Fleckom and the Flecktones dostala pozvánku od Beyoncé Knowles, pre ktorú okrem hrania robila aj hudobnú režisérku. S Beyoncé zažila doteraz asi najviac. Okrem hudobnej réžie na šnúrach samozrejme v prvom rade hrala na basu. Zahrala si na všetkých významných festivaloch, zahrala si v Bielom Dome pred Barackom Obamom, získali spolu niekoľko cien Grammy. Po ukončení spolupráce sa vrátila na chvíľu k Victorovi, ale hlavne sa pustila do vlastných  albumov, takže dnes si môžeme vypočuť aj jej tri sólové albumy.

  1. Esperanza Spalding        18.10.1984

Esperanza je všestranná hráčka. Na rôzne nástroje hrá od svojich piatich rokov. Začínala na husle, prešla na gitaru, hoboj, klarinet, klavír aby nakoniec skončila štúdiom kontrabasu na Berklee college of music kde v roku promócie aj bola prijatá za učiteľku. V roku 2017 bola vymenovaná za Profesorku hudobnej praxe na Harvardskej univerzite.

Jej hudobná kariéra zahŕňa jazz, bossa novu, soul alebo R&B. Má za sebou síce len pár albumov, no jej živé vystúpenia majú veľký ohlas. Zahrala si napríklad na udeľovaní nobelových cien pred Barackom Obamom, na rôznych jazzových festivaloch, hrala na spomienkovej akcii na Princa (ktorá ešte nemá niečo s Princom, nech sa prihlási u súdruha Žinčicu). Na spoluprácu ju oslovila Alicia Keys, Patti LaBelle, Stanley Clark a ďalší.

Je držiteľkou niekoľkých  ocenení Grammy, za rok 2011 sa stala najpredávanejšou jazzovou umelkyňou. A tento rok sa jej podarilo obhájiť doktorát na Berklee. Študovaná, hravá, pekná. Vražedná kombinácia.

 

  1. Tal Wilkenfeld                  2.12.1986                                         

Tal je Austrálska rodáčka, ktorá v štrnástich chytila do ruky gitaru. O dva roky neskôr nechala strednú v Sydney a zdrhla do USA kde začala študovať hru na elektrickú gitaru. Trvalo len rok, kým pochopila, že to nie je to pravé a pustila sa do štúdia basovej gitary. Štúdium nakoniec úspešne dokončila v Los Angeles. Ako to v živote chodí, za všetkým hľadaj ženu a náhodu a presne toto sa stalo Tal. Pri hre v jednom klube v New Yorku si ju všimol člen The Allman Brothers Bandu a zavolal aj svojho spoluhráča Dereka Trucksa, nech si príde vypočuť. Slovo dalo slovo a Tal si s nimi zahrala aj na živo. Zvukový  záznam z jednej obyčajnej jam session poslala na ukážku Jeff Backovy. Vo svojich dvadsiatich rokoch stihla natočiť sólový album, ktorý sa zasa dostal do rúk Chicha Corea, ktorý práve vtedy hľadal niekoho k base. S ním sa nakoniec vrámci jeho Australian tour vrátila do svojej rodnej vlasti. Po skončení tour sa ozval Jeff Beck, s ktorým absolvovala ďalšie tour, spoznala nových ľudí, získala kontakty. Nie je preto zvláštne, že si zahrala v rámci projektu Erica Claptona Crossroads so svetovými hviezdami. S Herbie Hancockom nahrala Live from Abbey Road (Meky Žbirka práve naprázdno prehltol). Ďalej to má rýchly spád. Do spolupráce ju prizývali hviezdy ako Ringo Starr, Macy Gray, Steve Lucather, Suzan Tedeschi, Candy Dulfer, David Gilmour, Billy Gibons a iný. Mne sa páči, že na jej najnovšom singli Corner Painter konečne aj spieva (a hrá na gitaru). Hádam z toho bude viac.

 

  1. Kinga Głyk          27.01.1997

Najmladšou zo zoznamu je dvadsaťjeden ročná poľka Kinga. Je tu taký nešvar, odsudzovať všetko poľské, ale teda hráčov na basu majú parádnych. Taký Wojtek Pilichowski by vedel rozprávať.

Kinga vzhľadom na vek nemá toľko úspechov za sebou, no je pozoruhodná jazzová hráčka. Má šťastie, že pochádza z muzikantskej rodiny a ako uviedla na jednom koncerte, celá jej rodina sa venuje hudbe. Najznámejší otec je bubeník, brat má na starosti vibrafón, Kinga basu a mamina im na koncertoch predáva lístky. Presne tak, spoločná skupina sa ponúkala, takže začínali ako Głyk P.I.K Trio. Takto nahrali prvý album Rejestracja. Zavítali aj Slovensko v rámci Mikulášskeho Jazzového festivalu. Dnes má na konte ďalšie dva albumy a novú kapelu za sebou. Precestovala svet, jej prerábka pesničky Tears in heawen na facebooku v rámci projektu Bass Players United mala neuveritelných 20 000 000 videní. Na youtube je to sice 20x menej, ale stale viac než dosť. Budeme jej držať palce.

 

To je o ženách s pádlami všetko. Čo bude nabudúce neviem, možno niečo vymyslím, možno nejaká idea príde sama.