Krásna akcia KOFBOJ bola ukončená. Tí, čo hádali, že je to test novej príchute coca-coly, alebo nejaký interný test kofoly, boli trocha prekvapení. Kofolu vyzval na priamy súboj slovenský výrobca, oproti kofole takmer neznámy - šofocola. 

 

A ako to dopadlo? Podľa tlačovej správy, Kofola, ktorá dlhodobo absolútne dominuje reálnemu trhu „kofolových“ nápojov, označilo v slepom teste za chutnejší nápoj iba 52% Slovákov. Obchodne oveľa slabšia Šofocola, ktorá dosahuje len 4,5 % podiel obratu na trhu s kofolovými nápojmi, viac chutí 37% spotrebiteľov. Zvyšných 11% sa nevedelo medzi chuťou Kofoly a Šofocoly rozhodnúť.

 

KOFBOJ trval od 10. októbra do 23. októbra 2011 a uskutočnil sa v desiatich najväčších slovenských mestách. Do testu sa zapojilo 11 242 ľudí všetkých vekových kategórií. Spotrebitelia odpovedali na otázku, ktorý nápoj im chutí viac. Názvy nápojov boli prísne utajované a celý test bol neustále pod dohľadom troch kamier. Testovalo sa v špeciálnom testovacom stánku, kde boli miesta nalievania a chladenia nápojov nepriehľadne oddelené od miesta výdaja nápojov. Nalievanie nápojov prebiehalo pod nepretržitým dohľadom notára, ktorý spolu s notárskym asistentom dohliadal aj na objektívny priebeh testu.

 

Výsledok? Dominantná Kofola síce obhájila svoje prvenstvo, ale v slepom teste stratila v súboji s trhovo oveľa slabšou Šofocolou takmer polovicu. Výrazný rozdiel medzi výsledkami slepého testu a realitou trhu dokazuje, že pre spotrebiteľské správanie ľudí nie je najdôležitejšia chuť, ale značka a z nej plynúce návyky.

 

Inými slovami, sme čisté ovce. Takmer polovica ľudí označí za lepší nápoj niečo, čo by si v živote nekúpila.

 

A som teda naozaj zvedavý, či sa Šofocole zvýši podiel na trhu. Teraz, keď ľudia vedia, že je jedno či si kúpia kofolu alebo šofocolu, by sa im to mohlo podariť. Len ten názov. Ajaaaaj. S tým by trebalo tiež dačo spraviť.