Syn mi dorástol do veku, kedy si začína všímať „čo letí“ a tiež to chce mať. Tak prišiel za mnou, že chce Rytmusa. Márna bola moja snaha od detstva ho vychovávať na dobrú hudbu, brať ho na rockové koncerty (kde zaspal) alebo na muzikály, musí prejsť davovou psychózou. Keďže som zodpovedný otec, tak som mu Rytmusa nedal. Nenachádza sa v mojej zbierke zvukov a nebudem prehľadávať kvôli tomu web. Tak som ho odporučil na jeho bratranca, ktorý má taký štýl „hudby“ v obľube. Keďže je už skoro dospelý (má 22, ale počúva slovenský hiphop...), tak vyselektoval pesničky, ktoré nie sú vhodné pre tretiaka. Nuž a moja ratolesť sa mi posťažovala, že mu nenahral to čo chcel a pustil mi na youtube Technotronic flow. Odvtedy táto pesnička párkrát odznela u nás doma, tak som si ju mohol rozanalyzovať.

 

 

Táto pesnička má tak ďaleko od hiphopu ako Kuba od komunizmu. Aj Kuba sa označuje komunistickou len zo zvyku. Ale vráťme sa ku pesničke. Je to staré známe techno/dance, ak to chceme zaškatuľkovať. Trošku šľahnuté mrmlaním kráľa Rytmusa a deformované digitálnymi samplami, ktoré sa veľmi dobre hodili Cher, keď jej na albume Believe odchádzal hlas. Priznám sa, kým som nevedel, že tú pesničku spieva Cher, tak som si myslel, že je to dajaký nový objav na nebi pophviezd neurčitého pohlavia (narodil sa s chromozómami XY, ale zvonka to na ňom nevidno).

 

Späť k našej skladbe. Tie texty sú úžasné. Naozaj, také ľahké až infantilné, ako detská riekanka. Tie štvorrýmy sú fascinujúce. Tuty-duty-hluchy-hudby (všetko krátko na konci, veď v hiphopovom nárečí sa všetko vyslovuje tvrdo s prízvukom na začiatku slova). A už tu vidíme náznaky ďalšej geniality tejto pesničky. Vo svojej jednoduchosti je zložitá, lebo začína „Rytmus, Baro Frajeris Capo de la tutti“ (čiže s talianskym dialektom), potom prechádza do slovanského (slovenské to nie je, ale každý Slovák dobre rozumie každému slovanskému jazyku, tak nie je problém) a refrén po anglicky, aby pesnička bola IN (Technotronic flow, Yaah, Snow Yeah Flow...). Úžas, ktorý ma už pred vyše 25 rokmi dostal, tak tým je hlas, ktorý zaznie v refréne à la Modern Talking. Pre mladšiu generáciu na vysvetlenie - vysoký mužský hlas, akoby to spieval kastrovaný miništrant. Modern Talking pomocou neho urobili kariéru, držíme palce slovenskému Dietrovi, aby to vyšlo aj jemu.

 

Keď už pesničku tak dôverne poznám (keďže mi šla doma dokola), tak som začal rozmýšlať, že je to vlastne jediná slovenská tancovačka za posledných desať rokov. Predpokladám, že mládež stále chodí na diskotéky a okrem tej polovice, ktorá chce byť nadrbaná čo najrýchlejšie a čo najlacnejšie, sa chcú aj zabaviť a zatancovať. Nuž ale na Slovensku žiadne dance (de)formácie nemáme. Už nie je Maduar ani MC Erik a Barbara. Tak si šikovní marketingoví manažéri predávajú dance zabalený ako hiphop (veď to dnes letí) so slovenskými textami, kde netreba brať ohľad na žiadnu gramatiku a sedliaci si môžu aj verejne zanadávať (inteligent nadáva len doma na záchode, keď mu dojde hajzlák). Takže milí budúci hiphoperi, raperi a emsí, smelo sa vrhnite na tento biznis, kým tam nie je veľa kapiel, lebo na čo majú tancovať detiská na didžine?

 

Na mejnstrímový pseudopop?

alebo:

poprípade:

alebo akože rock:

alebo:

alebo Ska na spôsob ľudovej veselice:

Alebo na kapely, ktoré produkujú samé srdcorvúce oplodňováky? Prípadne niečo iné, ako napríklad, že sme hokejová republika atď. Zostáva nám ako alternatíva starý dobrý Maduar a šestdesiatyôsmy remix Haffannany.

 

PS: Keby náhodou v diskusii padla otázka, čo som urobil pre slovenský hiphop? Kritizujem, aby o desať rokov nebol takýto biedny stav v slovenskej hudbe.