Absolútne freneticky som fascinovaná reklamami. Tým, ako dokážu vyvolať emócie - od podráždenia z otrepanosti, cez urazenie kvôli primitívnosti, vzrušenie zo sexuálneho podtónu, až k vytúženému nadšeniu z aha efektu vďaka kreativite tvorcov. Kedysi som reklamy neznášala, pretože som bola len pasívnym príjemcom a vadilo mi, keď sa kvôli nej prerušoval program v televízií, prípadne zaberala miesto článkom v časopise. Na strednej škole som ako jediná na Dejinách umenia prehlásila, že reklamu za umenie nepokladám a hádala som sa učiteľkou, ktorá tvrdila opak. Reklama je predsa odpad. Bez nej by nám bolo lepšie a vôbec by nám nechýbala. No, a potom, že ľudia sa nemenia. 



Ani neviem, ako sa náš vzťah postupne vybudoval, ale dnes môžem prehlásiť, že málo vecí na tomto svete ma dokáže tak uchvátiť, ako perfektne vymyslená a spracovaná reklama. Ten nápad, vizuálna forma, hudobné dokreslenie. Bam a máš to tu, emócia v čistej forme. 


 

Kašlite na pracie prášky

 

Teraz sa vykašlime na tie všetky otrasné reklamy na pracie prášky a pokusy mobilných operátorov predať svoj paušál cez paušálne otravnú audiovizuálnu komunikáciu, chcem sa venovať reklamám, ktoré si rozhodne zaslúžia pozornosť. Pretože pri niektorých z nasledujúcich printov sa mi chcelo až kričať a to robím len pri naozaj emocionálne vypätých situáciách.

  

Printy sú Twitterom reklamy. Na jednom obrázku, ploche, v jednom momente, musíte vyjadriť myšlienku, ktorá zaujme a zároveň presne vyjadrí, o čo vám ide. Takisto ako Twitter vás núti rozmýšľať, pretože vyjadriť svoje roztrúsené myšlienky do 140 znakov nie je vždy jednoduché (ako sa môžeme presvedčiť na nič nehovoriacich, zato nikdy nekončiacich statusoch na Facebooku). Práve pri printoch býva aha efekt najvýraznejší a preto táto forma reklamy patrí k mojim najobľúbenejším.



Tak teda, najprv zopár názorných príkladov, ako predávať ženské produkty:

 

 

Minimalizmus a jednoduché posolstvo. Tak to má byť.

 

 

Žena sa vždy vynájde.

 

 

Ňuňu.

 

Mužské produkty nezaostávajú. V ničom:

 

 

To tak býva. Axe efekt.

 

 

BMW a ich ponuka ojazdených vozidiel.

 

 

Už od štrnástich tvrdím, že každý chlap vyzerá lepšie s klobúkom.

 

Medzi najkreatívnejšie reklamy patria tradične tie na kondómy. Všetci sme ich veľa videli, tak len pre chuť, malá ukážka dvoch originálnych printov:

 

 

 

Využitie optickej ilúzie? Hej, aj to sa dá:

 

 

Keď už sme pri tom šoférovaní, Snehulienka a zaujatý cyklista majú proste smolu:

 

 

The Volvo XC90. With seven seats. Sorry.

 

 

The new Peugeot 1007. With handy sliding doors.

 

Vysávač nemusí byť použiteľný len interiérovo:

 

 

Kreslená reklama nemusí byť len pre deti:

 

 

A aj na Slovensku máme reklamy svetovej úrovne. Síce málo, ale predsa:

 

 

No a aby tej rozkoše nebolo dosť - týmto slávnostne otváram cyklus Reklamy, takže sa tešte na pokračovanie. A teraz šup-šup do obchodu, stavím sa, že ste si už dlho nič nekúpili.

 

 

(Zdroj: ReklamátorAds of the World)