Prešlo bezmála 6 mesiacov od kúpy simulátora Assetto Corsa Competizione (ACC). V čase písania článku mám najazdených zhruba 130 hodín. Aký som spravil za ten čas pokrok?

Honda NSX Evo

Na začiatku mojej jazdeckej „kariéry“, ale v podstate na začiatku kariéry každého nového jazdca, prichádza dilema – ktorému autu venujem najviac času? V kategórii GT3 je viac než 20 áut na výber, ale nie všetky sú rovnako rýchle a obratné, okrem veľmi špecifických prípadov. Celý svet ACC preto jazdí primárne s týmito autami (verzia 1.8.19):

  • BMW M4 GT3
  • Ferrari 488 GT3 Evo
  • Mercedes-AMG GT3 2020
  • Porsche 911 II GT3 R
  • McLaren 720s GT3
  • Honda NSX Evo
  • Audi R8 LMS Evo II
  • Aston Martin V8 Vantage

Vybral som si Hondu NSX. Je to auto, ktoré v základe nedotáča v rýchlych zákrutách, je s ňou mimoriadne ťažké ísť naozaj naplno bez značných úprav nastavení auta, a keď už je nastavená správne, tak je to pretáčavá zmija. Na studených pneumatikách je takmer neovládateľná. A keď už sú horúce, nevydržia dlho – dajte im 20 minút a začnú robiť neplechu. Medzi 25. a 28. minútou chytia druhý dych. Po 30 minútach už plačú a chcú výmenu. Veľa sa dá kompenzovať technikou jazdy, ale v rámci ponuky sa jedná o jedno z najhorších áut na vytrvalostné preteky.

Ale ak je dobre nastavená, je to neuveriteľná raketa. Nepokazte výjazd zo zákruty a budete najrýchlejší na rovine. Je to skvelý defenzívny prostriedok – spravil som mikrochybu a už mám oponenta vedľa seba? Extra výkon pomôže. Len opatrne, Honda trestá chyby priam prehnane – buďte mimoriadne opatrní pri brzdení do veľmi pomalých zákrut, ak zablokujete zadné kolesá, spravíte tú najpomalšiu piruetu. V rýchlych zákrutách si dávajte obrovský pozor, auto je najrýchlejšie, ak je na hrane. Hrana je veľmi tenká – jeden prudší pohyb volantom a letíte zadkom vpred do bariéry.

Technika

Kdesi som počul, že ak človek nezrýchľuje, alebo nebrzdí, tak len stráca čas. Túto radu som si vzal k srdcu a bol to zaujímavý kultúrny šok keď som zistil, že je vlastne úplne v poriadku v niektorých fázach prechodu zákrutou ísť na voľnobeh, že tým človek čas získava.

Vezmime si zákrutu Bruxelles na okruhu Spa. Môj predošlý proces bol taký, že som dupol na brzdy, spomalil som na zhruba 90, a z tejto rýchlosti som pinkal po plynovom pedáli a čakal na moment, kedy budem môcť naplno zrýchliť a pokračovať v jazde.

Voľnobeh mi umožňuje brzdiť o zlomok sekundy neskôr, vstúpim do zákruty značne rýchlejšie, nechám voľnobeh a aero, aby ma spomalil, a plyn riešim až pri postupnom výjazde zo zákruty. Týmto som získal značný kus času.

Ďalšou vecou, ktorú som sa musel naučiť, ale to skôr inštinktívne, bolo brzdenie s tým, že brzdový pedál sa uvoľňuje postupne. Brzda nie je binárna – najmä v konečnej fáze brzdenia, kedy sa prechádza do zákruty, sa dá ušetriť veľa času pomocou trail brakingu – brzdíme menej, a zároveň točíme do zákruty. To jemné brzdenie pomáha prednej náprave získať trochu viac gripu, ale treba si dávať pozor na šmyk či nedotáčavosť.

Setup

Veľká časť jazdenia je aj o správnom nastavení auta. A príčinou 99% chýb v jazde je súčiastka medzi volantom a sedadlom. Niektoré nastavenia auta vyžadujú precíznosť, čo začiatočník mať nemusí. Neutrálny setup je zas v konečnom dôsledku pomalší, lebo viac toleruje chyby a kompromisy, trestá ich len stratou času. Človek musí do niektorých nastavení proste dorásť, ale vždy je potrebné ísť na hrane, inak sa začnú tvoriť zlozvyky.

ACC má 3 základné setupy pre každé auto – bezpečný, agresívny, a do dažďa. Okamžite zabudnite na to, že existuje bezpečný a do dažďa; sú odpad. Vyskúšajte si autá na agresívnom setupe; ak vám vyhovuje, držte sa toho auta. Vyhrajte sa s ním, trénujte si základné techniky, so setupom sa hrajte až keď budete mať jedno či dve hlavné autá.

Každé auto má svoje tipy a triky ako postupovať s nastavením. Minmaxing by v realite nemal fungovať, v ACC, a najmä pri nastavovaní Hondy NSX, je minmaxing základ života. Niekoľko základných tipov pre Hondu:

  1. Menu Tyres, min min max min min. Čo to znamená? Nechytáme tlaky, caster nastavíme na maximum, ostatné položky na minimum. Platí pre všetky autá
  2. Menu Dampers, všetko nastavíme na minimum
  3. Menu Suspension, bump stop rates nastavíme na minimum alebo maximum (200N alebo 600N). Záleží na tom, čo nám vyhovuje viac
  4. Menu Aero, Honda vyžaduje maximálne zadné krídlo na väčšine tratí, ale nájdu sa výnimky (Monza a Spa, poťažmo aj Paul Ricard), predná svetlá výška na minimum (až na výnimky), zadná výška okolo 70mm, možno viac, možno menej. Je to silno individuálne, väčšinou mierim na pomer predného a zadného prítlaku okolo 7%

Globálne chceme udržať tlaky v pneumatikách medzi 27.4 až 28 psi. Čím je teplejšie počasie, tým nižší tlak je potrebné nastaviť. Gumy potrebujú 3 až 4 kolá aby sa poriadne prehriali a tlakovo ustálili. Šmyk pneumatiky zabíja, výjazd mimo trate pneumatiky špiní a chvíľu trvá, kým opäť budú fungovať naplno.

Komunita

Som v jednej komunite na Discorde, ktorá organizuje time trial, kde sa každý týždeň mení trať. Vašou úlohou je zajazdiť čo najlepší čas. V tejto komunite sú seriózne rýchli jazdci, ale aj začiatočníci. Time trial mi výrazne pomohol sa zlepšiť, aj s pomocou komunity som dokázal postupne znížiť môj deficit v tempe na tých najlepších. Len pre porovnanie:

KW34 – Spa

Najlepší čas: 2:16:280

Môj čas: 2:19:850

KW1 (2023) – Spa

Najlepší čas: 2:15:785

Môj čas: 2:18:027

Deficit na najlepšieho sa znížil z priemerných 4 sekúnd na kolo na 2 sekundy. To je obrovské zlepšenie a znamená to, že v tejto komunite počas pretekov nie som najpomalší. Ak mám dobrý deň, viem aj bojovať o pozície. Nie som však dokonalý, robím chyby, ktoré ma stoja drahocenné sekundy a pozície. Na druhej strane, nebyť komunity, nezlepšujem sa a nemám sa ako porovnávať so svetom.

Raz darmo, náhodné preteky online sú fajn na občasnú zábavu, ale človek nikdy nevie, na akej úrovni budú ostatní jazdci, a ani netuší, čo môže od nich očakávať. Väčšinou len škaredú nehodu a nepredvídateľnú obranu. Na náhodné preteky s dôsledkami a skupinami na základe jazdeckej úrovne sú tu komunity, akou je napríklad Low Fuel Motorsport, ale tiež nezaručuje kvalitu jazdenia, najmä nie na nízkej ELO úrovni. Vždy sa nájde oportunista, ktorého spôsob obrany je vytlačiť protivníka do trávy. Takí ale bývajú prísne trestaní – nahlasujte nevychovancov.

Zlepšujeme sa

Ďalšie kroky na zlepšenie sú jasné – tréning, tréning, a ešte trochu tréningu k tomu. Čaká ma asi 4-6 mesiacov bez jazdenia. Možno viac. Som zvedavý, ako veľmi sa moje smrteľne priemerné tempo zníži, kým sa vrátim do „sedla“

Ale inak je to celkom zábava. Určite si ACC vložte do wishlistu. A modlite sa, že keď príde update hry, ktorý zahŕňa aj úpravy BOP, že vaše hlavné auto nebolo spomalené. Ako napríklad... Honda NSX.

Ach jaj.