Diel druhý. Pokračujeme tým, kto sa na výrobe filmu podieľa a čo jeho práca so sebou prináša.

S obrazovou zložkou, ktorú riadi DoP, súvisia aj nasledovné departmenty: maskéri, kostyméri, efektári, CGI, rekvizitári a uvidíme, čo mi ešte napadne. Snáď sa na mňa ale nikto neurazí, ak ho nespomeniem. Maskéri aka Masky sú ľudia, ktorí riešia vizáž hercov. Toto však neobnáša len mejkap a púder… sú to hlavne jazvy, krv, parochne, otvorené rany a podobne. V priebehu natáčania filmu musia maskéri tieto jazvy napatlať na hercov nespočetnekrát a vždy to musí byť perfektné a rovnaké, lebo ak nie, hrozila by skriptová chyba. Čiže veľký rešpekt týmto dámam a pánom. V showkách typu spevácka súťaž alebo talentová súťaž sú to naopak skôr tie púdriky. Typickým problémom býva, že sa súťažiaci alebo porotca alebo ktokoľvek na kamere leskne. Toto vyzerá vyslovene hnusne, v kamere to robí tzv. prepaly a práve tu pomáha Mr. Púder.

 

 

Nasledujú Kostyméri. Sú to ľudia, ktorí sa dajú na pľaci identifikovať pomerne jednoducho. Vždy stoja pri nafullovaných ikea taškách, v ktorých vláčia tony handier pre účinkujúcich. Tieto handry po skončení filmovania idú vrátiť do príslušných obchodov. Ak je to ovšem možné, ak nestratili bloček alebo ak sa oblečko pri natáčaní príliš nezaj*balo. Obzvlášť ťažké to majú pri historických a iných filmoch, kde tie handry musia komplet vyrobiť. V Lord of the Rings o tom bol nenápadný niekoľkohodinový dokumentík. A tu je príklad prácičky maskérov a kostymérov all tu g-dur:

 

 

Efektári. Potrebuješ vybuchnúť káru alebo zadymiť set aby to v kamere vyzeralo cool? Oni to vedia a dokonca bez toho, aby ktokoľvek z prítomných prišiel o život. Nanajvýš sa zopár ľudí pridusí, ale to je pohoda, s tým sa ráta. Klasický biely dym, ktorý vytvára taký umelecký opar, je nasladlý a našťastie moc nedusí. Avšak čuchať to celý deň neni nič prijemné. Príjemný neni ani pohľad na to, čo vysmrkáš pri večernej očiste. Tento dym možno poznáte z obdobia, keď ste sa chodili potiť na disko do elamu alebo zo svadobných žúriek. Naproti tomu dymovnice na čierny dym sú iná káva. Toho keď sa nadýchneš, tak si v piči. Tak ostrý, štipľavý a dusivý kandel som ešte nezažil. To kašleš ešte 10 minút. No a keď efektári niekde niečo zapaľujú, vyžaduje sa aj prítomnosť požiarneho dozoru. To zväčša príde staručký pánko alebo panička, ktorý/á potom celý deň podozrievavo na všetkých pokukuje ako na potenciálnych teroristov.

CGI je skratka pre Computer-designed imagery (Wiki) a sú to digitálne obrazové efekty. Ľudia čo to riešia majú hypervýkonné kompy s triliardou procesorov a grafických čipov. Je to už skoro v každom filme, pretože ekonomicky aj produkčne je často jednoduchšie natočiť niektoré veci na zelenom plátne aka greenscreene, ako robiť to real. Alebo sa to robí real a ten sa potom čiastočne upraví.

 

 

To plátno može byť buď zelené (greenscreen) alebo aj modré (bluescreen) ale myslím si, že obe slúžia na to isté. Ide o to, aby tá farba bola výrazná a odlišná od iných snímaných farieb, aby ju potom mohli v postpro jednoducho zameniť za požadované pozadie. Nato aby pohyb pozadia presne sedel s popredím, sa na ten greenscreen ešte lepia tzv. trackovacie body a podľa nich sa potom vypočítava vzájomný pohyb tak, aby to vyzeralo uveriteľne. Hľa, príklad z avatara:

 

 

Rekvizitári aka Rekvi sú často prepojení so Stavbou a Architektom. Oni vždy dójdu na niekoľkých dodávkach, v ktorých majú naládované všetky haraburdy, ktoré sa v tom filme objavia ako súčasť setu. Kreslá, police, parkety, proste všetko, čo si len dokážete predstaviť. Tieto spolu s tzv. stavbármi umiestňujú na želané miesto v rámci obrazu. Ťažká robota s ťažkými vecami... Rekvi, Kostými a Masky sa spoločne označujú aj ako Výprava. Architekt navrhuje dekorácie priestorov, v ktorých sa natáča. Napríklad keď je v scenári, že sa bude točiť izba tínedžerky, tak on prázdnu izbu premení na inventár plagátov Justina Biebera alebo Backstreet Boys. To už záleží na jeho invenčnosti a na tom,  aký je umelec. Inak sa mu hovorí aj scénograf.