Sezóna 2021 bola jednou z najlepších sezón, aká sa v modernej histórii F1 udiala, a zároveň to bola najdlhšia sezóna v histórii, ktorá obsahovala až 22 pretekov. A aj napriek tomu sa stalo niečo neuveriteľné – po 21 pretekoch mali rivali Lewis Hamilton a Max Verstappen rovnaký počet bodov pred poslednými pretekmi v Abu Dhabi. Všetko alebo nič.

V pretekoch sa toho priveľa neudialo, Hamilton mal skvelý štart a vyletel do čela pretekov, kde aj ostal väčšinu času. Verstappen nemal tempo na to, aby Hamiltona dobehol, a to aj napriek tomu, že po prvej sérii pit-stopov Pérez ostal na trati, dostal sa do čela, a skvele blokoval Hamiltona. Hamiltonov náskok sa znížil na asi sekundu, ale keď Péreza predbehol, tak opäť ušiel do západu slnka.

Ale to nie je všetko – Giovinazzi zastavil pri trati s technickým problémom a musel odstúpiť z pretekov. Aktivovalo sa VSC, tým pádom mohol Verstappen prezuť na nové pneumatiky s menšou časovou stratou a ísť Hamiltonovi po krku. Zo začiatku mal celkom dobré tempo, statočne usekával z náskoku, a vyzeralo to tak, že v posledných kolách bude epická bitka. Ale nepodarilo sa, odstup medzi Hamiltonom a Verstappenom stagnoval na asi 13 sekundách.

Verstappen potreboval zázrak.

GOATifi

Zázrak sa stal – Nicholas Latifi havaroval v 51. kole, čo vyžadovalo Safety Car. To znamená, že sa všetky autá museli zoradiť za Safety Car, všetky náskoky sa eliminovali. Verstappen zišiel do pitov a prezul ešte raz na nové pneumatiky, Hamilton ostal von. Nemalo pre neho zmysel zahodiť pozíciu na trati, lebo logicky by mali preteky skončiť za Safety Car, keď už sa tak neskoro aktivovalo. Ale to sa nestalo.

Kým sa upratovala trať, tak bolo vydané nariadenie, že autá, ktoré boli o kolo predbehnuté, nemôžu Safety Car predbehnúť. To znamenalo, že medzi Hamiltonom a Verstappenom bolo 5 áut, ktoré Hamilton predbehol o kolo. Neskôr prišiel pokyn, že len tých 5 áut, ktoré boli medzi Hamiltonom a Verstappenom môže predbehnúť Safety Car. Takmer okamžite bol vydaný pokyn, že Safety Car sa stiahne v tom istom kole, čo znamenalo, že preteky sa skončia šprintom na jedno kolo do cieľa. Verstappen vďaka silnej výhode nových pneumatík vyhral. Koniec filmu?

Z pravidiel je trhací kalendár

Samozrejme, nie každý bol s týmto procesom spokojný. A to z dobrého dôvodu – boli porušené predpisy a bol vytvorený precedens. Za celú sezónu by sme si na to aj vedeli zvyknúť, ale chabý manažment za posledné roky, kreatívny výklad pravidiel a nekonzistentné rozhodnutia riaditeľa pretekov a stevardov kulminovalo v posledných pretekoch, kedy si nikto neželal, aby preteky skončili za Safety Car. Len teda z možných riešení, ktoré existovali, si riaditeľ pretekov vyrobil vlastné, ktoré bolo to najhoršie, aké si mohol vybrať. Ale aspoň to bola show a Liberty Media malo radosť. Čo všetko sa porušilo?

Predpis 48.12 je siahodlhý, ale jasne hovorí o tom, ako sa má Safety Car použiť ak sú na trati autá, ktoré boli predbehnuté o kolo. V skratke – ak sú podmienky na trati bezpečné, tak sa musia všetky o kolo predbehnuté autá pustiť vpred, môžu predbehnúť Safety Car, a bezpečnou rýchlosťou sa zaradiť na koniec radu. Akonáhle sa posledné auto predbehnuté o kolo dostane cez Safety Car, tak Safety Car musí prejsť aspoň jedno kolo, a až potom sa môže stiahnuť do boxov.

Počas pretekov sa však stalo to, že nebolo všetkým autám predbehnutým o kolo dovolené Safety Car predbehnúť, čo je v rozpore s pravidlom 48.12 („... any cars that have been lapped by the leader will be required to pass the cars on the lead lap and the safety car.“), a zároveň Safety Car neprešlo stanovené kolo navyše, čím sa tiež porušilo pravidlo 48.12.

Protesty a možné dopady

Mercedes vytvoril 2 protesty. Prvým protestom bolo, že Verstappen na chvíľu predbehol Hamiltona keď boli obaja za Safety Car. To sa zobralo do úvahy, ale pre stevardov to nebol dôvod na penalizáciu, keďže sa Verstappen dostatočne rýchlo stiahol za Hamiltona. Druhý protest sa týkal práve Safety Car samotného a celého bordelu, ktorého sa riaditeľ pretekov dopustil. Tento protest bol tiež zahodený do koša, na obranu bol prizvaný Red Bull a argumentovali tým, že slovo ‚any‘ neznamená ‚all‘. Ďalším argumentom bolo aj pravidlo 48.13, ktoré hovorí, že ak sa zobrazí správa ‚Safety Car in this lap‘, tak sa musí Safety Car určite stiahnuť do boxov. Tým sa nuluje nesprávne použitie 48.12, lebo síce sa nedodržali pravidlá, ale 48.13 všetku mentálnu gymnastiku anuluje a pretekať sa musí. Prípad nateraz uzavretý, Mercedes sa môže odvolať. Smiešne, že áno? Týmto spôsobom si môže riaditeľ pretekov spraviť s autami čo chce, ale keď sa aplikuje 48.13, tak sa tým všetko opraví a žiadny problém. Veď pravidlá treba dodržiavať.

Dôsledky môžu byť rôzne – Mercedes žiada, aby sa ako finálny výsledok pretekov bral stav pred koncom Safety Car, kedy bol Hamilton v čele pretekov. To by znamenalo, že by preteky vyhral a stal sa šampiónom. To si neželá FIA a stevardi, ktorí argumentujú tým, že by sa preteky skrátili, čo podľa nich nie je správne.

Ďalším dôsledkom môže byť aj to, že by Mercedes ukončil svoje pôsobenie v F1. Do akej miery by sa tak stalo nie je možné predpokladať, či by skončil len team, alebo by sa Mercedes stiahol úplne a prestal by dodávať motory a ďalšie komponenty iným teamom. Motory Mercedes aktuálne používajú ďalšie tri teamy. Tento scenár ale je veľmi nepravdepodobný, aj keď by som ho vôbec nevylučoval.

A to som sa ešte nezmienil o tom, aký precedens celá situácia vytvorila, a čo to môže do budúcnosti znamenať. Teamy nebudú mať žiadnu strategickú istotu, ale už z minulých pretekov je jasné, že penalizácie jazdcov nie sú vôbec konzistentné, a že viditeľne záleží na tom, či je jazdec v čele pretekov alebo niekde uprostred. Priveľa kreatívnych výkladov pravidiel vytvára priveľa kreatívnych sporov.

Nehovoriac o tom, že počas celej sezóny mala FIA niekoľko problémov a kontroverzných situácií. Maslo na hlave a hlavnú zodpovednosť má riaditeľ pretekov. Spomínam si na preteky v Baku a na to, ako dlho trvalo aktivovať Safety Car keď havaroval Lance Stroll. To mala byť okamžitá reakcia, nie vyčkávať desiatky sekúnd. Ďalšie prúsery boli v Rakúsku, kedy si stevardi povedali, že už dlho nerozdávali penalizácie, tak penalizovali každú maličkosť. V Brazílii zase nepenalizovali Verstappena, ktorý seba a Hamiltona vytlačil mimo trate pri obrane proti predbehnutiu a držal sa v čele. Jediný dôvod, prečo sa vlastne nič neudialo, bola skutočnosť, že Hamilton nakoniec Verstappena predbehol znovu a vyhral preteky.

A ešte si spomenieme aj na debakel v Saudskej Arábii, kedy riaditeľ pretekov po nehode Micka Schumachera (áno, syna toho Schumachera) najprv aktivoval Safety Car, a keď kopa ľudí prezula na nové gumy a preskupilo sa poradie, tak sa aktivovala červená vlajka a preteky sa zastavili. V čase červenej vlajky je možné vymeniť gumy, preto autá, ktoré ostali von, mali pit-stop zadarmo. A potom došlo k ďalšej potyčke, Verstappen sekol trať, bola červená vlajka, a riaditeľ pretekov dával ponuky teamom na reorganizáciu áut pred štartom. Ponuky. Vyjednávacie ponuky. Sakra, si riaditeľ pretekov, čo povieš, to platí, žiadne vyjednávanie!

Zaujímavé na prípade červenej vlajky v Saudskej Arábii bolo aj to, že vo voľnom tréningu sa stala presne rovnaká nehoda, a tiež bola vyvesená červená vlajka. Riaditeľ pretekov mohol hneď vedieť, v akom stave je bariéra a ako dlho by trvala oprava, preto tie tance okolo Safety Car nedávali veľký zmysel. Ale aspoň sa vytvorila dráma.

Riaditeľom pretekov je Michael Masi. A za svojich pár rokov pôsobenia dokázal svetu ukázať, že svoju úlohu nezvláda, a že dráma a podliezanie sa Liberty Media a promotérom je mu drahšie než udržiavať poriadok a integritu športu. Je to v prvom rade veľká hanba a veľmi škaredé ukončenie tak dobrej sezóny. Ale tak, buďme úprimní, čakali sme niečo iné?

Ja áno. Lebo ak po nehode Verstappena v Baku bolo možné vyvesiť červenú vlajku a spraviť z posledných pár kôl šprint, tak to bolo možné aj teraz. A nemali by sme tieto diskusie, lebo by sa šampionát rozhodol rovnako dramaticky ako teraz, len bez kontroverzie, zmätkov, a na rovnakých gumách. Ale takto sa to fakt nerobí.