Športové auto, track-car, superauto, hyperauto, športové SUV – trh s rýchlym železom (aj iné materiály sú dostupné) sa diverzifikoval a ustálené definície pojmov sa zahmlievajú. Dnes aj viac než dvojtonové SUV dokáže ísť rýchlejšie než Ferrari spred 10 rokov, niekedy aj 5 rokov. Aj obyčajný hatchback môže mať štandardný výkon cez 400 koní, a na trhu je mnoho firiem, ktoré sú ochotné tento výkon zvýšiť obyčajným preprogramovaním riadiacej jednotky.

Čo je teda superauto? Je to auto, ktoré by malo byť rýchle, žiadané, vyrobené z exotických materiálov, drahé, ale najmä nepraktické a nevhodné na každodenné použitie. Malo by vzbudzovať emócie za jazdy, ale aj v stoji. A zároveň musí byť schopné prejsť dlhšiu vzdialenosť v relatívnom komforte, ale aj trhať asfalt na lokálnom okruhu. A SOR NB 18 väčšinu spomenutých vlastností spĺňa dokonale.

Rýchly?

Skvelá otázka – ako môže byť kolos s tromi nápravami a dĺžkou cez 18 metrov rýchly? Nepomáha ani to, že namiesto zúrivej V8, alebo spievajúcej V12, má SOR obyčajný naftový radový šesťvalec s turbom a výkonom 243 kW, a aj keď má šesťstupňovú prevodovku od ZF, stále je jeho maximálna rýchlosť len 80 km/h. Lenže výkon je vám na dve veci, ak ho neviete využiť naplno.

To vodiči v Bratislave dokážu dokonale. Mrštnejšie a rýchlejšie vozidlo v meste nenájdete – všetky preteky od semaforu po semafor vyhráva jačiaci SOR, a to stíha zastavovať na zastávkach, aby naložil dychtiacich fanúšikov. Jeho kĺbová konštrukcia umožňuje NB 18 vytáčať zákruty s razanciou a sebavedomím, aké nemá ani ten najväčší pouličný hulvát. Výtlky a koľajnice nič neznamenajú, vodič má odpružené sedadlo, a cestujúci majú tlsté zadky, žiadne nepohodlie sa nekoná. Pohotovostná hmotnosť 14-16 ton? Neverím.

Žiadaný?

Majiteľ Lamborghini dokáže zaujať okolie napríklad túrovaním motora, prípadne šialene žiarivou farbou laku. Ale to sa omrzí veľmi rýchlo, a mnohokrát majiteľ vyzerá ako šašo, ako pozér. SOR potrebuje len obyčajný displej, a záleží len na tom, aké číslo ukazuje, a už sa za ním môžu ľudia potrhať. SOR s číslom 39, 21, ale aj s inými číslami, ide na dračku, ľudia sa za ním neustále obzerajú, a už keď sa blíži, tak vyťahujú telefóny a lístky, a tlačia sa čo najbližšie k ceste, nech sú ich dlane tie prvé, ktoré sa dotknú tela dvier NB 18.

Exotické materiály?

Nenechajte sa zmiasť skromným vonkajším dizajnom, NB 18 možno nie je z uhlíkového vlákna, ani z kevlaru, a ani nemá keramické brzdy. Oceľový rám obalený v plastoch na prvý pohľad, ale ak sa pozrieme bližšie, tak najmä interiér je posiaty panelmi rôznorodých polymérov a kovových zliatin neidentifikovateľného zloženia. Akustické vlastnosti týchto materiálov sú tiež neprekonateľné – Mercedes a Solaris sa snažia o tichosť a anonymný dizajn, ale interiérové panely NB 18 ladili experti z Českého Rozhlasu, aby pri každom náraze o nerovnosť rezonovali vždy novým a výrazným tónom. Nie, nie je to chyba spracovania, je to unikátny spôsob ako upozorniť vodiča a cestujúcich, že aj napriek odpruženému sedadlu, prípadne tučnej riti, je povrch cesty nerovný, a pri chôdzi mimo vozidla je potrebné si dávať pozor.

Drahý?

Jednoznačne áno – do kategórie superáut s cenou viac než € 300.000,- za kus zapadá priam dokonale. Audi R8 je o niečo lacnejšia alternatíva, ale nemá takú prezenciu na ceste ako NB 18, nikto si to auto nevšíma. Ferrari F8 Tributo je výraznejšie na ceste, ale chcete byť pozér v žltom Ferrari? Skutočne chcete auto, ktoré je len poník, ktorý dokáže iba jeden trik? Presne tak.

Nepraktický?

Toto je vlastnosť NB 18, ktorá najlepšie definuje jeho štatút superauta. Neexistuje nepraktickejšie vozidlo než NB 18. Áno, má až päticu dverí, a áno, papierovo sa doň vopchá 150 ľudí. Ale realita je taká, že ak sa vo vozidle nachádza viac než 30 ľudí, tak začne byť mobilita vo vozidle značne limitovaná. Priestor pre osobné veci takmer neexistuje, prípadne obmedzuje možnosti sedenia pre troch ďalších ľudí.

Miesto na státie tiež prestane existovať akonáhle je potrebné, aby ľudia stáli v uličke. Šírka uličky je totiž taliansky úzka, prejsť okolo iného cestujúceho je nemožné bez úzkeho telesného kontaktu. Priestor na státie je aj v priestore dverí, ale ak chce niekto vystúpiť, musí spolu s ním nastúpiť a vystúpiť veľká skupina ľudí. Ak vystupuje niekto z útrob vozidla, vystupuje ešte viac ľudí, a musia si dávať pozor na to, aby nezakopli o nohy ďalších pasažierov, ktorí mali tú drzosť, aby mali chodidlá veľkosti vyššej než 2 milimetre. Vďaka nedostatku priestoru pre nohy musia pasažieri svoje končatiny umiestniť do uličky, a ak je sedadlo na schodíku, tak špičky topánok tiež presahujú do uličky.

Takže áno, NB 18 spĺňa nepraktickosť superauta do bodky. Nedokáže naplniť ani papierové nároky, a akákoľvek snaha využiť kapacitu vozidla vyžaduje štúdium knihy Umenie vojny a certifikovaného experta v Tetrise. Je nutné spomenúť aj výkon klimatizácie, ktorý je nepostačujúci, a vďaka vetracím otvorom, ktoré sa prirodzene počas života NB 18 vytvárajú v prostredí dverí a okien (speed holes), sa všetok chladný vzduch okamžite dostane mimo vozidla. Prúdenie vzduchu vo vozidle je vďaka členitému interiéru vozidla neexistujúce, možnosti zachytiť aspoň trochu klimatizovaného vzduchu sú obmedzené asi na 5 špecifických miest.

Emócie? Záverečné myšlienky?

Žiadny iný stroj nedokáže vzbudiť v ľuďoch také emócie ako SOR NB 18. V jeho vnútri vznikli lásky, rozvody, radosti, sklamania, konflikty, zmierenia, obchody, podvody, a mnoho ďalšieho. To vám obyčajné superauto nedá. Zimomriavky? NB 18 s nefunkčným kúrením to vie tiež. Intoxikujúci zvuk? Kvíliaca prevodovka ZF to dokáže, a NB 18 pridáva zápach nafty a výfukových plynov. Exkluzivita? Akýkoľvek niemand môže šoférovať auto, ale na NB 18 treba mať špeciálny vodičák. Čert ber, že je ich ako húb po daždi, ale privilégium taký stroj viesť, to je skutočne exkluzívny klub.

SOR NB 18 je čistokrvné superauto, ktoré si pomýlilo kostým. 2/10