Mohol by som začať tým, ako sme všetci už posledných pár rokov mali používať lietajúce autá, ale budúcnosť v dlhšom horizonte aj tak nevie nikto predpovedať. Povedal by niekto pred dvadsiatimi rokmi, že vo vrecku budeme mať mašinu, ktorá má viac ako tisickrát väčšiu vypočtovú kapacitu ako mala NASA, v čase keď prvýkrát vyslali človeka na Mesiac, a tento úžasný nástroj budeme využívať na pozeranie sa na fotky jedla ľudí, ktorých nepoznáme a streľbu vtákov po prasatách (to znie oveľa viac cool takto napísané ako to v skutočnosti je)? Samozrejme, že nie.

Na nové technológie som nenáročný (čítaj som starý a je mi to jedno) a posledných pár rokov som mal dojem, že taká vec, ako založenie účtu sa dá vybaviť bez toho, aby som sa zdvihol zo stoličky - najmä keď si spominám, že sa to viacmenej dalo už pred 10 rokmi. Bol som nesmierny optimista.

 

Banky sú pre mňa takou zvláštnou zmesou korporácie a štátnej správy - z obidvoch zobrali to najhoršie. Dlho som bol spokojný so svojou poľskou bankou, ktorá za posledné roky prešla od bankovníctva zadarmo k nenápadným poplatkom (euro za prevod medzi vlastnými účtami pri viac ako jednom prevode mesačne - musí jebať chalani) a pravidelnému otravovaniu s reklamou. Aj keď som veľmi lenivý človek v týchto záležitostiach, raz už zmena musela prísť a tu sú moje skúsenosti. Toto je naozaj situácia z roku 2020.

 

Fio

Všimol som si ich už dávnejšie, keď mali ako druhá banka nulový poplatok za vedenie účtu, ale zároveň mali každomesačný administratívny poplatok. Dobrá taktika. Teraz už konečne môžete mať účet naozaj zadarmo, v podstate to isté čo mám v mBank (jeden sporiaci, jeden obyčajný). Okamžitý výherca môjho rozhodovania.

Na stránke kliknem na možnosť otvoriť si účet online, nahodím svoje údaje, fotku občianskeho a vodičáku, presne ako som si predstavoval. Keď však kliknem na tlačítko pokračovať, nič sa nestane. Pozerám na svojich príliš veľa addonov vo Firefoxe a otváram teda Chrome, kde zopakujem celú procedúru s rovnakým výsledkom. Skúšam z firemného kompu, rovnako. Nakoniec zatiahnem všetky žalúzie, zhasnem svetlá, a s rovnakým sebazaprením, akým hodím niekomu hlasovací lístok, pustím Internet Explorer. Omylom si ho rovno nastavím ako predvolený browser a predpokladám, že v centrále Microsoftu práve buchli fľašu šampanského - toto sa určite často nestáva. Výsledok aj tak rovnaký, a už len to, že som bol na chvíľu ochotný akceptovať možnosť, že by som používal tento browser na internetbanking, vystihuje moje zúfalstvo.

Píšem kontaktný email, chápem, že moje popísanie problému je dosť vágne, ale čo iné napísať, keď mi neukáže žiadnu chybovú hlášku. Beriem to ako taký beta testing služieb banky a výsledok je nepriaznivý. Odpoveď mi nepríde žiadna, díky čau.

 

365

Slovenská pošta ma internetovú banku? To znie rovnako futuristicky ako kolonizácia Marsu, hyperloop alebo možnosť komunikovať so štátnymi inštitúciami online. Kupodivu to vyzeralo celkom funkčne, stiahol som si akože cool appku. Evidentne nie som cieľová skupina, lebo vôbec nerozumiem prečo má aplikácia mať ňuňu smajle, ktoré mi oznamujú, že na to aby som už nikdy nerobil, potrebujem ešte tak päťdesiat rokov robiť. Predstavujem si, že marketingový guru povedal, že internet banking je niečo pre mladých. A čo chcú mladí? Odblokovanie pomocou emotikonov! Vybrať si, či im bude aplikácia tykať, alebo vykať. Milión nastavení, ale ani náhodou nie rýchlu a funkčnú appku. Neprekvapilo by ma, kebyže si myslia, že si ľudia pri sraní otvoria svoju bankovú appku a budú sa tešiť, aká je super, lebo nie je nič iné na rozptýlenie sa. Asi som úplne staromódny, ale od aplikácie na internet banking očakávam, že sa prihlásim a niečo zaplatím a celé tu bude bez problémov fungovať, všetko ostatné je zbytočný balast. Uznávam, že všetko potrebné na registráciu išlo vyplniť jednoducho a bez problémov, že by to aj Mizík zvládol. Lenže samotná funkcionalita pôsobí, ako keby sa rozpočet vyminul na cool nápady a ostatné sa tak narýchlo zbúchalo. Keď dám odblokovať appku, čakám ako keby posielali slepého poštového holuba s mojími biometrickými údajmi z Ulanbatáru do Langley - ok, dosť preháňam, ale zo štyroch bankových appiek, ktoré som vyskúšal, je to suverénne najpomalšie a občas mi mrzne alebo padá.

Som zaregistrovaný, ostáva mi už len posledný krok, absolvovanie videohovoru. Učešem sa, spustím videohovor a čakám. Za minútu sa mi mobil automaticky zablokuje, počujem z neho hlas človeka, keď ho odblokujem a potom odblokujem appku videohovor spadne. Nastaviť aby sa telefón automaticky neblokoval počas čakania na videohovor asi bolo príliš náročné (viď veta o rozpočte), vypnem blokovanie a čakám.

Z najbližších dvadsiatich pokusov sa mi dvakrát začne videohovor bez toho aby bol na druhom konci operátor - pozerám sa sám na seba asi minútu na obrazovke, keď si chcem kaziť deň, stačí mi pohľad do zrkadla. Zvyšné sa po dvoch minútach prerušia samé od seba, lebo nie je voľný operátor - prečo toto nastavenie? Nevadí, dá sa vraj overiť na pošte a kedže to mám tak minútu od domu, vravím si ok, obetujem sa. Sídliskové pošty v Bratislave sú taký vlastný malý svet, ktorý vás vždy vráti o desaťročie naspäť. Aj o sto rokov, keď bude mať bitcoin hodnotu miliardu dolárov (t.j. dva suché rožky) a po diaľnici sa dostane z Bratislavy až po Ružomberok, sa stále bude na pošte opakovať bežná situácia - budete chcieť zaplatiť niečo kartou, teta za okienkom sa na vás pozrie ako kaderník na Mazureka a povie vám, že pri tomto okienku sa to nedá, to sa dá iba pri vedľajšom a mali ste sa to nejak intuitívne dovtípiť, lebo ešte stále sa im nechcelo dať niekde zreteľný nápis a terminál vie ovládať zatiaľ len jeden zamestnanec. Takže viem, čo ma čaká. Keď poviem, čo potrebujem, tete sa na tvári zjaví zmes paniky a znechutenia a kričí "Marika, ty si to už robila?"

Marika to ešte nerobila a odporučia mi ísť na poštu do najbližšieho obchodného centra. Tu sa ukazuje, že keď sa pokúšaš o kombináciu modernosti s inštitúciou, ktorá zaviedla platbu kartami v roku 2019, dopadne to rovnako ako komunizmus, na papieri možno prijateľné, v skutočnosti len davy nešťastných ľudí a pár spokojných šéfov.

Nevzdávam sa, čo je na mňa pri jednaní s firmami, s mizernými službami, za ktoré sa chystám platiť, nezvyklo trpezlivé. Doma skúšam znova videohovor a tentokrát sa na tretí pokus rozprávam so živým človekom, pre ľudstvo malý krok a pre mňa tiež. Kedže sa stihlo počas tohto celodenného skúšania zotmieť, tak ukazovanie svojho občianskeho počas videohovoru je celkom nepraktické, nakoľko doma moc silné svetlo nemám. Nakoniec stojím pri okne a chytám posledné kúsky svetla a pomaly sa blížim k úspešnému koncu. Už len ukázať občiansky zo zadnej strany a mám to. Presne v ten moment sa appka rozhodne dojebať - chlapíka počujem hovoriť s trojitou ozvenou, mobil sa mi spomalí ako keby som ho použil na dešifrovanie kapitánčiny do ľudského jazyku. Neviem sa nijak dostať do appky a ani ju nevidím aktívnu v spustených programoch. Hovor ukončí chlapík a poradí mi znovu zavolať a absolvovať túto tortúru od začiatku. Moja trpezlivosť s týmto nepodarkom dosiahla svoje medze a končím. Na záver ma pobaví ich reklama, či si stihnem otvoriť účet za 365 sekúnd. Mne by úplne stačilo, kebyže to zmáknem za 365 minút.

 

Unicredit

Viem, že takmer v každej banke sa pri splnení určitých podmienok dá dosiahnuť vedenie účtu zadarmo, dopočítať sa k tomu ako, je rovnako jednoduchá matematika, ako vypočítať rozumnú povolebnú koalíciu. Jediný ako tak zrozumiteľný mi vychádza Unicredit, dokonca majú možnosť založiť si účet online, čo je presne to, čo potrebujem. Klikám na link a zádrhel tentokrát prichádza veľmi rýchlo - čo oceňujem, nestratil som toľko času ako pri Fio. V prvom kroku musím zadať telefónne číslo, lenže presmerovalo ma na stránku s koncovkou .cz a je tam iba predvoľba +420. Niečo je naprd. Využívam možnosť nechať si zavolať z infolinky, tiež ma to presmeruje na českú stránku, ale tentokrát môžem zadať slovenskú predvoľbu. O pol hodinu mám telefonát a zistím, že chlapík si myslí, že chcem založiť účet v ČR, so slovenským mi nepomôže.

Toto už nie je žiadna lowcost banka, môžem si aj online pokecať a tak si za chvíľu píšem so Zuzanou, ktorú oboznamujem so svojím problémom. Povie mi, že o chybe už vie a nahlásila ju, a že účet si môžem otvoriť v hociktorej pobočke, ďakujem pekne.

Už len tak zo zvedavosti sledujem ich stránku, najbližšie dva dni tam chybný link ostáva, o pár dni tam link na online založenie účtu celkom zmizne. Dobrý pocit zo zmeny sveta k lepšiemu sa nedostavil.  Chybu som nahlásil iba v online otváraní účtu, to, že keď si požiadate o telefónat (podľa mňa lepšia možnosť ako preklikávať sa cez infolinku k operátorovi) to ide do zlej krajiny som nespomenul. Tu sa ukazuje klasické ITčkárske binarné rozmýšľanie - nikomu nenapadlo skontrolovať aj zvyšné možnosti - stále môžete požiadať o zavolanie a pôjde to do ČR. Viď vetu o kombinácii štátnej správy a korporátneho sveta vyššie.

 

Nezúfajte! Prípadne zúfajte, mne je to jedno. Tento príbeh má však šťastný koniec - nakoniec som si založil účet online, cez appku, pri ktorej sa mi neblokol mobil ani po piatich minútach čakania na videohovor a kde mi slečna na druhom konci zapla blesk, kedže nebolo vidno môj občiansky. Len tá banka bola nemecká.