Každý, kto robí aspoň malé podnikanie, má alebo premýšľa o tom, ako urobiť logo. Poniektorí si zvolili najlacnejší variant (a môj tichý škodoradostný smiech ako bonus), poniektorí ste si na to vybrali niekoho, kto sa v tom aspoň ako-tak orientuje. A pre tých, ktorí sa na logo alebo jeho redizajn ešte len chystajú, vám normálne zadarmo poviem, čo si o tom myslím.

 

V prvom rade je naozaj dôležité si uvedomiť, že logo nie je pekný obrázok. To opakujem dokola, keď ma zobudíte o polnoci, vysypem vám toto, aj keď pani učiteľka tvrdila, že to bude periodická tabuľka. Nie je to obraz, Mona Lisa ani Guernica. Je to logo. Má dve základné funkcie: rozpoznateľnosť a zapamäteľosť. Že sa „mi nepáči“ je úplne irelevantné. Hej viem, viem, ako podnikatelia máte krástne veľké ego, lebo zarábate lóve, ale.. no, veď vy platíte.

 

Tak si rozoberme na drobné, čo znamená, že logo bude zapamätateľné a rozpoznateľné.

 

1. Bude vektorové. Nenechajte sa zlanáriť na ponuku za pár korún, ak vám niekto povie, že logo urobí vo Photoshope. Na vektorovú grafiku sa používa iný software, Inkscape, Adobe Illustrator alebo Corel. Je to dôležité, pretože vektorová grafika sa dá zväčšovať bez straty kvality, nebudete mať ani na billboarde "rozkockovaný" obraz. Otvorte si fotku z dovolenky (viete ako na to, písal som o tom v lete) a točidlom priblížte najviac, ako môžete. Uvidíte pixely. A takto sa prezentovať nechcete, takže volíte vektor (vektor môžete približovať donemoty).

 

2. JEDNODUCHOSŤ. Alfa a omega. Mnohí laici si myslia, že logo by mal byť akýsi pekný obrázok. Ale logo musí byť jednoduché a zapamätateľné, jeho funkcia nie je páčiť sa, ale spojiť značku s produktom. Videli ste logá veľkých značiek? Apple, Windows alebo napríklad Nike majú jednoduché logá. Vedia prečo. Dajú sa zväčšíť a zmenšíť bez toho aby sa stratila rozpoznateľnosť. Predstavte si svoje budúce logo na pere. Nike alebo Apple? Žiaden problém. Ale viete si predstaviť Monu Lisu s rozmermi pár milimetrov? Opticky by sa zliala do jednej machule. Najlepšie logo, ktoré som v poslednej dobe zazrel, má Čierna labuť. Pozrite si, fakt dobrá robota.

 

3. Originalita. Haha, poviete si, keď pozeráte na všetky umelé cecky sveta. Ale logo nie je cecok, každé je alebo by malo byť iné. Lenže to na serveri, kde vám to spravia za desku, nenájdete. Teda áno, ale asi nie za 10 eur slovenských. Úplne vážne som videl skvelé príležitosti vytvoriť logo za toľko peňazí. No nerob to, když je to tak levný, vole. No ale aby som neodbiehal, normálny dizajnér si nájde firmy, ktoré majú podobnú činnosť ako tá vaša a pozrie si ich logá. Aby sa nestalo to, čo sa stalo jednému klientovi. Totiž, urobil som nejaké návrhy, ale netrvalo to dva dni a teda, že už mu to urobil kamoš za deň. Tá istá grafika visí na budove o 5 ulíc vedľa. True story, jazdím tadiaľ denne. Nechajte si poradiť. Ak sa vám páčia nejaké logá a poviete grafikovi „takéto koliesko tam chcem mať, ako majú oni“, seriózny dizajnér vám okamžite povie „ale veď to tam majú oni“. Koho normálneho by napadlo použiť v logu jablko alebo oranžový štvorec keď je to známe po celom svete? Ešte na jeden príklad som si spomenul, do skupiny plnej grafikov niekto odvážne postol logo len za dvacku, šesť variantov. Strhla sa divoká diskusia, v ktorej už prvý komentár poskytoval link z vyhľadávania podľa obrázka a veruže som mal pocit, že ten obrázok je na každom druhom webe.

 

4. Rôzne varianty. Myslíte si, že logo je také to pekné s krásnymi farebnými prechodmi a hmlou alebo neónovým efektom okolo? Dobre, skúste to vyšiť na čiapku. Alebo to vytlačte na hlavičkový papier na čiernobielej tlačiarni. A urobte kópiu. Alebo ešte lepšie, nechajte si to vyrezať do dreva alebo kovu.

Logo je koncept. A ako taký musí mať viaceré varianty, napríklad farebný a čiernobiely. Prechody sú nežiaduce (ešte raz, skúste si predstaviť, ako to vyrežete do dreva a je jasné, prečo). Jednoduché a jednoznačné tvary sú to, čo logo potrebuje. A dizajnér nad tým musí dumať, už keď vám robí prvé návrhy. Logo musí dobre vyzerať a byť rozpoznateľné a identifikovateľné na pere, hlavičkovom papieri, billboarde, na čiapke, tričku, taške, kdekoľvek. Preto neberieme logo od niekoho, kto ho „nakreslí“ za deň v rastrovej grafike. Aj keby pýtal len dvacku na taxík.

 

5. Od grafika nechceme len logo. Od grafika chceme koncept. Full logo obsahuje všetky možné varianty loga aj s dizajnmanuálom. To je také ľajstro, respektíve pdf súbor, v ktorom máte zapísané, ako sa logo smie a nesmie používať. Je tam definovaný tvar, farby, varianty pre všetky možné použitia, ochranná zóna, jednoducho ak máte logo a manuál a váš komorný grafik umrie (lebo našiel na webe logo s prechodmi) tak to dáte ktorémukoľvek normálnemu grafikovi na svete a ten, ak sa podľa toho zariadi, vám nesprzní prezentáciu firmy. Jednoducho je tam všetko, čo potrebujete, akési podmienky používania. Môžete ušetriť, ak si to dáte urobiť od kamaráta, čo má fotošop. Práve teraz jednu takúto vec riešim. Človek mohol mať logo za pár stovák komplet s manuálom. Ale nie, vybral sa cestou šetrenia. Po čase zistil, že na každom papieri logo vyzerá inak, má ho len v pixeloch a rád by ho dal na billboard a voilá, tú cenu, čo by zaplatil za komplet balík (kde sú jednotlivé položky lacnejšie) priplatí za to, čo si pred rokom myslel, že nepotrebuje. True story nr. 2.

6. Dobrý dizajnér sa pýta, zlý kreslí. Aké chcete logo? Moderné? Tradičné? Ako sa chcete prezentovať? Aká je „filozofia“ vašej firmy? Aký dojem chcete vzbudzovať? Funny? Seriózny? Ak nedostanete ani jednu z týchto otázok, buď máte dočinenia s géniom alebo fušerom, pričom ich rozpoznáte podľa bodu 7, budú stáť na opačných koncoch.

 

7. Tramtadadá, prichádzame k poslednej veci, ktorú dizajnér a klient vidia diametrálne odlišne. Cena. Dizajnér sa vidí ako ten, kto kvôli inšpirácii musí ísť meditovať do Nepálu k budhistickým mníchom, klient vidí flákača, ktorý keby chcel, vyrobí logo za tri minúty, veď už ako decko chodil s papundekľovým kufríkom „na výtvarnú“. Cena vždy závisí od dohody, ale nejako extra šetriť neodporúčam. Jednak je to dosť pracné a vyžaduje to veľa času, čo klient nevidí a jednak je to dosť špecializovaná práca a know how nie je zadarmo. Ak by ste si chceli skúsiť, aké to je, nakreslite si kruh a z tisícky fontov k nemu vyberte ten najvhodnejší. 

 

 

Tak teraz už síce neviete, ako na to, ale aspoň viete, ako to nechať na niekoho iného. Nie je nad to ospravedlniť drahý outsourcing.