"Objavil som Indiu, prípadne nový kontinent."

"Dozvedel som sa, že v tvojej posádke nie sú ženy a všetci veliaci dôstojníci sú belosi, afroameričania iba veslujú! Ak sa to dozvedia médiá, sme v piči."

Z sms konverzácie Krištofa Kolomba a Ferdinanda Aragonského.

 

Aj keď kredibilita úvodnej konverzácie býva často spochybňovaná mainstreamovými médiami, pretože smska Ferda má viac ako stošesťdesiat znakov, jedno je isté, PR oddelenie španielskej vlády nespravilo chyby a objavenie nového kontinentu bol veľký úspech. Poučenie z tohto si evidentne nezobrala ESA.

O päťstodvadsaťdva rokov ľudstvo pristáva so sondou na kométe, čo je porovnateľný úspech ako keby sa na Slovensku podarilo zvoliť do parlamentu ľudí, ktorí nekradnú a neojebávajú a deň na to médiá nepíšu o tom, aký je to úspech, ale sú plné butthurtnutých feministiek, lebo šéf misie si obliekol mizogýnne tričko, ktoré robí zo žien iba sexuálne objekty, nevadí, že ho dostal od svojej priateľky. Ak by si obliekol tričko, kde by boli zobrazené ženy ako matky s deťmi, pravdepodobne by ho obvinili z toho, že si myslí, že jediná úloha ženy je rodiť deti.

Tretí diel Zaklínača (to je počítačová hra, milé ženy) je kritizovaný za to, že lupiči kričia na ženské postavy genderovo špecifické nadávky - bitch, whore. Podľa predstáv feministiek mali byť lupiči dvorní gentlemani a prepadávať ženy so slovami "Prepáčte, madam, boli by ste taká láskavá a nabodli by ste sa na môj meč?", kým mužským postavám môžu pokojne nadávať, to nikoho netrápi. Vývojár hry, ktorá sa odohráva v 15. storočí na území dnešných Čiech, je označený za rasistu, pretože sa v jeho hre nenachádzajú žiadni černosi, a pritom všetci historici dobre vedia, že populácia černochov v strednej Európe v tom čase bola impozantná.

Zdá sa, že prijebanosť bojovníkov a bojovníčiek za sociálnu spravodlivosť nemá svoj strop a z pohodlia svojich internetov sa budú priživovať na každej udalosti, ktorá má dostatočnú pozornosť médií. Nie je nič jednoduchšie, ako nájsť si pseudoproblém a tváriť sa urazene. Ak sa vám náhodou podarí dosiahnuť celosvetový úspech, nájde sa skupina ľudí, ktorá sa ozve, lebo ste ich niečím urazili. Spravidla sú to ženy alebo černosi. V podstate by nás to nemalo trápiť, pretože ľudská jebnutosť je konštanta, ktorá nás sprevádza už od výmyslu kolesa a naším tempom sa v tejto krajine dostaneme k tomuto stavu rovnako rýchlo ako ku švajčiarskym dôchodkom. Problémom je, že tieto skupiny kričia hlasnejšie a nasratejšie ako dôchodca, ktorému ste v Lidli spred nosa zobrali posledný zľavnený balíček špargle, len sa im dostáva viac pozornosti. A keď sa raz na dejepise bude učiť o dnešnej spoločnosti, budú sa používať slová priposratý a politicky korektný. Hlavne nech nikoho nenasiereme.

Pri tom večnom ustupovaní požiadavkám urazených sa už potom nemôžeme čudovať, že filmy sú plné ženských hrdiniek, a že keď v remaku nahradí bielu postavu černoch, už sa ani nikto neozve. Že remake siedmych statočných by sa mal volať sedem politicky korektných, pretože hlavný hrdina je po novom černoch, pomoc pre dedinu ide vybaviť odvážna žena, jeden zo siedmych je aziat. Iróniou je, že aziat je špecialista na hádzanie nožov - aziati ovládajúci bojové umenia vo filmoch ešte stále nie sú rasovým stereotypom. Povedal by som, že ak sa vo filme objaví transgender-invalid, bude všetko okej, ale to by prišli všetci bojovníci za sociálnu spravodlivosť o svoju agendu a granty a to sa stať nesmie, lebo by náhodou začali robiť niečo užitočné. Našťastie je stále čo naprávať.

Vyše sto ľudí pracovalo počas minulého roka na najzbytočnejšej štúdii americkej filmovej a seriálovej produkcie a dospeli k prekvapivým záverom - Hollywood je rasistický a sexistický. Tu je zopár šokujúcich štatistík:

  • Iba 3,4 percent režisérov sú ženy.
  • Iba 2 percentá postáv, ktoré rozprávajú, sú homosexuáli/lesby.
  • 28,3 percenta postáv neboli belosi, zatiaľčo v USA je podiel nebielych 37,9.
  • Iba 7 postáv bolo transgender!

Keďže som fascinovaný ľudskou blbosťou, nedalo mi to a celú štúdiu som prečítal. Dostal som sa aj k zoznamu filmov, ktoré hodnotili. Napríklad Godzilla, 300, Guardians of Galaxy, Lego. Takže je úplne jedno, že film sa odohráva v inej krajine ako USA, vo vymyslenom svete, je animovaný, je historický, dôležité je, aby tam bola zastúpená každá minorita a ešte k tomu aj správne proporčne k súčasnému stavu.

Som rád, že nie som jediný človek, čo je znechutený tým, že v Legu neboli žiadne homo postavy, že v Godzille náhodná obeť pred rozšliapnutím nezakričala "Som vegán transgender!", že som si nemohol pozrieť viac filmov režírovaných ženami. Invalidi mali iba jediného reprezentanta, síce v hlavnej úlohe vo filme Robocop, ale na invalidov bojovníci za sociálnu spravodlivosť z mne neznámych dôvodov serú.

Keďže štúdiu vypracovala škola pre komunikáciu a žurnalizmus, nie je to len suchá zbierka faktov, sú tam aj odporúčania - ak ste čakali niečo iné ako kvóty, tak ste sa nedočkali. To je správna budúcnosť, scenáristi si konečne položia správne otázky - je tam dosť žien/černochov/teplých? Štúdiá konečne začnú zamestnávať viac žien na postoch režisérov - tie sú teraz utláčané falusovo orientovanou spoločnosť a márne čakajú na svoje šance. Toto sú skutočné známky kvalitnej kinematografie, čo tam po veciach ako príbeh, herecké výkony alebo nebodaj historická presnosť.