Milý čitateľ, predkladám pred Teba voľné pokračovanie z garážového cyklu: Máme doma Fiat.

Trampoty s nadmernou a nečakanou oxidáciou železa obsiahnutého v mojom približovadle som vám popísal minule. Tento víkend sme sa s Fiatom zase o trošku zblížili a trávili sme spolu viacej času maznaním, ako by bolo zdravé. Môjmu vozítku sa často vypaľujú žiarovky v svetlách. Ide o podobnú fičúru ako u Fabií prvej generácie. Nikto nevie prečo, ani na čo to je, jednoducho to tak vyrobili. V mototechne mi poradili nainštalovať odporové káble, ktoré by tomuto neduhu zabránili. Podarilo sa, no nie k mojej spokojnosti. Pri každej výmene žiarovky si pripadám ako gynekológ amatér so zaviazanými očami. Po tomto akte mám krvavé hnáty, dotlčené hánky a občas sa rosí svetlomet z vnútra, keď sa mi ten debilný kryt nepodarí naslepo trafiť správne. Výmena parkovačky je už na nobelovú cenu a pre istotu sú v každom svetlomete dve. Zároveň je tam ešte niekde hmlovka a smerovka, tie som ešte nenašiel a dúfam, že ich ani nebudem hľadať. Pri nasadzovaní jedného z dvoch krytov buď trafíte jazýčky, alebo neostane nič iné, len vytočiť koleso, povoliť a odtiahnuť podblatník a nasadiť kryt takto. Všetky tieto úskalia a častý interval výmeny ma viedol ku kacírskej myšlienke sprzniť design Fiata a na hanbu sveta si namontovať kolotočárske denné LED svietenie. Prebrúsil som pár slovenských stránok, ale 60€ za svetielka som nebol ochotný obetovať. Nakoniec som sa otočil k veľkému bratovi na východ a začal hľadať na čínskom portáli. Po pár dňoch som mal vybratého víťaza nenástenkového tendra. Obrázky sľubovali pár svetiel s hliníkovým telom, kompletnou kabelážou a ovládacím relátkom. To všetko bratku za nejakých 15€. Objednal som ešte jedno samostatné relátko pre kamaráta, pretože on mal doma len svetlá.

Jedno pekné piatkové popoludnie som doma na stole našiel škatuľku s čínskym popisom. Po otvorení na mňa vykukli svetlá, kábliky, všetko ako má byť a ako sľubovala fotka. Obliekol som montérky, zobral to všetko pod pazuchu a poď ho ku kamarátovi na zdvihák. 10 minút som meditoval, kde by bolo najlepšie ich umiestniť, po konzultácii s odborným personálom som našiel miesto. Potom to už išlo. Pílový list do ruky, vyrezať kúsok nárazníka, vyskúšať, či vojde, vymerať druhú stranu a vypíliť. Zobrať nožík, začistiť hrany. Odložiť nožík, zistiť odkiaľ krvácam, ponadávať si, počkať, kým prestanem zanechávať červené fľaky. Následne som začal hľadať, kadiaľ potiahnem káble ku baterke. Veľmi dobrá hra. Zospodu nevidno nič, zhora rovnako. Po chvíli nachádzam dierku tak akurát na prestrčenie konektora. Káblik sa bráni a tak ho páskou prilepím na hrubší drôt a spoločne mu dohovoríme. Ešte druhá strana a po chvíli pi....ia je aj druhý konektor na mieste. Idem teda pripevniť svetlá na nárazník. Ouha, priložené držiaky sú síce fasa, ale s nimi sa to do medzery nevojde. Našťastie objavy v chémii pokročili a okrem duvilaxu a kanagomu sú na trhu onakvejšie lepidlá. Zacvakávam konektory, mažem čiernu gebuzinu na svetlá a vkladám na miesto. Po chvíľke sa jedno rozhodne vykuknúť, ako sa veci majú a pre istotu ich fixujem lepiacou páskou. Už som si myslel, že to najhoršie je za mnou, pripojím kábliky a hotovo. A prd. Pripojím červený na plus, čierny na mínus a svietia! Radosť neskutočná, akurát svietiť nemali. Aspoň som si to myslel. Bol som v tom, že sa rozsvietia pri naštartovaní motora a vypnú sa po jeho zhasnutí. Tak asi nie. Serie ma to, nadávam na číňana, odpájam káble a dumem čo s tým. Kamarát poradí, že tento typ asi potrebuje plus potiahnuť od spínačky. Dáva to logiku a tak len pripevním voľné káble zdrhovačkami, tresnem kapotou a idem domov, už je dosť hodín.

Doma pozriem stránku a tam je jasne napísané, že svetlá sa majú pripojiť na spínanačku. Nadávam, tentokrát na seba, že som zle čítal. Kocky sú hodené a tak otváram elektrické schémy a pozerám, kde by sa to dalo pripojiť tak, aby som nemusel ťahať kábel z kabíny. Niečo som vysnoril a tak spokojný odchádzam do perín, ráno múdrejšie večera. Na druhý deň beriem skúšačku a hľadám v poistkovej skrini šťavu. Na jednej poistke nájdem čo chcem, otočím poistkovú skriňu, je tam 1000 káblov, klbko zmijí a ja zase prepadám zúfalstvu. Nemám odvahu rozoberať káblovačku a vôbec netuším, kde sa napojím. Skúšam to cez voľné relátkové konektory, ale tie pre istotu nie sú osadené, takže ani tadiaľ cesta nevedie. Skúšačkou síce vnútri niečo nájdem, ale konektor tam nie je a pri pomyslení, že niečo vyskratujem na poistkách pod kapotou ma zalieva studený pot. Spomeniem si na druhú ovládaciu krabičku od číňana. Beriem ju do garáže a pripájam na batériu. Druhý koniec na skúšačku. Nesvieti. Dobrá správa. Štartujem, žiarovka skúšačky svieti, je to na dobrej ceste. Vypnem motor, skúšačka ešte chvíľu svieti a napokon zhasne. Celý rozradostený pripájam posledný káblik na parkovačku a kontrolujem funkciu. Štart, svieti, zapnem svetlá a skúšačka pohasne na pol škody. Do p..e, čo ti j...e, nadávky sa sypú, takto to nechcem, takto to nemá fungovať. Nasratý odpájam káble, režem si malíček o nejakú chujovinu pod kapotou, vypínam motor, vetrám zadymenú garáž, zatváram kapotu, na dnes stačilo.

V nedeľu vyberiem auto z garáže, parkujem ho nad montážnu jamu a plný nových síl vyrážam do boja. Po chvíli hľadania nájdem ukrývajúci sa alternátor. Zleziem do jamy, nájdem krytku, otvorím ju, pozerajú na mňa dva konektory. Beriem skúšačku. Na jednom je trvalých 12V, druhý ani neblikne, vlieva sa do mňa nádej. Leziem hore, štartujem motor, leziem dole, skúšam. Aj na druhom konektore je šťava. Radosťou poskočím, pokiaľ mi Fiat nad hlavou dovolí, leziem hore, vypínam motor a hľadám potrebné veci. Pájkovacie očko, kábel, konektory, kliešte a všetky serepetičky. Po chvíľke je všetko vyrobené, káble zapojené a zdrhovačkami ich prichytávam kde sa dá, aby sa niekde neuklepali. Na záver ako čerešničku na torte vymieňam vypálenú parkovačku. Posledný krát si doškriabem ruky, nasadím kryt a búcham kapotou. Světla svítí, stírače stíraj, houkačka houká a na jar ma čaká výmena koncového tlmiča výfuku.

Keďže odfotiť si niečo pred zmenou mi nikdy nenapadne, pomohol som si fotkou identického typu z hlbín internetu. So svetlami je to už môj vlastný, jedinečný a unikátny originál.