Prvé rande s karavánom, oťukávačky a nesmelé dotyky
Nadišiel čas vrcholiaceho leta, dovoleniek a nášho sna v podobe týždňa stráveného v karaváne. Keďže by sa takáto dovolenka mala volať rodinná, na tento trip sme museli zobrať aj harantov. Človek by mal robiť dobré skutky a myslím si, že týmto počinom sme si hádam aj nadrobili.
Ale k veci. Pre našu premiéru karavánom sme si zvolili požičovňu v Liptovskom Mikuláši a veruže sme neoľutovali. Karavány tu prenajíma manželský pár evidentne karavánových srdciarov, širokých úsmevov a trpezlivosti pri vysvetľovaní obsluhy tohto pojazdného príbytku niekomu, kto v niečom takom sedel prvýkrát ako my.
Nuž a titulka vznikla tak, že harantom sľúbili odmenu ak zrobia peknú fotku karavánu niekde na zaujímavom mieste. Zrobili, pri návrate dostali čokoládky, vy titulku a ja čokoládu na zadnom sedadle po príchode domov. A to sa oplatí!
Základ každého karavánu tvorí motorická časť, čo je vlastne dodávka, napr. FIAT Ducato a k nej potom producenti finálneho karavánu (náš bol LMC) pridajú nadstavbu čo je vlastne celá obytná časť.
Rozdiel oprori dodávke je v tom, že vpredu sú 2 plnohodnotné sedačky a nie trojka ako v dodávke.
Základ a teda samotné šoférovanie sa v ničom nelíši od bežnej dodávky, s ktorou má iste mnoho z vás bežnú skúsenosť. Čo je ale rozdiel, je fakt, že samotná nadstavba je širšia ako kabína (viď titulné foto) a teda pri jazde je potrebné čumieť intenzívne do späťákov, hlavne v zákrutách. No a samozrejme je potrebné si na to zvyknúť, hlavne keď celý život šoférujete iba osobák. So zvykaním môžete začať hneď ako prestanete hľadať stredové spätné zrkadlo, ktoré tu logicky nie je, čo bolo pre niektrých členov posádky prekvapením (haha). No a tým pádom sa pri šoférovaní karavánu nedá pri čakaní na zelenú napr. rúžovať, takže za volant vždy s prepudrovaným noštekom! Žmurk, žmurk...
K samotnej prevádzke vozidla. V útrobách sa nachádza plynová bomba 10 kg, túto je možné používať iba keď auto stojí, lebo tak ruku na srdce, kto varí za jazdy, že...
Elektrina v nadstavbe má okruhy 2, a to samozrejme 12 voltový a 230 voltový. 12-tka funguje štandard počas jazdy, ale aj keď je auto v pokoji, keďže karaván má baterky 2, samotné vozidlo má svoju a sólo baterku má aj nadstavba.
Na to, aby fungoval 230 voltový okruh sa ale musí napojiť do elektrickej siete, čo je samozrejmosť v každom normálnom kempe, a vďaka tomu vám v nadstavbe pôjde kúrenie a aj klimatizácia. Inak musíte v prípade potreby kúriť na naftu. Ak by ste išli cez inú požičovňu tak si to skontrolujte, tu to bola jedna z prvých vecí ktorá mi bola vysvetlená, okrem kotúčovej predlžovačky so štandard vidlicou nám dali aj predlžovačky takéto https://www.padabo.sk/clanok/51/kable-a-pripojky-pre-karavany-a-obytne-vozidla/
Bez toho vám to veľmi nepôjde.
Ďalej má karaván nádrž na vodu, ktorá sa používa v kuchynskom dreze, sprche a wc-ku. Voda z dezu a sprchy sa volá „šedá voda“, naspodu nádstavby je taká páka, ktorou sa vypúšťa, v každom kempe nájdete miesto kde je takt možné učiniť.
Osobitnou kapitolou je tzv. chemické WC. Je to taká krabica do ktorej sa dáva taký modrý „sajrajt“ ktorý bezpečne rozpustí každý „ranný kábel“ na roztok, čiže je to určite „šmakocinka“. Toto sa likviduje tak, že musíte vybrať nádobu a túto vyliať na mieste označenom ako „chemické WC“.
Našťastie je v PL taká sieť čerpacích staníc, že k použitiu tejto vymoženosti nedošlo. Na najrozvinutejších úsekoch poľskej dialničnej siete nájdete obrovské čerpačky s reštikou či sprchou pomaly každých 20 kilometrov, no a v oblasti Kolobrehu sme si dali 2 noci v kempe, kde bola ešte aj práčovňa, takže nebol dôvod. Ku kempovaniu v PL sa dostaneme v ďalších dieloch, nebojte nič.
Náš karaván mal 6 miest na spanie, treba ale povedať že sa jedná vždy o dvojpostele. Tá najväčšia a najpohodlnejšia je v zadnej časti karavánu, ďalšia je nad hlavou šoféra a tretia dvojposteľ sa urobí tak, že zložíte stolík. Ale aj pohodlnosť tejto bola viac než obstojná.
No a keďže je leto a Poliaci urobili veľký prelom na poli pivného priemyslu má náš karaván aj chladničku. Na taký jeden normálny nákup. Teda normálny nákup piva.
No a čo sa týka tej najpodstatnejšej prevádzkovej kvapaliny, náš karaván jazdil na naftu. To asi väčšina. Takže v dnešnej dobe je potrebné dopĺňať okrem paliva aj takzvané Ad-Blue, aditívum pre lepšie spaľovanie a zníženie NOx. Vraj je to z 1/3 močovina, takže napriek modrej farbe nepiť. Ja ako celoživotný benzínový motorista som sa naučil, kde na pumpe tento zázrak nájdete. Na vyhradených dieslových boxoch je na to normálka stojan, ale za tých cca 2200 km som toho dotankoval necelých 7 litrov, takže vás to nezruinuje.
Á propos fun fact na záver. Na poľských čerpacích staniciach nenájdete ako u nás biele D v čiernom poli, čoby označenie nafty, ale v rovnakých farbách písmená „ON“ čo znamená „olej napedowy“, čítaj „napendowy“. Za P sa píše také to ich E s háčikom, keďže ale nie som žiadny Champolion wordovskej klávesnice, tak vám to píšem s fonetickým výkladom.
No a už si len zvyknúť na nadstavbu a vyrážame.
Keďže sme brali aj harantov, prvá zastávka bude mať trpko náučný charakter.
Vidíme si v Osvienčime!









