Tento začiatok som prepisoval asi 300x a snažil sa nejak prepojiť fanatizmus v príbehu služobníčky s tým čo máme v parlamente a vo vláde, ale nič rozumné mi nenapadlo. Jednoducho Drogy jsou Fanatizmus je špatný.

 

Na úvod malé intro pre tých, ktorí nevedia o čom je príbeh seriálu The Handmaid’s Tale. V skratke, vo svete je epidémia neplodnosti a fanatickí panbíčkari spravili v USA puč a prevzali vládu nad krajinou. Jej meno zmenili na Gilead a pod vlajkou silného kresťanského fanatizmu v krajine všetko podrobili jedinému cieľu, rodiť deti. Je jedno za akú cenu. Tu prichádzajú do hry služobníčky (Handmaids), čo sú v podstate jediné plodné ženy v krajine. Sú to ženy z rôznych sociálnych vrstiev, ktoré pozbierali do „koncentračných táborov“ k prevýchove na služobníčky. Ich úlohou je vždy počas ovulácie roztiahnuť nohy veliteľovi, ktorého rodine je priradená a počas veľmi zvláštneho rituálu sa nechať znásilniť, zatiaľ čo manželka veliteľa drží služobníčke ruky a odrieka divné zaklínadlá (pre mňa je otčenáš to isté čo avada kedavra, takže možno to zaklínadlo aj malo hlbší zmysel).

 

The Good

Zobrazenie fanatizmu a prerod bežnej spoločnosti je veľmi dobre vyobrazený. To, ako sa USA zmenilo na diktatúru sa odhaľuje len pomaličky naprieč sériami, ale veľmi dobre ukazuje, že aj fanatikom ich plány, ktoré považovali za výborné a podarilo sa im ich presadiť silou, môžu spätne streliť do kolena.

Vizuálna stránka je taktiež skvelá. Farebné kontrasty silno červenej, ktorú nosia služobníčky a zdôrazňuje ich plodnosť s vygrcanou hnedou, či šedou (nie som žena, na farebné odtieniky nie som stavaný), ktorú nosia Marty a Tety, sú jednoducho príťažlivé na pohľad. Kto má rád rôzne futuro zobrazenia dystopického sveta, určite sa mu bude páčiť celkové zobrazenie krajiny, miest, či len obyčajných obchodov. A keď sa v tretej sérii hlavná postava dostane do Washingtonu, si budete krochkať blahom a to nie len nad washingtonským monumentom (spoiler alert: trošku ho prerobili)

Tu sa dostávam k ďalšiemu bodu a to je vyobrazenie rôznych sociálnych vrstiev v Gileade. Už som vysvetlil kto je služobníčka a čo je jej úlohou, ale máme tu napr. aj Marty, čo sú vlastne domáce gazdiné (slúžky), ktoré starajú o domácnosť Veliteľa. Meno Marta je prevzaté z biblie po jednej Ježišovej kamoške, ktorá bola taký praktický domased, starajúci sa o svoj domov viac ako o Ježišove reči. Velitelia sú skupina najsilnejších mužov v krajine, ktorí rozhodujú o všetkom a mimo práce si znásilňujú svoje služobníčky, alebo chodia do bordelov. Špeciálna “classa” je Teta (Aunt), čo sú vyššie postavené ženy psychopatky, ktorých úlohou je zaškoliť služobníčky do života plného znásilňovania a trestania a následne na ne dohliadať, aby nerobili neplechu a aby plnili slovo pánovo.

Keďže som nečítal knihu, nemôžem s istotou povedať, ktoré pomenovania vymyslela autorka knižnej predlohy a ktoré si domysleli autori scenára, ale dovolím si kredit za kreatívne pomenovania pripísať autorke originálu. Najviac sa mi páčia mená samotných služobníčok. Podľa toho, ktorému veliteľovi ich pridelia, take meno dostanú. Ideš byť znásilňovaná ku veliteľovi Josephovi? Budeš sa volať Ofjoseph. Každý čo vie trošku po anglicky túto veľmi jednoduchú, ale zároveň brutálne efektívnu ukážku ľudského poníženia hneď pochopí.

Na koniec spomeniem ešte jednu triedu a to sú Oči. Jednoducho agenti, ktorí vykonávajú príkazy Veliteľov, špiclujú všetkých a všetko a bonzujú o tom svojim nadriadeným, alebo rovno vykonajú trest.

 

The Bad

Poďme na niekoľko chybičiek, chýb, obrovských prieserov, nech to nevyzerá, že ten seriál len chválim.

Všetky veľké chyby by som zaradil do jednej kategórie – logika. V prvej sérii sa výborne buduje imidž dystopie, nekompromisnej diktatúry, kde hociktorej služobníčke za drzé reči vyrežú jazyk, či za čítanie zakázaného vypichnú oko, však aj bez toho sa dá plodiť a rodiť. Ak robíš niečo viac neprístojné, ako napríklad tajne konšpiruješ a napomáhaš revolucionárom, obesia ťa na stenu v meste, aby si bol odstrašujúci príklad, nehodný nasledovania. Avšak aby seriál mohol mať viac ako jednu sériu, naša hrdinka vždy záhadne ostane potrestaná v rámci možností tak, aby prežila. Dokonca nikdy ani len o nohy/jazyk/ruky nepríde, pritom logicky ak by o ne prišla, jej schopnosť rebelovať dostane riadnu facku. Týmto z nej postupne urobia superženu (nech som rodovo korektný), ktorá naprieč sériami zasadzuje jeden úder za druhým hnusnému režimu fanatikov a nikdy sa jej nič vážneho nestane. Aj keď ju chytia, podarí sa jej opäť utiecť a kolobeh sa opakuje, príbeh boja so systémom pokračuje.

Ďalšia vec, čo mi tam prekáža je, že aj keď hlavná hrdinka je už fakt psychicky poznačená tým, čím si musela prejsť (fyzické a psychické týranie, znásilňovanie, vraždy jej kamarátiek) tak keď ešte nájde nejakú silu na odpor, či rovno útek, nikdy nevyužije príležitosť zbaviť sa problémov raz a navždy. Niečo ako keď hlavný zloduch vo filme musí povedať desať stranový monológ aby tým dal šancu svojmu arch nemesis zachrániť sa, miesto toho aby ho hneď zastrelil.

 

Hudba v seriáli by mohla byť super, vyberajú tam pesničky, ktoré sa samé o sebe dobre počúvajú, ale nejakým, mne nepochopiteľným dôvodom, ich vždy vložia do scény, kde mi vôbec nesedia.

 

The Ugly

Tu len jedna vec. Neuveriteľne nasierajúce nekonečné zábery na večne nasratú tvár hlavnej hrdinky, ktorej ksicht vám kvôli týmto záberom začne liezť onedlho hore krkom.

 

 

Celkovo dávam seriálu 6 vypichnutých očí z 10. Aj keď ma tam niekoľko vecí neuveriteľne serie, nejak ma to baví pozerať ďalej.