Warning : Recenzia obsahuje spoilery

Úvodom si povedzme jednu podstatnú vec: mám rád bondovky. Páči sa mi, že aj v dvadsiatom prvom storočí existuje jeden normálny chlap, ktorý pije jak dúha, pohybuje sa síce dosť za hranou zákona, ale myslí to dobre, takže mu prepáčime aj nejakú tú výtržnosť a pridruženú trestnú činnosť, je drzý, hlučný a sebavedomý, často po ňom zostáva len spúšť, bije sa kam príde, ale tak, aby ho polícia pritom nechytila. Takto to síce vyzerá, že hovorím o ultras fanúšikoch Slovana, Bond však na rozdiel od nich, hádže namiesto petárd granáty, nosí obleky a je heterosexuál. James Bond je totiž špión (a práši jednu herečku za druhou)!

Prvé zmienky o novom Bondovi prišli už v lete 2019, kedy producenti rozpútali klasické PR divadielko na zvýšenie návštevnosti tým, že vypustili správu, že nový Bond bude žena. Aby paniky nebolo dosť, tá žena má byť navyše černoška. To spôsobilo menšie zemetrasenie na planéte, keď cca 6 miliárd ľudí zrazu zistilo, že na planéte Zem žije ešte 1,5 miliardy nejakých černochov, z ktorých dobrá polovica nosí sukne. Uvedenie filmu meškalo, takže producenti priebežne kŕmili trh novými a novými informáciami typu Bond nie je žena, Bond je žena, hrajú tam aj ženy, ale sú emancipované, ale zároveň sú tie ženy aj ženské, bude to super úžasné, bude tam hrať tisíc slonov a hlavne všetci príďte. No a potom prišiel čínsky soplík, premiéra sa z apríla 2020 presunula na apríl 2021, z apríla na leto a nakoniec na koniec septembra. Ja, virtuálny predseda neexistujúceho Klubu priateľov Bonda, som teda viac ako rok a pol trpel a predstavoval som si, ako v kine budem plakať, kričať, strieľať, utekať, proste tešil som sa ako panic na prvú jebačku. A presne tak to aj dopadlo. Bolo to zúfalé.

Z technického hľadiska filmu niet čo uprieť. Začiatok filmu sa sľubne rozbieha, najmä tá časť, ktorá sa odohráva v talianskej Matere (áno, ďalšie miesto, kam sa chcem pozrieť). Výbuchy sú filmované tak autenticky, že pri scéne explózie hrobu trhlo celou radou a distingvovane pôsobiaci pán sediaci pred nami si uľavil krásnym ľudovým „Nodopiči!“ Hlavný hrdina celkovo v prvej polovici filmu pôsobí veľmi sebaisto, strieľa, rozbíja jedno auto za druhým, Craig v podstate ani nemá čo hrať, lebo Bond je vlastne už vo výslužbe, a čože má taký priemerný dôchodca na robote? Počet drobných nelogickostí v scenári však pribúda ďaleko rýchlejšie ako počet mŕtvych papľuhov a vám v hlave začne klíčiť semienko podozrenia. Posledná dobrá scéna sa udeje v polovici filmu na Kube, kedy roztomilo neskúsená agentka CIA rozbije asi polku Havany, a odtiaľ sa to už len serie.

Prvá veľká výhrada je k odfláknutiu scenára. Alebo inak povedané, scenáristi sa toľko špárali v hovne, až začalo smrdieť viac ako obvykle. Na bondovku chodia fandovia z jednoduchého dôvodu – chcú vidieť najnovšie zbrane, autá a kurvy osadené do tradičného scenára. V tomto tradičnom scenári Bond na začiatku chytí nejakého viléna pod krky, zistí, že existuje brutálne veľká a mocná Organizácia, ovládaná mocným doktorom Zlojom, ktorý chce vyhubiť ľudstvo/otráviť vodu/zničiť národy/rozpútať vojnu (nevhodné preškrtnite), pretože je mentálne narušený po tom, ako v štyroch rokoch prichytil svojho otca pozerať midget/fekal/animal porno (opäť nevhodné preškrtnite). Bond počas filmu navštívi exkluzívne spoty na každom kontinente, nevedno síce, ako to robí, ale nikdy pritom nemá jetlag, všade ho čaká pripravené auto v hodnote aspoň 200 tisíc evri, ktoré samozrejme počas akcie kompetne rozjebe, počas výmeny zásobníkov stihne ešte aj loviť baby nadvihnutím obočia, ale nie sú to nejaké obyčajné tučné harpie, všetky baby sú brutálne jeby, ktoré majú nohy dlhé až po zem, nenosia podprsky a hlavne sa nehrajú na nejaké mysliteľky, no a nakoniec Bond doktora chytí, dajú medzi sebou nejaký small talk a následne ho Bond buď zatkne, alebo mu dá poslednú šancu, avšak ten zákerák ho prekvapivo stále chce zabiť, lenže to nestihne a v poslednej chvíli spadne do jamy plnej škorpiónov/padne na neho luster/zabije ho Bondova baba (už viete čo máte robiť s nevhodným). Jednoduché, milé, krásne. V tejto bondovke mi to žiaľ chýbalo. Dr. Zloj je obyčajný zohavený chujko, R.Malek je síce fasa herec, ale chýbajúce jasné pohnútky, nevysvetlené zázemie alebo poskokovia, ktorí opakovane odmietajú zomrieť, jeho výkon dosť degradujú. Léa Seydoux ma nudila už v Spectre, čo bola síce výborná Bondovka, ale keby som si v nej mal vybrať Léu alebo 57-ročnú Monicu Belluci, asi by som siahol do kategórie Granny, lebo Lea nemá žiadny sexappeal. Žiadny. Zostávajú zbrane. Jediný gadget sú nejaké hodinky, ktoré spôsobujú skrat elektrických zariadení. Tak trochu kokotina, lebo keď Bond škrtil zloducha s bionickým okom a telefonoval pritom vysielačkou zabudovanou do ucha so zvyškom sveta, po zapnutí hodiniek bionické oko síce vybuchlo, ale Bond si veselo telefonoval ďalej. Z môjho pohľadu nefunčkný crap.

Druhá výhrada je použitá stopáž. Dva a pol hodiny je naozaj relatívny čas, ešte tak pred tridsiatimi rokmi boli trojhodinové filmy rozdelené na dva podfilmy, pamätám, ako som bol ako chalan na Tanec s vlkmi, kde v polke filmu dali 20 minút na cigu a vyšťanie sa, teraz už je troj a viachodinová stopáž úplne normálna a pri takom Lord of the Rings: Return of the King sa človek na začiatku v kine nadýchol, vypleštil oči a po tri a pol hodinách vydýchol a bežal si kúpiť lístok na ďalší deň, lebo si už nepamätal, čo bolo na začiatku. Čo je mimochodom jasný dôkaz toho, že v liečení prostaty sme dosiahli značné úspechy. Lenže ak chcete do obvyklého scenára doplniť ešte ďalšie pičovinky, len ho naplníte ho zbytočnými odbočkami, ktoré nedávajú v kontexte žiadny zmysel a zaberajú miesto. Pritom všetci vieme, ako to nakoniec dopadne, detektívne naladený divák odjakživa nebol Bondovou cieľovkou. Napríklad, Q je v tomto filme bukvica, chová mačku bez srsti a USB-čko s kľúčovými dátami najprv strká do notebooku a potom do kompu s obrovskou obrazovkou. Načo, kurva? Ja som si objednal veľkú kolu a dá sa mi šťať, nepotrebujem vedieť, že Q na večeru uprednostňuje kakaové venčeky pred tatárskym biftekom. OK, mačka bola predmetom slušného vtípku, ale hrať to ešte na IT problém? Koho to v roku 2021 vôbec zaujíma? Ďalší príklad: jedová záhrada doktora Zloja (ktorý sa mimochodom volá Lucifer). Taký krásny nápad a tak strašne zahodený! Namiesto jedov z bylín sa radšej Zloj rozhodne vyvíjať nejakú DNA sračku, navyše na tajnom ostrove s nejakou tajnou vojenskou základňou uprostred oceánu, nad ktorou je čírou náhodou posadený geostacionárny satelit. Načo to tam vôbec dávali? Nestačilo povedať, že Zloj býva na základni? Načo tam pchali tie jedy? Tretí príklad: Zloj zachráni na začiatku Leu. Nevieme prečo. Zloj pustí v záverečnej scéne Bondove decko len tak bežať späť za matkou. Nevieme prečo. Ja sa pýtam – načo? Takýchto odbočení je vo filme plná riť, pripadá mi to, že strihali, strihali, strihali až to prestrihali tak, že to nedáva zmysel nikomu. Keby to prestrihali poctivo, mohlo to mať 1,5 hodiny a mohol to byť slušný Bond, takto som len zbytočne hodinu trpel, lebo do tej koly mi museli dať nejakú močopudnú látku.

Tretia výhrada sú emócie. Ako fanúšik Bonda som sa roky musel zmierovať s tým, že tie filmy sú vlastne slabé. Slabí režiséri, slabé scenáre a neraz aj slabá výprava. Až nakoniec prišiel Pierce Brosnan, budgety sa zvýšili na úroveň 100M USD+ a režiséri začali točiť naozaj pozerateľné akčňáky. A keď som dopozeral Die Another Day od Leeho Tamahoriho, tak som si povedal, že áno, toto je Bond v tej podobe, ako som si ho vždy predstavoval. No a po ňom prišiel Daniel Craig a jeho Casino Royal. Hneď v prvej scéne, pri ktorej Bond naháňa na stavbe zlého černocha, dostane tam na hubu, sem tam nedoskočí a celkovo máte pocit, že bežíte s ním, som si povedal, že woooooow! Toto je Bond, akého sme potrebovali! Žiadne zbytočné kecy, len beh, päste, kolty, whisky, sex. Repeat. V ďalších troch dieloch sa to viac-menej opakovalo, proste toto bola mašina na zabíjanie, chlapík bez citov, ktorý do vás vystrieľa celý zásobník počas toho, ako si viaže kravatu a ani pritom nemrkne brvou. No a čo sa deje tu? Bond zistí, že má s tou škaredou Francúzkou decko. Zrazu sa z vraždiaceho robota zmení na vymäknutého deda, ktorý namiesto toho, aby vystrieľal po vzore Ramba IV. polovicu ostrova, lúči sa telefonicky pol hodinu so ženou a deckom, čeliac zvolenej smrti. Nakoniec sa ako taký kretén nechá odjebať raketami. Všetko by som tvorcom odpustil, ale to, že sa taká kapacita ako Bond nechá zabiť len preto, že sa už nebude môcť kvôli modifikovanej DNA priblížiť ku svojmu decku, prepáčte, ale toto ja neberiem. Takéhoto Bonda si strčte do riti. Toto ja nechcem. To radšej nech je ďalší Agent 007 tá černoška.

Hmmm. A to by bolo asi všetko. Ešte na záver by som sa chcel poďakovať časti miestnemu ľudu v Kungpaove za to, že sú takí prakokoti a nedajú sa očkovať. Vďaka tomu (a zavedenému pravidlu že počas víkendu môžu ísť do kina len OTP), sme boli v sále len asi desiati a mohol som si film vychutnať v relatívnom súkromí. Na druhej strane, aj v tom kine sú tí prakokoti, lebo keď film trvá 2½ hodiny, asi nepustím 15 minútové upútavky. I keď nová Duna vyzerá sakra dobre. A tiež aj ten Klan Gucci. A možno sa jedného dňa dočkáme aj nového, politicky korektného Bonda. Jasmíny Bondovej. Čiernej matky desiatich detí, ktorá bojuje so zlou pracovníčkou Úradu sociálnych vecí, práce a rodiny. Pomáha jej teplý kaderník Q, jazdiť budú na elektrickej kolobežke s dojazdom 6 kilometrov, šéfovať im bude miestny úžerník eM a pomáhať spriatelený agent z Papuy – Novej Guinei. Dabovať ich bude Maštalír a Pauhofová a ľubozvučnou slovenčinou sa bude kinom niesť írečité: „Rozbijem Ti ciferník, papľuh jeden!“. Bude to lepšie? Neviem.

Epilóg: možno to nebolo až také zlé. Možno si to ešte niekedy pozriem znovu. Ale až keď to bude v slušnej kvalite, nech si vychutnám tie strieľačky znovu.